Kamremsbyte: När ska man byta kamrem? Allt du behöver veta

Om din bil har kamrem så är det viktigt att den byts ut innan det är för sent. Alla bilar har en servicebok där det står hur ofta kamremmen ska bytas. Kamremsintervallen är viktig att följa.

Saknas servicebok i din bil så går det oftast att söka fram informationen på Google, alternativt kan du ringa till en verkstad och fråga. Nästan alla verkstäder kan få fram denna information via ditt registreringsnummer.

När ska man byta kamrem?

Många delar på en bil blir visuellt sämre med tiden. Det är till exempel ganska enkelt att se hur mycket mönster ett däck har kvar, om bromsbeläggen är för tunna, eller hur motoroljan ser ut. Kamremmen kan vara svårare att inspektera visuellt då denna oftast sitter bakom skyddskåpor eller lock.

Om du har möjlighet att inspektera kamremmen så leta efter sprickor i gummit eller slitage på utsidan av remmen.

Många kamremmar bör bytas efter runt 12 000 mil. Nästan alla bilmodeller har även ett datumintervall, eftersom materialet i remmen försvagas och blir sämre med åren. Detta betyder att remmen behöver bytas även om bilen inte körts många mil sedan det förra bytet.

När kamremmen byts ut så bör det skrivas in i bilens servicebok så att du (eller nästa ägare) enkelt kan se när det är dags för nästa byte.

Just senaste bytet kan vara en bra sak att kolla upp om du ska köpa en begagnad bil. Kanske är det bara 1000 mil kvar till ett kommande kamremsbyte som kan kosta dig många tusenlappar? Saknas det helt information om när remmen senast byttes? Då kan det bilköpet bli en mycket dyrare affär än vad du tänkt dig…

Kamremsintervall för olika bilmodeller

Här hittar du en lista med olika bilmodeller. Klicka på en modell för att läsa mer information om kamremsbyte och kamremsintervallerna för just den bilen.

Vad händer om jag inte byter kamrem i tid?

Om kamremmen går sönder så blir du kort och gott stående med din bil. Det spelar ingen roll om remmen går av helt och hållet, eller om några tänder lossnar. Du kan inte köra bilen varken hem eller till närmaste verkstad.

Trasig kamrem betyder att din bil måste bogseras eller tas på en biltransport från platsen.

På många bilar betyder en skadad kamrem också att du kan ha dyra reparationskostnader att vänta, eftersom en trasig rem kan skada ventiler och andra delar i din motor.

Så även om det inte är en jätterolig utgift att byta kamrem, så kan det bli mycket dyrare att inte göra det.

Pris: Vad kostar det att byta kamrem?

Eftersom det finns många olika bilmodeller och motorer så går det inte att säga något generellt pris. Räkna med någonstans mellan 3 500 kronor och upp till runt 10 000 kronor.

Priset beror både på vart du bor i landet, vilken verkstad du vänder dig till, samt vad du har för motor i din bil.

Det finns motorer som är väldigt lättskruvade där en duktig mekaniker inte behöver mer än någon timme för bytet. Sedan finns det mer avancerade motorer eller motorrum där det är ont om utrymme, då måste mekanikern hålla på i några timmar och därför blir priset dyrare.

Kamrem eller kamkedja?

Även om kamrem är vanligast så finns det många motorer som har en kamkedja istället för en rem. Detta kan vara bra att kolla upp om du har tänkt köpa en bil.

Fördelar med kamremmar är att dom sitter utanpå motorn och är lättare att byta. Nackdelen med kamremmar är att dom slits både av körning och av ”tiden” eftersom materialet torkar ut, vilket gör att remmen måste bytas även om bilen står still i några år utan att köras.

Fördelen med kamkedjor är att dom oftast inte behöver bytas. Nackdelen är att om man måste göra ett byte så är det ett mycket större jobb än att byta kamrem. Detta eftersom kamkedjor sitter inuti motorn.

Du kan läsa mer om kamkedjor här.

Kan jag byta kamrem själv?

Om du har lite mekarvana så är det inte på något sätt omöjligt eller svårt att byta kamrem. Det finns gott om guider och böcker för alla typer av bilmodeller och motorer.

På många äldre bilar finns det dessutom gott om utrymme att skruva.

Om du är nyfiken på hur man byter kamremmen på just din bil så kan du söka på Youtube efter din bilmodell och lägga till ”kamremsbyte” för att se om det finns några svenska resultat.

Om du till exempel söker efter ”Volvo V70 kamremsbyte” så hittar du följande video.

Om du inte hittar några svenska videor så kan du istället söka efter ”Volvo V70 timing belt change”.

När jag gör den sökningen så hittar jag följande video. Videon förklarar steg för steg hur man byter kamremmen.

Du kan då själv göra lite research för att se hur mycket jobb det verkar vara att byta kamrem på just din bil. Om du inte tror att du kan göra bytet själv, så lämna in bilen på en verkstad istället. Det är viktigt att kamremmen monteras 100% rätt.

Behöver jag byta något annat?

En kamrem leds via olika spännhjul och löphjul, även dessa bör oftast bytas samtidigt som man byter rem. En ny kamrem kan gå sönder kort efter bytet om till exempel spännhjulet är dåligt.

På många bilar kan det även vara ekonomiskt smart att byta vattenpump och andra komponenter samtidigt som man byter kamrem. Här brukar verkstäder ge bra tips och råd eftersom det skiljer sig en del mellan olika bilmodeller och motorer.

Anledningen till att det är smart att byta till exempel vattenpump är för att man ändå skruvar loss många delar som annars sitter i vägen. Har man inte bytt vattenpump någon gång så kan det vara värt lite extra pengar att byta den samtidigt.

På vissa bilar drivs vattenpumpen av kamremmen med ett tandat hjul. Det betyder att kamremmen högst troligen kommer att gå sönder om vattenpumpen ger upp. Se video nedan för mer information.

Måste vattenpumpen bytas vid kamremsbyte?

Här är en video där Fredrik och Mikael från mekanika.se förklarar skillnaden mellan några olika vattenpumpar och hur vattenpumparna drivs på olika sätt med (eller utan) kamremmen.

Dom pratar också om när det kan vara en bra idé att byta vattenpump i samband med ett kamremsbyte.

Kamrem på engelska

Om du behöver söka delar eller information om kamremmar på engelska, så kan det vara bra att veta det engelska ordet är. Kamrem på engelska heter timing belt.

1 tanke på “Kamremsbyte: När ska man byta kamrem? Allt du behöver veta”

  1. Hej!
    Jag har en ford focus 2010 tdci Titanium, när måste kamrem bytas.
    Min bil har rullat 14300mil.
    Tack
    Hälsningar

    Svara

Lämna en kommentar