Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat, Trodo.se, ABS Wheels, Bythjul, Gummihuset, Däckonline och Tirendo

Kamremsbyte: När ska man byta kamrem? Bra att veta

Om din bil har kamrem så är det viktigt att den byts ut innan det är för sent. Alla bilar har en servicebok där det står hur ofta kamremmen ska bytas. Kamremsintervallen är viktig att följa.

Saknas servicebok i din bil så hittar du information om olika bilmodeller längre ner på denna sidan. Klicka på en bilmodell för att läsa mer om kamremsintervallen för olika årsmodeller och motorer.

Hittar du inte din bilmodell så går det oftast att söka fram informationen på Google, alternativt kan du ringa till en verkstad och fråga.

Nästan alla verkstäder kan få fram denna information via ditt registreringsnummer.

I den här artikeln ska vi prata mer om kamremmar och varför det är viktigt att du byter remmen i tid.

Ibland kallas kamrem för kuggrem.

När ska man byta kamrem?

Många delar på en bil blir visuellt sämre med tiden. Det är till exempel ganska enkelt att se hur mycket mönster ett däck har kvar, om bromsbeläggen är för tunna, eller hur motoroljan ser ut.

Kamrem

Kamremmen kan vara svårare att inspektera visuellt eftersom den oftast sitter bakom skyddskåpor eller lock.

Om du har möjlighet att inspektera kamremmen så leta efter sprickor i gummit eller slitage på utsidan av remmen.

Många kamremmar bör bytas efter runt 12 000 mil. Nästan alla bilmodeller har även ett datumintervall, eftersom materialet i remmen försvagas och blir sämre med åren.

Detta betyder att remmen behöver bytas även om bilen inte körts många mil sedan det förra bytet.

Det är därför viktigt att du har koll på när senaste bytet gjordes, även om du sällan kör med din bil.

När kamremmen byts ut så bör det skrivas in i bilens servicebok så att du (eller nästa ägare) enkelt kan se när det är dags för nästa byte.

Tidpunkten för det senaste bytet kan vara en bra sak att kolla upp om du ska köpa en begagnad bil. Kanske är det bara 1000 mil kvar till ett kommande kamremsbyte som kan kosta dig många tusenlappar?

Saknas det helt information om när remmen senast byttes? Då kan det bilköpet bli en mycket dyrare affär än vad du tänkt dig…

Kamrem i motor
Kamrem i en motor

Vad händer om jag inte byter kamrem i tid?

Om kamremmen går sönder så blir du kort och gott stående med din bil. Det spelar ingen roll om remmen går av helt och hållet, eller om några tänder lossnar.

Du kan inte köra bilen varken hem eller till närmaste verkstad.

Trasig kamrem betyder att din bil måste bogseras eller tas på en biltransport från platsen.

På många bilar betyder en skadad kamrem också att du kan ha dyra reparationskostnader att vänta, eftersom en trasig rem kan skada ventiler och andra delar i din motor.

I värsta fall går det så illa att du måste byta ut motorn eftersom det oftast blir för dyrt att reparera skadorna.

Så även om det inte är en jätterolig utgift att byta kamrem, så kan det bli mycket dyrare att inte göra det. Håll koll på intervallen för din bil och byt i tid.

Pris: Vad kostar det att byta kamrem?

Eftersom det finns många olika bilmodeller och motorer så går det inte att säga något generellt pris.

Räkna med någonstans mellan 3 500 kronor och upp till runt 10 000 kronor om du lämnar in bilen på verkstad.

Priset beror både på vart du bor i landet, vilken verkstad du vänder dig till, samt vad du har för motor i din bil.

Det finns motorer som är väldigt lättskruvade där en duktig mekaniker inte behöver mer än någon timme för bytet.

Sedan finns det mer avancerade motorer eller motorrum där det är ont om utrymme, då måste mekanikern hålla på i några timmar och därför blir priset dyrare.

Kamrem eller kamkedja?

Även om kamrem är vanligast så finns det många motorer som har en kamkedja istället för en rem. Detta kan vara bra att kolla upp om du har tänkt köpa en bil.

Fördelar med kamremmar är att dom sitter utanpå motorn och är lättare att byta. Nackdelen med kamremmar är att dom slits både av körning och av ”tiden” eftersom materialet torkar ut, vilket gör att remmen måste bytas även om bilen står still i några år utan att köras.

Byte av kamkedja

Fördelen med kamkedjor är att dom oftast inte behöver bytas. Nackdelen är att om man måste göra ett byte så är det ett mycket större jobb än att byta kamrem. Detta eftersom kamkedjor sitter inuti motorn.

Du kan läsa mer om kamkedjor här.

Kan jag byta kamrem själv?

Om du är van vid att meka lite så är det inte på något sätt omöjligt eller svårt att byta kamrem. Det finns gott om guider och böcker för alla typer av bilmodeller och motorer.

Vill du spara pengar genom att serva och reparera din bil själv så kan jag rekommendera Haynes populära reparationshandböcker.

Böckerna finns för nästan alla bilmodeller och det är en bra investering om du har tänkt att skruva med din egna bil.

Du hittar böckerna till alla bilmodeller här »

Haynes reparationshandbok för Volvo V70
Haynes reparationshandbok för Volvo V70 och S80

På många äldre bilar finns det gott om utrymme att skruva.

Om du är nyfiken på hur man byter kamremmen på just din bil så kan du även söka på Youtube efter din bilmodell och lägga till ”kamremsbyte” för att se om det finns några svenska resultat.

Om du till exempel söker efter ”Volvo V70 kamremsbyte så hittar du följande video.

