Om din bil har kamrem så är det viktigt att den byts ut innan det är för sent. Alla bilar har en servicebok där det står hur ofta kamremmen ska bytas. Kamremsintervallen är viktig att följa.
Eftersom kamremsintervallen skiljer sig åt beroende på fordonstillverkare, motor och modellår, så det är viktigt att du kollar i din servicebok/handbok som hör till just din bil.
Saknas servicebok i din bil så hittar du information om olika bilmodeller längre ner på denna sidan. Klicka på en bilmodell för att läsa mer om kamremsintervallen för olika årsmodeller och motorer.
Hittar du inte din bilmodell så går det oftast att söka fram informationen på Google.
Du kan även ringa till en verkstad och fråga. Nästan alla verkstäder kan få fram denna information via ditt registreringsnummer.
I den här artikeln ska vi prata mer om kamremmar och varför det är viktigt att du byter remmen i tid.
Ibland kallas kamrem för kuggrem.
Innehåll
När ska man byta kamrem?
Många delar på en bil blir visuellt sämre med tiden. Det är till exempel ganska enkelt att se hur mycket mönster ett däck har kvar, om bromsbeläggen är för tunna, eller hur motoroljan ser ut.
Kamremmen kan vara svårare att inspektera visuellt eftersom den oftast sitter bakom skyddskåpor eller lock.
Om du har möjlighet att inspektera kamremmen så leta efter sprickor i gummit eller slitage på utsidan av remmen.
Många kamremmar bör bytas efter runt 12 000 mil. Nästan alla bilmodeller har även ett datumintervall, eftersom materialet i remmen försvagas och blir sämre med åren.
Detta betyder att remmen behöver bytas även om bilen inte körts många mil sedan det förra bytet.
Det är därför viktigt att du har koll på när senaste bytet gjordes, även om du sällan kör med din bil.
När kamremmen byts ut så bör det skrivas in i bilens servicebok så att du (eller nästa ägare) enkelt kan se när det är dags för nästa byte.
Tidpunkten för det senaste bytet kan vara en bra sak att kolla upp om du ska köpa en begagnad bil. Kanske är det bara 1000 mil kvar till ett kommande
Saknas det helt information om när remmen senast byttes? Då kan det bilköpet bli en mycket dyrare affär än vad du tänkt dig…
Kan man se om kamremmen är bytt?
När man byter kamrem så brukar man oftast skriva ner miltal och datum i serviceboken.
En del verkstäder sätter även en liten klisterlapp i motorrummet där man skriver ner mil och datum.
Om man inte har antecknat när kamremmen senast byttes så är det svårt att avgöra detta på annat sätt.
Om du köper en bil som inte har någon historik över när kamremmen senast byttes så kan man låta en mekaniker inspektera kamremmen för att se hur skicket är.
En gammal kamrem är oftast torr och kan ibland ha sprickor, då är det dags att byta!
Om kamremmen ser okej ut så är det oftast inte akut att byta, men som sagt, om man inte vet exakt när kamremmen senast byttes så kan det vara en bra idé att byta den i förebyggande syfte.
Vad händer om jag inte byter kamrem i tid?
Om kamremmen går sönder så blir du kort och gott stående med din bil. Det spelar ingen roll om remmen går av helt och hållet, eller om några tänder lossnar.
Du kan inte köra bilen varken hem eller till närmaste verkstad.
Trasig kamrem betyder att din bil måste bogseras eller tas på en biltransport från platsen.
På många bilar betyder en skadad kamrem också att du kan ha dyra reparationskostnader att vänta, eftersom en trasig rem kan skada ventiler och andra delar i din motor.
I värsta fall går det så illa att du måste byta ut motorn eftersom det oftast blir för dyrt att reparera skadorna.
Så även om det inte är en jätterolig utgift att byta kamrem, så kan det bli mycket dyrare att inte göra det. Håll koll på intervallen för din bil och byt i tid.
