Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Kamkedja: Bilar med kamkedjor & vanliga problem

En bil med kamkedja kan innebära många problemfria mil – eller rasad motor och dyra reparationer. Nja, riktigt så svart och vitt är det kanske inte.

I den här artikeln pratar vi om lite fördelar och nackdelar med kamkedja, samt vilka bilar som ofta har problem med kamkedjor.

Längst ner hittar du en lista med olika bilmodeller. Klicka på en bilmodell för att läsa mer om vilka årsmodeller och motorer som har kamkedja.

Har du funderingar kring kamremmar så ska du läsa denna artikeln istället.

Fördelar med kamkedja

Det finns framför allt två stora fördelar med en kamkedja istället för kamrem.

Det är priset och hållbarheten. Här nedan ska vi prata lite mer om det.

Kamkedja är billigare än kamrem

Med billigare så menar vi inte ett byte. Att byta kamkedja kostar oftast ungefär 30-40% mer än att byta en kamrem.

Detta är på grund av att en kamkedja sitter inuti motorn, och kräver ofta mycket skruvande för att bytas.

På en del bilar måste man lyfta ur motorn för att komma åt att byta kedjan.

Det som gör kamkedjan billigare är att man sällan behöver byta kedjan alls. Många motorer med kamkedja håller livet ut, så länge man sköter servicar på rätt sätt.

Detta gör att en motor med kamkedja blir billigare i längden – så länge kedjan håller.

Men var inte rädd för motorer med kamkedja bara för det, kom ihåg att en motor med brusten kamrem är inte heller alltid gratis att reparera…

Kamkedja är starkare än kamrem

En kamkedja är starkare än en kamrem. Det är därför som kamkedjor oftast används i större motorer och framför allt i dieselmotorer.

En kamkedja är oftast att föredra när man har lite mer vridmoment i motorn.

Nackdelar med kamkedja

En motor med kamrem är oftast tystare än en motor med kamkedja. Det är oftast inget man märker eller bryr sig om, men för vissa så spelar det roll.

Den stora nackdelen är dock kostnaden vid byte, eller ännu värre – vid ett ras.

Oftast byter man inte kamkedjor vid service alls. Det kan vara skönt att spara dom pengarna som det kostar att byta kamrem regelbundet.

Men det betyder också att man kan få problem med en kamkedja som rasar, främst om bilen inte har servats ordentligt eller rullat många mil, och det kan bli en väldigt dyr reparation.

Se därför till att du sköter servicar på din bil med kamkedja. Byt olja i tid så att motorn smörjs, kyls och fungerar optimalt.

Måste man byta kamkedja?

En kamkedja behöver normalt inte bytas. Den ska hålla ”livet ut”. Men en del motorer har problem med kamkedjor som ändå behöver bytas eller till och med går sönder, vilket oftast blir en dyr reparation.

Det finns många bilmodeller där kamkedjor håller bilens livslängd ut så länge servicar sköts som det ska.

Men det finns även motorer som tyvärr nästan är kända för att ha problem med kamkedjorna.

Vi kommer att prata mer om vilka bilmodeller och motorer som har kamkedjeproblem lite längre ner i denna artikel.

Oftast är det inte kedjorna i sig som blir dåliga, utan snarare glidskenor och annat runt omkring som gör att kedjan till exempel inte är så spänd som den behöver vara för att fungera optimalt.

Om din kamkedja ger ifrån sig ett skramlande ljud så är det ett tecken på att något inte står rätt till.

En skramlande kamkedja hörs ganska tydligt för det tränade örat, så om du är osäker kan det vara en bra idé att åka förbi en verkstad och be en mekaniker att lyssna hur din motor låter.

Oftast hörs skramlet tydligare när bilen är nystartad och kall.

En rasad kamkedja kan bli väldigt, väldigt dyrt…

Felsök på en bilverkstad

Om du tycker att din kedja skramlar så kan det vara en god idé att låta en verkstad lyssna och eventuellt felsöka din motor.

Tycker du att det rasslar eller skramlar när du startar bilen kall? Då kan det vara en kamkedja som är på väg att ge upp!

Vilka bilar har problem kamkedja?

Här har jag samlat lite information om olika bilmodeller med kamkedjor och huruvida det är vanliga problem eller inte med kedjorna.

Alfa 159 2,2 JTS – problem med kamkedjan

Tvåliters bensinmotorn som sitter i Alfa 159 är tyvärr känd för att ha dålig kamkedja.

Om du hör ett rasslande ljud eller ser en tänd motorlampa i instrumentpanelen så kan det vara tecken på att kedjan behöver bytas.

Det bytet innebär även att man bör byta löpskenor, spännare och andra delar, vilket gör att bytet brukar kosta från 10 000 kronor och uppåt.

Audi A1, A3, A4 och A6 – problem med kamkedjor

Tyvärr så har Audi ett gäng motorer som är kända för att ha riktigt dåliga kamkedjor. Det handlar främst om följande motorer.

