Funderar du på kända problem och vanliga fel med Saab 9-5? Då har du kommit rätt! I denna artikeln har jag sökt fram vanliga problem och kända fel med Saab 9-5 som kan vara bra att tänka på om du till exempel är på jakt efter en begagnad Saab.
Saab 9-5 är en vanlig bil i Sverige. Det är oftast bra och driftsäkra bilar. Det är hyfsat gott om utrymme och bekväma säten.
Oavsett prisklass så kan du hitta en Saab 9-5 som passar din budget.
Här nedan hittar du lite olika kända problem som rör 9-5:orna.
Innehåll
Saab 9-5 rycker/hackar vid gaspådrag
Detta är ett ganska vanligt fel med Saab 9-5. Bilen hackar och rycker vid gaspådrag samtidigt som Check Engine-lampan oftast lyser bland bilens varningslampor.
Det är lättast att läsa felkoder och se vad man får ut från det innan man börjar byta delar.
Om din Saab rycker vid gaspådrag så bör du inte köra runt med bilen för mycket innan du vet vad som är fel.
Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »
Möjliga orsaker till ryckande Saab 9-5:
- Tändstift
- Tändkassetten
- Spridare
- Vevaxelgivaren
- Vakuumslangar
- Bränslepump
- LMM (luftmassemätare)
- Gasspjäll
- Turbo
Av dessa möjliga orsaker så är tändstift och tändkassett väldigt vanliga fel. Bränslepump, LMM, gasspjäll och turbo är mindre vanliga orsaker.
Om hackandet sker vid höga varv så kan det vara vevaxelgivaren.
Om du har problem med din Saab 9-5 och vill köpa billiga reservdelar så rekommenderar jag att handla på nätet.
På Skruvat kan du enkelt hitta rätt reservdelar till din bil och motor. Skriv in ditt registreringsnummer så visas delar som passar din bilmodell.
Hitta billiga reservdelar till din bil här.
Byt tändstift
Om du inte har möjlighet att läsa felkoder så är det oftast billigast att börja med att köpa nya tändstift.
Se till att du köper rätt tändstift till din motor! Saab 9-5 är känsliga gällande tändstiften.
Är du osäker på vilka tändstift du ska ha så kan en verkstad eller reservdelsförsäljare hjälpa dig.
Testa annan tändkassett
Om du känner någon som har en Saab 9-5 med samma motor så kan du testa att skifta tändkassetter mellan bilarna. Om din bil går bättre då så har du troligtvis hittat felet.
Om det visar sig vara tändkassetten så rekommenderar jag att köpa en ny originaldel. Det finns billiga kopior som kan vara lockande, men många som köper kopiorna får byta tändkassett igen efter en kort tid.
Köp original om du har möjlighet!
Saab 9-5 oil sludge problem
Oil sludge är ett fenomen som tyvärr drabbar många Saab. Det är extra vanligt mellan åren 1999 och 2004.
Det innebär att motorolja läcker förbi ventiltätningar och kolvringar på grund av övertryck i vevhuset.
Saab är inte ensamma med detta problem. Flera andra bilmärken och modeller har drabbats av liknande fel. Många har fått förlängda garantier på grund av detta.
För att undvika oil sludge kan man byta olja oftare än den intervall som serviceboken föreskriver.
Det är också bra att köra bilen längre sträckor med jämna mellanrum. Om du till exempel bara kör korta sträckor så ökar det risken för oil sludge. Att bara köra korta sträckor kan även skada ditt batteri.
Saab 9-5 rasslande kamkedja
Om du hör ett rasslande ljud från kamkedjan så kan det bli en dyr historia. Ett byte kostar oftast över 10 000 kronor på en verkstad.
Du kan lyssna efter ljud från kamkedjan på motorns högersida (passagerarsidan).
Problem med att bilen pajjar batteriet ( kortsluter el pajjar)
dra ur det går inte att ladda upp till full styrka stannar på 9.4 .