Pris: Vad kostar det att byta kamrem?
Eftersom det finns många olika bilmodeller och motorer så går det inte att säga något generellt pris.
Räkna med någonstans mellan 3 500 kronor och upp till runt 10 000 kronor om du lämnar in bilen på verkstad.
Priset beror både på vart du bor i landet, vilken verkstad du vänder dig till, samt vad du har för motor i din bil.
Det finns motorer som är väldigt lättskruvade där en duktig mekaniker inte behöver mer än någon timme för bytet.
Sedan finns det mer avancerade motorer eller motorrum där det är ont om utrymme, då måste mekanikern hålla på i några timmar och därför blir priset dyrare.
Varför är det så dyrt att byta kamrem?
Oftast är själva reservdelarna billiga. En ny kamrem kostar oftast inte mer än några hundralappar.
Ett kit med löphjul och andra kringdelar brukar kosta runt 500-1000 kr. Vill du byta vattenpump samtidigt så kostar delarna cirka 1000-2000 kr.
Det som är dyrt är själva arbetet. På många bilar kan det ta flera timmar att byta kamrem.
En verkstad har ofta en ganska hög timkostnad för att betala löner, lokaler, verktyg, med mera, och detta är anledningen till att det kan bli dyrt.
Kamrem eller kamkedja?
Även om kamrem är vanligast så finns det många motorer som har en kamkedja istället för en rem. Detta kan vara bra att kolla upp om du har tänkt köpa en bil.
Fördelar med kamremmar är att dom sitter utanpå motorn och är lättare att byta.
Nackdelen med kamremmar är att dom slits både av körning och av ”tiden” eftersom materialet torkar ut, vilket gör att remmen måste bytas även om bilen står still i några år utan att köras.
Fördelen med kamkedjor är att dom oftast inte behöver bytas. Nackdelen är att om man måste göra ett byte så är det ett mycket större jobb än att byta kamrem. Detta eftersom kamkedjor sitter inuti motorn.
Du kan läsa mer om kamkedjor här.
Kan jag byta kamrem själv?
Om du är van vid att meka lite så är det inte på något sätt omöjligt eller svårt att byta kamrem. Det finns gott om guider och böcker för alla typer av bilmodeller och motorer.
Vill du lära dig hur du servar och reparerar din bil själv så kan jag rekommendera Haynes populära reparationshandböcker. Du hittar Haynes böcker på till exempel Mekonomen eller Skruvat.
Böckerna finns för nästan alla bilmodeller och det är en bra investering om du har tänkt att skruva med din egna bil.
Om du är nyfiken på hur man byter kamremmen på just din bil så kan du även söka på Youtube efter din bilmodell och lägga till ”
Om du inte hittar några svenska videor så kan du istället söka efter ”Volvo V70 timing belt change” på engelska.
Du kan då själv kolla runt lite för att se hur mycket jobb det verkar vara att byta kamrem på just din bil.
Om du inte tror att du kan göra bytet själv så rekommenderar jag att lämna in bilen på en verkstad istället. Det är viktigt att kamremmen monteras 100% rätt.
Får du inte dit remmen på rätt sätt så kan det skada din motor allvarligt.
Behöver jag byta något annat?
En kamrem leds via olika spännhjul och löphjul, även dessa bör oftast bytas samtidigt som man byter rem. En ny kamrem kan gå sönder kort efter bytet om till exempel spännhjulet är dåligt.
På många bilar kan det även vara ekonomiskt fördelaktigt att byta vattenpump och andra komponenter samtidigt som man byter kamrem.
Här brukar verkstäder ge bra tips och råd eftersom det skiljer sig en del mellan olika bilmodeller och motorer.
Anledningen till att det är smart att byta till exempel vattenpump är för att man ändå skruvar loss många delar som annars sitter i vägen.
