Välj rätt glykol – bra att veta

Alla bilar bör ha glykol i sitt kylsystem. I den här artikeln pratar vi mer om varför det är viktigt och vad du ska tänka på.

Varför har man glykol?

Det finns några fördelar med att ha glykol och inte bara rent vatten i kylsystemet.

Glykol hjälper till med att smörja och skydda mot korrosion (rost) i ditt kylsystem. Använder du vanligt rent vatten så finns risk att det rostar och täpper igen.

Glykol i bil

Glykolen har också en lägre fryspunkt än vanligt vatten. Detta ser till så att ditt kylsystem inte fryser sönder när det blir minusgrader.

Den har också en högre kokpunkt än vanligt vatten och den leder bort värme mer effektivt.

Vilken glykol ska jag ha?

Det är främst två typer av glykol som är vanligast idag. Etylenglykol och propylenglykol. Vilken typ du ska använda i din bil står i instruktionsboken.

Etylenglykol är den vanligaste. Den är oftast (men inte alltid!) blå eller röd. Den har bättre rostskyddsförmåga och frysskydd än propylenglykol.

Propylenglykol är oftast grön i färgen.

Kan man blanda olika glykol?

Det går inte alltid att lita på glykolens färg. Har du röd glykol i din bil så betyder det inte att du kan fylla på med mer röd glykol bara för att färgerna är samma.

Det är inte bra att blanda olika typer av glykol eftersom dom kan innehålla olika tillsatser beroende på vad tillverkaren har haft i.

Är du osäker på vad du har för glykol i din bil så rekommenderar jag att tömma och spola rent systemet helt och fylla på med ny glykol.

Det kostar inte mycket och det kan spara dig från dyra reparationskostnader.

Tänk på temperaturen ute

När du väljer glykol så tänk på temperaturen. Bor du norr ut i landet där det blir väldigt kallt, så se till att du har en blandning som klarar temperaturen.

Det är inte kul när kylsystemet fryser och du inte kommer iväg till jobbet en måndagsmorgon.

Var fyller man på glykol?

Man fyller på glykol på olika ställen beroende på vad du har för bilmodell och motor.

Du hittar information om just din bil i bilens instruktionsbok.

Tänk på att alltid fylla på med färdigblandad glykol. Häll aldrig i rent vatten och glykol var för sig när du fyller på. Blanda vätskorna innan du häller det i bilens kylsystem.

Detta är för att det inte alltid blandas jättebra i bilens system, och du riskerar då att du bara har rent vatten i delar av systemet. Vilken kan medföra att det till exempel fryser om det är kallt ute.

Se till att aldrig öppna locket till expansionskärlet när motorn är varm! Låt alltid motor vara avstängd en bra stund innan du öppnar locket.

Hur mycket glykol ska man använda?

Även mängden glykol skiljer sig mycket från bil till bil. Du hittar denna informationen i din bils instruktionsbok eller genom att ringa och fråga en verkstad.

Se till att du har rätt mängd i din bil. För lite lite kylarvätska gör att du inte får tillräcklig med kylning och din motor riskerar att ta skada.

Hur ofta måste man byta glykol?

Det finns lite olika åsikter om detta och många biltillverkare saknar rekommendationer för bytesintervall.

Glykolen behåller förmågan att skydda mot frysning, men rostskyddsförmågan blir sämre med tiden och det samlas ofta partiklar och skit i vattnet.

Många förespråkar ett byte någonstans mellan 3 och 7 år eller mellan cirka 5000 och 10 000 mil.

Måste man ha glykol?

Som vi pratade om ovan så har glykolen flera egenskaper. Att köra med rent vatten utan glykol kommer att skada din motor i längden.

Man bör alltid ha glykol i kylarvattnet, oavsett årstid och väder.

Måste man ha glykol på sommaren?

Många tror att glykolen enbart är bra vintertid så att kylarvattnet inte fryser, men den ser också bland annat till att systemet inte rostar.

Jag rekommenderar därför att du har glykol i din bil året om!

Är glykol giftigt?

Ja! Glykol är väldigt giftigt.

Att få i sig glykol kan leda till etylenglykolförgiftning som är mycket allvarligt.

Håll alltid glykol borta från barn och djur! Glykol har en söt smak och det är tyvärr vanligt att djur och barn får i sig vätskan.

För ett barn kan det räcka med en klunk för att få allvarliga skador.

Spiller du glykol på marken så torka upp det. Läcker din bil kylarvätska så laga det så fort som möjligt. Häll aldrig ut gammal kylarvätska i naturen!

Video om glykol

Här pratar Simon från Youtube-kanalen Veteranens Värde Varar mer om glykol. Hur väljer du rätt? Kan man blanda?

Lämna en kommentar