Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Bilen läcker kylarvätska: Vanliga fel

Försvinner det mystiskt kylarvätska ur expansionskärlet i din bil? Varnar din bil för att kylarvätskenivån är låg?

Det kan bero på några olika saker och det är aldrig bra att ha ett läckage i kylsystemet.

I detta inlägget går vi igenom vanligaste anledningarna till att din bil dricker kylarvätska.

Finns det kylarvätska i expansionskärlet?

Börja med att undersöka om det finns kylarvätska i expansionskärlet. Speciellt om motortemperatur-lampan lyser.

Ibland kan det vara en givare eller något annat som spökar som gör att din bil varnar för låg kylarvätskenivå även fast det finns kylarvätska i rätt mängd.

Om nivån ser ut som den ska, samtidigt som du inte ser något tydligt läckage och bilen har rätt temperatur vid körning, så är det oftast inga konstigheter att köra med bilen.

Du bör dock undersöka varför bilen felaktigt varnar för låg nivå. En dag om det börjar läcka så kanske du inte märker det om en givare inte fungerar som den ska.

Tänk på att aldrig öppna locket till expansionskärlet när motorn är varm! Låt den svalna en stund efter körning innan du skruvar av locket.

Vad händer om kylarvätskan är för låg?

Om du har för lite kylarvätska i ditt kylsystem så kommer motorn gå upp i för hög temperatur och till slut ta skada.

Du behöver inte köra långt med för lite kylarvätska för att motorn ska ta skada.

Om symbolen för kylarvätska börjar lysa bör du därför ta den på allvar och inte köra vidare förrän du vet vad som är fel eller om det läcker.

Vet du vad som är fel och vill hitta billiga reservdelar så rekommenderar jag Skruvat där du kan hitta rätt delar med din bils registreringsnummer.

Hitta billiga reservdelar till din bil här.

Är det blött under bilen?

Försök se om det finns något läckage eller pölar under bilen. Om det gör det så känn på det med fingret och lukta/titta på vätskan.

  • Är det en klar vätska som inte luktar något så är det troligtvis bara kondensvatten från din bils luftkonditionering.
  • Är vätskan lite färgad så kan det vara kylarvätska.
  • Om vätskan är svart eller mörkbrun och oljig så är det troligtvis motorolja.
  • Är vätskan röd och oljig i konsistensen så är det oftast växellådsolja.

Om du tror att din bil läcker kylarvatten så rådfråga en mekaniker eller en verkstad.

Det kan läcka på flera ställen och det kan vara svårt att se.

  • Slangar som är gamla och spruckna
  • Vattenpump
  • Gamla torra eller trasiga packningar
  • Expansionskärlet
  • Kylaren

Hur ser motoroljan ut?

Öppna oljelocket och kolla hur det ser ut. Är oljan ”geggig” och ser lite ut som chokladmjölk? Kolla på oljestickan om det ser likadant ut där.

Är det bara geggigt i oljelocket så kan det vara så enkelt att du bara behöva varmköra din bil, speciellt om det är kallt ute och du bara kör korta sträckor.

Är det däremot likadant på oljestickan så läcker det in kylarvatten i din motorolja.

Det är inte bra för din motor och du bör lämna in bilen på en verkstad för att lösa problemet. Om det är vatten i oljan så smörjs och kyls inte din motor som den ska.

Immar rutorna igen?

Blir det imma på dina rutor när du höjer värmen i bilen? Då kan det vara värmepaketet som är dåligt.

Då kan bilen ta lite vatten och det luktar oftast glykol i kupén när du har på värmen.

Ibland kan man även känna på imman på rutorna att det är nästan lite klibbigt av kylarvätskan.

Ryker bilen vitt?

Ryker det ovanligt vitt ur avgasröret på din bil så kan det vara topplockspackningen som är dålig. Det är inte ovanligt att det ryker lite vitt när motorn är kall (och speciellt när det är kallt ute). Men det ska inte vara mycket vit rök när bilen är varm.

Försvinner det mycket kylarvatten?

I en perfekt värld så ska ett kylarsystem inte läcka, men om du har en äldre bil så är det inte ovanligt att det försvinner lite kylarvatten så att du behöver fylla på ibland.

Hur mycket som är ”normalt” är svårt att säga. Rådfråga en mekaniker för att få ett utlåtande för just din bilmodell och motor.

Behöver du fylla på flera deciliter ofta så är det inte normalt.

Öppna aldrig locket till expansionskärlet när motorn är varm!

Om du behöver fylla på eller kontrollera kylarvätskan i expansionskärlet så gör aldrig det när bilen är varm!

Det är högt tryck och kylarvattnet är nästan 100 grader varmt. Om du öppnar locket så kan du skada dig själv allvarligt och få svåra brännskador.

Öppna helt enkelt aldrig locket till expansionskärlet när motorn är varm.

Felsök bilen på verkstad om du är osäker

Om din motor körs utan kylarvätska kommer den till slut att ta stor skada.

Har det börjat läcka så är det även risk att läckan blir värre och helt plötsligt blir du stående med en bil som inte går att köra.

Jag rekommenderar att felsöka läckaget så fort som möjligt så att du vet om det är säkert att köra med bilen. Lämna in den på verkstad om du inte har möjlighet att felsöka själv.

Om du vet varför din bil läcker kylarvätska och vill köpa billiga reservdelar så rekommenderar jag att handla på nätet.

Skruvat kan du enkelt hitta rätt reservdelar till din bil och motor. Skriv in ditt registreringsnummer så visas delar som passar din bilmodell.

Hitta billiga reservdelar till din bil här.

Lämna en kommentar