Har man inte bytt vattenpump någon gång så kan det därför vara värt lite extra pengar att byta den samtidigt.
På vissa bilar drivs vattenpumpen av kamremmen med ett tandat hjul. Det betyder att kamremmen högst troligen kommer att gå sönder om vattenpumpen ger upp.
Kamremsintervall för olika bilmodeller
Här hittar du en lista med olika bilmodeller. Klicka på en modell för att läsa mer information om pris för
Du får även reda på vilka modeller och motorer som har kamrem och vilka som har kamkedja. En kamkedja har oftast ingen intervall.
Audi
BMW
Citroën
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Kia
Mazda
Mercedes
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Saab
Skoda
Toyota
Volkswagen
- Volkswagen Amarok
- Volkswagen Caddy
- Volkswagen Crafter
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Passat
- Volkswagen Polo
- Volkswagen Sharan
- Volkswagen Tiguan
- Volkswagen Touran
- Volkswagen Transporter
Volvo
- Volvo 850
- Volvo C30
- Volvo S40
- Volvo S60
- Volvo S70
- Volvo S80
- Volvo V40
- Volvo V50
- Volvo V60
- Volvo V70
- Volvo V90
- Volvo XC40
- Volvo XC60
- Volvo XC70
- Volvo XC90
Kamremsbyte husbilar
Husbilar har motorer som behöver servas på samma sätt som personbilar. Du behöver byta motorolja, kamrem, med mera.
Det finns olika motorer i husbilar med både kamrem och kamkedja.
Läs i instruktionsboken till din husbil för att hitta information om när du ska byta kamrem.
Har du ingen instruktionsbok till husbilen så kan du söka fram informationen på nätet eller fråga en verkstad.
Tänk på att man oftast kör betydligt längre sträckor med en husbil.
Serva därför bilen innan du ger dig ut på en långtur genom Europa. Det är tråkigt att bli stående kanske hundratals mil hemifrån med en brusten kamrem i ett främmande land.
Frågor och svar om kamremmar
Här nedan hittar du vanliga frågor och svar om kamremmar.
När är det dags att byta kamrem?
Vanligtvis byts kamremmen runt 12 000 mil på många motorer. Om du vill veta den exakta intervallen för din bil och motor så kan du titta i instruktionsboken eller prata med en verkstad.
Är det lätt att byta kamrem?
Det kan vara olika svårt att byta kamrem. Det beror på vad du har för bil och motor. Det är viktigt att bytet görs på rätt sätt eftersom din motor kan ta stor skada om kamremmen monteras fel eller går sönder.
Vad händer om kamremmen går av?
Går kamremmen av så kan du inte köra din bil. Gick remmen av vid körning så är det stor chans att din motor skadats och behöver då renoveras eller ibland bytas ut. Olika motorer tar olika mycket skada av att remmen går av.
Kamremsbyte, år eller mil?
En kamrem ska bytas efter vad som inträffar först. Om intervallen för din bil är t.ex. 12 000 mil och 10 år, då ska du byta kamremmen även om din bil bara gått 7 000 mil på 10 år. Det är även dags för byte om du t.ex. kört 12 000 mil på 5 år.
Har alla bilar kamrem?
Nej, alla bilar har inte kamrem. En del bilar har motorer som istället har en kamkedja. Elbilar är ett annat exempel på bilar som varken har kamrem eller kamkedja.
Kamrem på engelska
Om du behöver söka delar eller information om kamremmar på engelska, så kan det vara bra att veta det engelska ordet är.
Kamrem på engelska heter timing belt.
Hej!
Jag har en ford focus 2010 tdci Titanium, när måste kamrem bytas.
Min bil har rullat 14300mil.
Tack
Hälsningar
Efter 1000mil
Vid 18 tusen
Hej!
Jag har en Volkswagen Polo 1.6 TDi, från 2012. Bilen har gått strax över 9000 mil.
När behöver jag byta kamrem?
Tack på förhand