  • 1,2 TFSI
  • 1,4 TFSI
  • 2,4 TFSI
  • 3,0 TFSI
  • 3,2 V6 FSI

Det finns många fall där kamkedjan ger upp efter redan 5 000-6 000 mil. Främst på 3,0 och 3,2 så är kedjan känd för att rasa.

BMW – problem med kamkedjor

Även BMW är kända för en del strul med kamkedjorna i flera motorer.

Du kan läsa mer om vilka BMW som har problem med kamkedjor här.

Hör du att kedjan rasslar i din BMW så kan det vara bra att kolla upp det innan det är för sent. Det är inte billigt om kedjan rasar.

I övrigt har kamkedjorna i många BMW-modeller fungerat väldigt bra och har sänkt servicekostnaderna rejält för många BMW-ägare genom åren.

Mercedes-Benz – helt okej kamkedjor

Väldigt många av Mercedes motorer har kamkedja. Dessa verkar fungera helt okej och ger många problemfria mil.

När jag läser runt i forum och grupper så är det sällan man ser problem med kamkedjan i Mercedes.

Opel Vectra och Zafira – problem med sträckt kamkedja

Om du funderar på en Opel Vectra eller Zafira och 2,2 liters bensinmotor med ungefär 150 hästkrafter, så bör du hålla ett extra öga (eller öra) så att kamkedjan inte låter illa.

Den motorn är nämligen tyvärr lite känd för sträckta kamkedjor.

Saab – bra kamkedjor

Alla Saabs turbo-modeller har kamkedja. Deras V6-motorer har flera kedjor. Det är oftast inga problem med kedjorna så länge servicar är skött som det ska och bilen inte har ”buskörts”.

Om du ska köpa en begagnad Saab med kamkedja så kolla att oljebyten och andra servicar är skötta.

Här kan du läsa om vanliga problem med Saab 9-5.

Seat Ibiza och Skoda Fabia – kamkedjeproblem

Det är främst två motorer i Seat Ibiza Skoda Fabia som har problem med spännaren till kamkedjan, vilket gör att kedjan rasar och det blir en dyr reparation. Det handlar om bensinmotorerna på 1,2 liter och 1,4 liter.

Toyota – bra kamkedjor

Toyota har inte haft mycket problem med kamkedjor.

Det är främst Corolla 1,6 VVTi och 1,8 VVTi-motorn i Avensis, MR2 och Celica (årsmodeller 2000-2003) som haft en del problem.

Håll koll på oljenivån i din Toyota!

Volkswagen – problem med kamkedja

I vissa Golf och Polo sitter det 1,2 TFSI och 1,4 TFSI med kamkedja. Dessa har haft mycket problem genom åren och 2014 gick VW tillbaka till att använda kamrem i dessa motorer.

Har du en tidig model med kamkedja eller funderar på att köpa en? Håll då extra koll på kamkedjan!

I äldre Golf (Mk3) med VR6 motorer så har det också varit lite problem med kedjor.

Oftast inte för att kedjorna i sig är dåliga, utan för att bilarna körs på fel sätt. Det är viktigt att en VR6 varmkörs lugnt innan man börjar pressa den för hårt.

Här kan du läsa om vanliga problem med Volkswagen Golf, Volkswagen Passat och Volkswagen Polo.

Bilmodeller med kamkedja

En del bilmodeller har olika motoralternativ där vissa motorer har kamkedja och andra motorer har kamrem.

Klicka på en bilmodell i listan nedan för att se vilka motorer och årsmodeller som har kamkedja eller kamrem.

Audi

BMW

Citroën

Fiat

Ford

Honda

Hyundai

Kia

Mazda

Mercedes

Nissan

Opel

Peugeot

Renault

Saab

Skoda

Toyota

Volkswagen

Volvo

Kamkedja på engelska

Om du behöver söka delar eller information om kamkedjor på engelska, så kan det vara bra att veta det engelska ordet är.

Kamkedja på engelska heter timing chain.

5 svar på ”Kamkedja: Bilar med kamkedjor & vanliga problem”

  1. mekanisk svar mekanism. garanti kedjespänn i fall vissa. anndra falll inte garantien. de många de svåra fråga att ställa. audi haft promble gmela moddella men nu bättare.

    Svara
  2. Även Skoda har haft problem med kedja. Samma motor som i andra VAG-bilar (Audi, VW).
    På min Octavia fick den bytas efter 12000 mil. Sorgligt nog tar inte VAG på sig ansvaret för en dålig produkt.

    Svara
    • Tack för info Gunnar, jag ska uppdatera inlägget!

      Håller med om att det är tråkigt när det är ”fel på produkten” och ingen vill ta ansvar ibland.

      Svara
  3. Nissan Primera står inte med bland modellerna. Jag funderar på att köpa en äldre sådan. Några erfarenheter från Nissan?

    Svara

Lämna en kommentar