Här hittar du information om vilka motorer i Captur som har kamkedja och vilka motorer som har kamrem. Det är viktigt att du byter kamremmen i tid.
Jag har samlat olika populära dieselmotorer och bensinmotorer från 2013 fram till 2021.
Innehåll
Vad kostar det att byta kamrem på Renault Captur?
Priset för
Genomsnittspriset för
Det varierar beroende på vilken verkstad du väljer, vart i landet du bor och vilken årsmodell och motor du har.
En auktoriserad märkesverkstad är oftast lite dyrare än en så kallad allbilsverkstad som till exempel Autoexperten eller Mekonomen.
Renault Captur kamkedja
Tänk på att många motorer i Renault Captur har kamkedja istället för kamrem. Dessa behöver oftast inte bytas alls.
Kontakta en verkstad för att ta reda på hur det ligger till med just din motor.
Hör du ett rasslande ljud så rekommenderar jag att prata med en mekaniker, det kan vara ett tecken på att kedjan behöver bytas.
Om du funderar på att köpa en begagnad Captur med kamkedja så var noga med att oljebyten och andra servicar är gjorda enligt bilens intervaller.
Vill du byta kamrem själv så kan du spara pengar genom att beställa delarna på nätet.
På Skruvat.se kan du enkelt hitta rätt reservdelar till din bil och motor. Skriv in ditt registreringsnummer så visas delar som passar din bilmodell.
Hitta billiga reservdelar till din bil här.
När ska man byta kamrem på Renault Captur?
Kamremsintervallen är olika beroende på vilken årsmodell och motor du har.
Du kan hitta mer information om din bils intervall om du läser i din instruktionsbok eller rådfrågar en verkstad. Nästan alla verkstäder kan få fram den informationen via ditt registreringsnummer.
Här nedan hittar du olika årsmodeller och motorer. Jag har delat upp det i olika tabeller så att du enkelt kan leta fram din årsmodell och motor.
Renault Captur 2013 – 2017
Här hittar du information om olika motorer som satt i Captur mellan åren 2013 och 2017.
Modell | Hästkrafter | Synkronisering |
Renault Captur 0.9 TCe | 90 hk | Kamkedja |
Renault Captur 1.2 TCe | 120 hk | Kamkedja |
Renault Captur 1.5 dCi | 90 hk | Kamrem |
Renault Captur 1.5 dCi | 110 hk | Kamrem |
Renault Captur 2017 – 2019
Här hittar du information om olika motorer som satt iCaptur mellan åren 2017 och 2019.
Modell | Hästkrafter | Synkronisering |
Renault Captur 0.9 TCe | 90 hk | Kamkedja |
Renault Captur 1.2 TCe | 120 hk | Kamkedja |
Renault Captur 1.3 TCe | 150 hk | Kamkedja |
Renault Captur 1.5 dCi | 90 hk | Kamrem |
Renault Captur 2020 –
Här hittar du information om olika motorer som sitter iCaptur från år 2020 och framåt.
Modell | Hästkrafter | Synkronisering |
Renault Captur 1.0 TCe | 91 hk | Kamkedja |
Renault Captur 1.0 TCe | 100 hk | Kamkedja |
Renault Captur 1.3 TCe | 130 hk | Kamkedja |
Renault Captur 1.3 TCe | 140 hk | ? |
Renault Captur 1.3 TCe | 155 hk | ? |
Renault Captur 1.5 dCi | 115 hk | Kamrem |
Hej!
Har nyligen skaffat en Renault Captur (årsmodell 2018) med automatlåda och har två frågor kring bilen.
1. När jag ska starta bilen och köra upplever jag en ”tröghet” i automatlådan mellan 2000-3000 varvtal en kort sträcka. Detta sker innan växlingen stabiliseras på 1500 varvtal. Vad beror detta på och är det något fel på bilen? Går det att slippa detta moment för att snabbare komma iväg på de 1500-varvtalen?
2. På den pekbaserade bildskärmen syns en mätare längst upp i högra hörnet för längden på en batteritid. Vad är detta för en mätare och hur laddar jag den?