Saab 9-5: Problem och vanliga fel

Funderar du på vanliga problem och fel med Saab 9-5? Då har du kommit rätt! I denna artikeln har jag sökt fram vanliga problem och fel med Saab 9-5.

Saab 9-5 är en vanlig bil i Sverige. Det är oftast bra och driftsäkra bilar. Det är hyfsat gott om utrymme och bekväma säten. Oavsett prisklass så kan du hitta en Saab 9-5 som passar din budget.

Saab 9-5 rycker vid gaspådrag

Detta är ett ganska vanligt fel med Saab 9-5. Bilen hackar och rycker vid gaspådrag samtidigt som Check Engine-lampan oftast lyser bland bilens varningslampor.

Det är lättast är att läsa felkoder och se vad man får ut från det.

Möjliga orsaker till ryckande Saab 9-5:

  • Tändstift
  • Tändkassetten
  • Spridare
  • Vevaxelgivaren
  • Vakuumslangar
  • Bränslepump
  • LMM (luftmassemätare)
  • Gasspjäll
  • Turbo

Av dessa möjliga orsaker så är tändstift och tändkassett väldigt vanliga fel. Bränslepump, LMM, gasspjäll och turbo är mindre vanliga orsaker.

Om ryckandet sker vid höga varv så kan det vara vevaxelgivaren.

Saab 9-5

Byt tändstift

Om du inte har möjlighet att läsa felkoder så är det oftast billigast att börja med att köpa nya tändstift.

Se till att du köper rätt tändstift till din motor! Saab 9-5 är känsliga gällande tändstiften.

Är du osäker på vilka tändstift du ska ha så kan en verkstad eller reservdelsförsäljare hjälpa dig.

Testa annan tändkassett

Om du känner någon som har en Saab 9-5 med samma motor så kan du testa att skifta tändkassetter mellan bilarna. Om din bil går bättre då så har du troligtvis hittat felet.

Saab 9-5 oil sludge problem

Oil sludge är ett fenomen som tyvärr drabbar många Saab. Det är extra vanligt mellan åren 1999 och 2004.

Det innebär att motorolja läcker förbi ventiltätningar och kolvringar på grund av övertryck i vevhuset.

Saab är inte ensamma med detta problem. Flera andra bilmärken och modeller har drabbats av liknande fel. Många har fått förlängda garantier på grund av detta.

För att undvika oil sludge kan man byta olja oftare än den intervall som serviceboken föreskriver.

Det är också bra att köra bilen längre sträckor med jämna mellanrum. Om du till exempel bara kör korta sträckor så ökar det risken för oil sludge. Att bara köra korta sträckor kan även skada ditt batteri.

Saab 9-5 rasslande kamkedja

Om du hör ett rasslande ljud från kamkedjan så kan det bli en dyr historia. Ett byte kostar oftast över 10 000 kronor på en verkstad.

Du kan lyssna efter ljud från kamkedjan på motorns högersida (passagerarsidan).

Fler artiklar om Saab 9-5

Omslagsbild av OSX – Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12149606

Lämna en kommentar