Misstänker du att dina tändstift är dåliga? I den här artikeln går vi igenom olika symptom och tecken på dåliga tändstift.
Innehåll
Bilen startar inte
Om din bil helt plötsligt är svårstartad, bara startar ibland eller kanske inte startar alls längre, då kan det vara ett tecken på dåliga tändstift eller tändkablar.
Att en bil inte startar kan givetvis bero på många andra saker, men att undersöka hur tändstiften ser ut är ett billigt och enkelt sätt att börja felsöka.
Bilen går ryckigt

Rycker din bil när du gasar så kan det vara ett eller flera tändstift som börjar bli dåliga.
Det märks oftast tydligast när du ”pressar bilen” lite hårdare, till exempel vid omkörning.
Bilen känns slö
Om din bil känns slöare och tröttare än vanligt när du accelererar så kan det vara ett tecken på att något med tändsystemet inte är som det ska.
Ojämn tomgång
Om tändstift eller tändkablar är dåliga så kan det även påverka tomgången.
Du kan då uppleva att bilen ”bluddrar” lite på tomgång och bete sig underligt när du ska köra iväg. Det kan kännas som att bilen saknar kraft eller rycker lite.
Bilen drar mycket bränsle
Om din bil börjar dra mer (eller mindre) bränsle än vanligt så kan det vara ett tecken på att tändstift eller tändkablar blivit dåliga och behöver bytas ut.
Hur ofta ska man byta tändstift?
Tändstiften slits ut med tiden och gör att din bil får olika symptom som vi pratade om ovan.
Hur ofta man ska byta tändstiften varierar beroende på motor, typ av tändstift och körstil.
Många bilmodeller har ett bytesintervall mellan 6 000 och 10 000 mil. Läs mer i din bils instruktionsbok för att se hur det ligger till med just din bil och motor.
Kör du väldigt hårt eller har chippat/trimmat din motor så kan det vara en god idé att byta oftare.
Slitna tändstift kan orsaka skador på bland annat katalysatorn och gör att din bil går sämre.
Om du behöver byta tändstift och vill köpa nya stift till bra pris så rekommenderar jag att handla på nätet.
På Trodo.se kan du enkelt hitta rätt tändstift och andra reservdelar till din bil och motor. Skriv in ditt registreringsnummer så visas delar som passar din bilmodell.
Hitta billiga reservdelar till din bil här.
Så kontrollerar du tändstiften
Du kan lossa tändstiften och se hur dom ser ut.
Tändstift nr 1 i bilden nedan är ett friskt tändstift. Dom andra bilderna visar olika typer av skadade tändstift.
Det ska aldrig finnas några sprickor i tändstiften. Upptäcker du sprickor så byt ut tändstiften.

Tändstift färg
Tändstift kan missfärgas av olika anledningar. Här är dom tre vanligaste färgerna och anledningen till tändstiftens färger.
Brunt tändstift
Om spetsen på tändstiftet är brunt så tyder det på normal förbränning. Det är inget farligt med lite avlagringar och brun färg på tändstiften.
Svart tändstift
Svart spets på tändstiftet tyder på en för fet blandning av bränsle och luft. Det blir som en svart ”sotfilm” på stiftet.
Du har helt enkelt för mycket bränsle och för lite luft som blandas.
Vitt tändstift
Vit spets på tändstiftet tyder på en för mager blandning av luft och bränsle. Om spetsen är vit (ibland nästan grå) så har du för lite bränsle och för mycket luft som blandas.
Är ditt stift vitt/grått så är det inte ovanligt att bilen samtidigt är lite svårstartad.
Så kontrollerar du tändkablar
Börja med att titta och känna på tändkablarna.
Tändkablarna ska sitta ordentligt och inte glappa eller kännas lösa i anslutningarna på tändstiften.
Känns dom torra? Om tändkablarna känns gamla eller ser spruckna ut så kan det vara en god idé att byta. Nya tändkablar kostar oftast bara några hundralappar.
Du kan även starta din motor när det är mörkt ute och titta under huven. Om det ser ut som att det gnistrar vid tändkablarna så är det ett tecken på att isoleringen torkat eller gått sönder.
Glöm inte fördelarlock och rotor
Många äldre bilar har fördelarlock och rotor. Dessa blir också slitna med tiden och behöver bytas ut.
Om du har möjlighet så lossa på fördelarlocket och se hur det ser ut. Det syns ganska tydligt om kontaktytorna är slitna eller om det finns sprickor i plasten.
Ibland kan man ”putsa” ytorna med ett fint sandpapper. Men ett nytt fördelarlock och rotor kostar oftast inte mer än några hundra kronor.
Använd rätt tändstift
Om du kommer fram till att du behöver byta tändstift så se till att du väljer rätt sort till din motor!
Vissa tändstift har fel längd och kan i värsta fall skada din motor.
En del motorer är även väldigt känsliga mot vilken typ av tändstift som fungerar bra.
En verkstad eller någon som jobbar med reservdelar kan hjälpa dig att hitta rätt tändstift till just din bil och motor.
Hitta billiga tändstift och andra reservdelar till din bil på Trodo.se.
Hej om dessa tändstift rekommenderas för min Opel Ascona 1987 med insprutning – Opel 802 delnummer 1214802 0,7-0,8 elektråd
Vilka tändstift passar som finns att köpa ?