Om du inte hittar några svenska videor så kan du istället söka efter ”Volvo V70 timing belt change”.

När jag gör den sökningen så hittar jag följande video. Videon förklarar steg för steg hur man byter kamremmen.

Du kan då själv kolla runt lite för att se hur mycket jobb det verkar vara att byta kamrem på just din bil.

Om du inte tror att du kan göra bytet själv så rekommenderar jag att lämna in bilen på en verkstad istället. Det är viktigt att kamremmen monteras 100% rätt.

Får du inte dit remmen på rätt sätt så kan det skada din motor allvarligt.

Behöver jag byta något annat?

En kamrem leds via olika spännhjul och löphjul, även dessa bör oftast bytas samtidigt som man byter rem. En ny kamrem kan gå sönder kort efter bytet om till exempel spännhjulet är dåligt.

På många bilar kan det även vara ekonomiskt fördelaktigt att byta vattenpump och andra komponenter samtidigt som man byter kamrem.

Här brukar verkstäder ge bra tips och råd eftersom det skiljer sig en del mellan olika bilmodeller och motorer.

Du hittar billiga kamremskit till din bil hos Skruvat här.

Anledningen till att det är smart att byta till exempel vattenpump är för att man ändå skruvar loss många delar som annars sitter i vägen.

Har man inte bytt vattenpump någon gång så kan det därför vara värt lite extra pengar att byta den samtidigt.

På vissa bilar drivs vattenpumpen av kamremmen med ett tandat hjul. Det betyder att kamremmen högst troligen kommer att gå sönder om vattenpumpen ger upp.

Se video nedan för mer information.

Måste vattenpumpen bytas vid kamremsbyte?

Här är en video där Fredrik och Mikael från mekanika.se förklarar skillnaden mellan några olika vattenpumpar och hur vattenpumparna drivs på olika sätt med (eller utan) kamremmen.

Dom pratar också om när det kan vara en bra idé att byta vattenpump i samband med ett kamremsbyte.

Letar du efter en ny vattenpump till ett billigt pris så rekommenderar jag att beställa från nätet.

Hitta vattenpump till bra pris hos Skruvat här.

Ange ditt registreringsnummer så hittar du rätt vattenpump till din motor.

Kamremsintervall för olika bilmodeller

Här hittar du en lista med olika bilmodeller. Klicka på en modell för att läsa mer information om pris för kamremsbyte och intervallerna för din bil och motor.

Du får även reda på vilka modeller och motorer som har kamrem och vilka som har kamkedja. En kamkedja har oftast ingen intervall.

Audi

BMW

Citroën

Fiat

Ford

Kia

Mazda

Mercedes

Nissan

Opel

Peugeot

Renault

Saab

Skoda

Toyota

Volkswagen

Volvo

Kamremsbyte husbilar

Husbilar har motorer som behöver servas på samma sätt som personbilar. Du behöver byta motorolja, kamrem, med mera.

Det finns olika motorer i husbilar med både kamrem och kamkedja.

Läs i instruktionsboken till din husbil för att hitta information om när du ska byta kamrem.

Har du ingen instruktionsbok till husbilen så kan du söka fram informationen på nätet eller fråga en verkstad.

Tänk på att man oftast kör betydligt längre sträckor med en husbil.

Serva därför bilen innan du ger dig ut på en långtur genom Europa. Det är tråkigt att bli stående kanske hundratals mil hemifrån med en brusten kamrem i ett främmande land.

Kamrem på engelska

Om du behöver söka delar eller information om kamremmar på engelska, så kan det vara bra att veta det engelska ordet är.

Kamrem på engelska heter timing belt.

Frågor och svar om kamremmar

När är det dags att byta kamrem?

Vanligtvis byts kamremmen runt 12 000 mil på många motorer. Om du vill veta den exakta intervallen för din bil och motor så kan du titta i instruktionsboken eller prata med en verkstad.

Är det lätt att byta kamrem?

Det kan vara olika svårt att byta kamrem. Det beror på vad du har för bil och motor. Det är viktigt att bytet görs på rätt sätt eftersom din motor kan ta stor skada om kamremmen monteras fel eller går sönder.

Vad händer om kamremmen går av?

Går kamremmen av så kan du inte köra din bil. Gick remmen av vid körning så är det stor chans att din motor skadats och behöver då renoveras eller ibland bytas ut. Olika motorer tar olika mycket skada av att remmen går av.

Kamremsbyte, år eller mil?

En kamrem ska bytas efter vad som inträffar först. Om intervallen för din bil är t.ex. 12 000 mil och 10 år, då ska du byta kamremmen även om din bil bara gått 7 000 mil på 10 år. Det är även dags för byte om du t.ex. kört 12 000 mil på 5 år.

Har alla bilar kamrem?

Nej, alla bilar har inte kamrem. En del bilar har motorer som istället har en kamkedja.

Vad kostar det att byta kuggrem?

Kostnaden för att byta kuggrem (kamrem) på verkstad varierar beroende på bilmärke, årsmodell och motor. Oftast kostar det runt 5 000 kr att byta kamrem. Vissa bilar är dyrare än så och kan kosta över 10 000 kronor, medan andra är billigare och bara kostar 2 000-3 000 kronor.

3 tankar på “Kamremsbyte: När ska man byta kamrem? Bra att veta”

  1. Hej!
    Jag har en ford focus 2010 tdci Titanium, när måste kamrem bytas.
    Min bil har rullat 14300mil.
    Tack
    Hälsningar

    Svara

Lämna en kommentar