Det är viktigt att du byter kamremmen i tid på din Skoda Fabia. Här hittar du mer information om kamremsintervallen och vad det kostar att byta kamrem Skoda Fabia.
Jag har samlat olika bensinmotorer och dieselmotorer mellan åren 2000 och 2018.
Du hittar även vilka motorer i Fabia som har kamkedja istället för kamrem.
Innehåll
Vad kostar det att byta kamrem på Skoda Fabia?
Priset för
Skoda Fabia började tillverkas 1999 och har sålts med många olika motoralternativ genom åren.
Genomsnittspriset för
Det varierar beroende på vilken verkstad du väljer, vart i landet du bor och vilken årsmodell och motor du har.
En auktoriserad märkesverkstad är oftast lite dyrare än en så kallad allbilsverkstad som till exempel Autoexperten eller Mekonomen.
Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »
Det är också oftast billigare att byta kamrem på en äldre årsmodell, jämfört med en nyare årsmodeller.
Vill du byta kamrem själv så kan du spara pengar genom att beställa delarna på nätet.
På Skruvat kan du enkelt hitta rätt reservdelar till din bil och motor. Skriv in ditt registreringsnummer så visas delar som passar din bilmodell.
Trodo är kända för att alltid ha låga priser och snabba leveranser.
Hitta billiga reservdelar till din bil här.
Skoda Fabia kamkedja
Tänk på att många motorer i Fabia har kamkedja istället för kamrem. Dessa behöver oftast inte bytas alls.
Kontakta en verkstad för att ta reda på hur det ligger till med just din motor.
När ska man byta kamrem på Fabia?
Kamremsintervallen är olika beroende på vilken årsmodell och motor du har.
I tabellerna längre ner på sidan hittar du några exempel på olika intervaller.
Intervall kamremsbyte Skoda Fabia
Hittar du inte din årsmodell eller motor så kan du hitta informationen i din instruktionsbok eller genom att ringa till en verkstad.
Du hittar även information om vilka motorer i Fabia som har kamkedja istället för kuggrem/kamrem.
Skoda Fabia 2000 – 2004
Här hittar du intervaller för olika motorer som satt i Fabia mellan åren 2000 och 2004.
Modell | Hästkrafter | Mil |
Skoda Fabia 1.4 MPI 2000 – 2004 | 60 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia 1.2 2000 – 2004 | 64 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia 1.4 MPI 2000 – 2004 | 68 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia 1.4 2000 – 2004 | 75 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 1.4 2000 – 2004 | 101 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 2.0 2000 – 2004 | 115 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 1.9 SDI 2000 – 2004 | 64 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 1.9 TDI 2000 – 2004 | 100 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia RS 2000 – 2004 | 130 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 2005 – 2008
Här hittar du intervaller för olika motorer som satt i Fabia mellan åren 2005 och 2008.
Modell | Hästkrafter | Mil |
Skoda Fabia 1.2 2005 – 2008 | 64 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia 1.4 2005 – 2008 | 75 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 1.4 2005 – 2008 | 80 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 1.4 2005 – 2008 | 101 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 2.0 2005 – 2008 | 115 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 1.9 TDI 2005 – 2008 | 100 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia RS 2005 – 2008 | 130 hk | 12 000 mil |
Skoda Fabia 2007 – 2010
Här hittar du intervaller för olika motorer som satt i Fabia mellan åren 2007 och 2010.
Modell | Hästkrafter | Mil |
Skoda Fabia 1.2 2007 – 2010 | 69 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia 1.4 2007 – 2010 | 86 hk | ? |
Skoda Fabia 1.6 2007 – 2010 | 105 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia 1.4 TDI 2007 – 2010 | 80 hk | 15 000 mil |
Skoda Fabia 1.9 TDI 2007 – 2010 | 105 hk | ? |
Skoda Fabia 2010 – 2015
Här hittar du intervaller för olika motorer som satt i Fabia mellan åren 2010 och 2015.
Modell | Hästkrafter | Mil |
Skoda Fabia 1.2 2010 – 2015 | 69 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia 1.2 TSI 2010 – 2015 | 86 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia 1.2 TSI 2010 – 2015 | 105 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia vRS 2010 – 2015 | 180 hk | Kamkedja |
Skoda Fabia 1.2 TDI 2010 – 2015 | 75 hk | 15 000 mil |
Skoda Fabia 1.6 TDI 2010 – 2015 | 75 hk | 21 000 mil |
Skoda Fabia 1.6 TDI 2010 – 2015 | 90 hk | 21 000 mil |
Skoda Fabia 1.6 TDI 2010 – 2015 | 105 hk | 15 000 mil |
Skoda Fabia 2015 – 2018
Här hittar du intervaller för olika motorer som satt i Fabia mellan åren 2015 och 2018.
Modell | Hästkrafter | Mil |
Skoda Fabia 1.2 TSI 2015 – 2018 | 90 hk | 24 000 mil |
Skoda Fabia 1.0 TSI 2015 – 2018 | 95 hk | 24 000 mil |
Skoda Fabia 1.0 TSI 2015 – 2018 | 110 hk | 24 000 mil |
Skoda Fabia 1.2 TSI 2015 – 2018 | 110 hk | 24 000 mil |
Skoda Fabia 1.4 TDI 2015 – 2018 | 90 hk | 21 000 mil |
Skoda Fabia 1.4 TDI 2015 – 2018 | 105 hk | 21 000 mil |
Hej.
När det gäller byte av kamrem handlar det väl inte bara om miltal?
Det är väl en tidsaspekt inblandad också?
Läste tex på Skoda Fabia 1.2 TSI där det står 24000 mil.
För de flesta sådana bilar blir det ju aldrig nåt byte då.
Är det inte var fjärde eller femte år som gäller också?
Hej Ted, det stämmer att det oftast även finns en tidsintervall för kamremmar (gäller alla bilmodeller/motorer).
Man ska då byta efter det intervallet som inträffar först (mil eller månader/år).
En kamrem kan ha ”rullat” bara 1 000 mil men ändå vara torr och dålig om bilen stått still i många år.
Jag ska leta fram tidsintervaller och uppdatera inlägget! :)
Hej och tack till er som svarat!
Min Skoda Fabia med kamkedja har gått 10000 mil. Köpt 214 05 16.
Helt felfri vid sista besiktningen.
Tänkt att vara min sista bil, jag är 83 år nu…
Jag har läst att det kan vara kedjespännaren som är problemet.
Sköt olja o filterbyten har jag fått som råd.
Vid kallstart rasslar det till någon sekund.
Skall jag kanske låta byta kedja o spännare för C:a 15000?
Är det inte samma reservdelar som tidigare, så det blir likadant igen?