Tecken på dåliga tändstift eller tändkablar

Misstänker du att dina tändstift är dåliga? I den här artikeln går vi igenom olika symptom och tecken på dåliga tändstift.

Bilen startar inte

Om din bil helt plötsligt är svårstartad, bara startar ibland eller kanske inte startar alls längre, då kan det vara ett tecken på dåliga tändstift eller tändkablar.

Att en bil inte startar kan givetvis bero på många andra saker, men att undersöka hur tändstiften ser ut är ett billigt och enkelt sätt att börja felsöka.

Bilen går ryckigt

Rycker din bil när du gasar så kan det vara ett eller flera tändstift som börjar bli dåliga.

Det märks oftast tydligast när du “pressar bilen” lite hårdare, till exempel vid omkörning.

Bilen känns slö

Om din bil känns slöare och tröttare än vanligt när du accelererar så kan det vara ett tecken på att något med tändsystemet inte är som det ska.

Ojämn tomgång

Om tändstift eller tändkablar är dåliga så kan det även påverka tomgången.

Du kan då uppleva att bilen “bluddrar” lite på tomgång och bete sig underligt när du ska köra iväg. Det kan kännas som att bilen saknar kraft eller rycker lite.

Bilen drar mycket bränsle

Om din bil börjar dra mer (eller mindre) bränsle än vanligt så kan det vara ett tecken på att tändstift eller tändkablar blivit dåliga och behöver bytas ut.

Så kontrollerar du tändstiften

Du kan lossa tändstiften och se hur dom ser ut.

Tändstift nr 1 i bilden nedan är ett friskt tändstift. Dom andra bilderna visar olika typer av skadade tändstift.

Det ska aldrig finnas några sprickor i tändstiften. Upptäcker du sprickor så byt ut tändstiften.

Bra och dåliga tändstift

Så kontrollerar du tändkablar

Börja med att titta och känna på tändkablarna.

Tändkablarna ska sitta ordentligt och inte glappa eller kännas lösa i anslutningarna på tändstiften.

Känns dom torra? Om tändkablarna känns gamla eller ser spruckna ut så kan det vara en god idé att byta. Nya tändkablar kostar oftast bara några hundralappar.

Du kan även starta din motor när det är mörkt ute och titta under huven. Om det ser ut som att det gnistrar vid tändkablarna så är det ett tecken på att isoleringen torkat eller gått sönder.

Glöm inte fördelarlock och rotor

Många äldre bilar har fördelarlock och rotor. Dessa blir också slitna med tiden och behöver bytas ut.

Om du har möjlighet så lossa på fördelarlocket och se hur det ser ut. Det syns ganska tydligt om kontaktytorna är slitna eller om det finns sprickor i plasten.

Ibland kan man “putsa” ytorna med ett fint sandpapper. Men ett nytt fördelarlock och rotor kostar oftast inte mer än 200 kronor.

Använd rätt tändstift

Om du kommer fram till att du behöver byta tändstift så se till att du väljer rätt sort till din motor!

Vissa tändstift har fel längd och kan i värsta fall skada din motor.

En del motorer är även väldigt känsliga mot vilken typ av tändstift som fungerar bra.

En verkstad eller någon som jobbar med reservdelar kan hjälpa dig att hitta rätt tändstift till just din bil och motor.

Lämna en kommentar