Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Köpråd Volkswagen Golf: Problem & vanliga fel

Funderar du på att köpa en Volkswagen Golf och undrar över vanliga fel och problem med olika årsmodeller? Då har du kommit rätt!

På den här sidan har jag samlat vanliga fel och problem som ägare har haft med olika årsmodeller och motorer som finns i Volkswagen Golf.

Jag har läst olika tester och även sammanfattat vad vanliga ägare har sagt om Golf i bland annat forum och olika Facebook-grupper. Jag har även själv haft ett gäng Golfar genom åren.

Har du egna erfarenheter av problem med Golf? Skriv gärna en kommentar längst ner på sidan så lägger jag till det.

Det finns nästan 300 000 stycken VW Golf i Sverige. Det är den näst vanligaste bilen efter Volvo V70.

Golf är generellt sett väldigt bra bilar och du behöver oftast inte vara orolig om du ska köpa en begagnad bil.

När man läser och hör saker om Golf så låter det ibland väldigt negativt. Jag påstår inte att Golfar är felfria på något sätt, men när det är en så pass vanlig bil så får man oftast höra ”mer skit”.

Tänk på att även jag på denna sidan har samlat många vanliga fel och problem som drabbat modellen, det betyder inte att det är en dålig bilmodell.

Det finns fortfarande väldigt mycket positivt med Golf.

Som vanligt vid bilköp så är det viktigt att undersöka just den bilen du tittar på. En välskött och välservad bil är alltid att föredra.

Volkswagen Golf Mk3 1992 – 1999

Den här generationen av Golf kallas Mk3 eller Golf 3.

Vi kan börja prata om VR6-motorerna. Det är en motor som fått lite dåligt rykte att vara dålig med kamkedjor som ger upp och andra fel.

I grunden är VR6 inte en dålig motor. Problemet med många av bilarna är att motorerna är väldigt hårt körda och/eller inte servade ordentligt.

Precis som många andra motorer med kamkedja så är det viktigt att man sköter oljebyten och andra servicar.

Just Golf VR6 har varit väldigt populär bland ungdomar i många år. Det är motor med härlig karaktär och ett fint ljud. Tyvärr är många av motorerna hårt körda, vilket kan ge problem med kamkedjor och annat.

Golf Mk3 börjar även rosta en del. Kolla noga efter rost nästan överallt. Skärmar, dörrar, huv, bagagelucka, under bilen, bakom skärmbreddare (kan vara svårt att upptäcka…), och så vidare.

Kolla även besiktningsprotokoll efter ”bra att veta” om det finns några punkter där besiktningsmannen anmärkt på rost som börjar dyka upp.

Vanliga 1.8 bensinmotorer är oftast driftsäkra och billiga att serva och reparera.

Kolla så att motorn inte blandar olja och vatten.

Känn även efter hur kopplingen känns. Det är inte jättesvårt eller dyrt att byta om den skulle börja ta dåligt.

Lyssna även så att det inte låter om hjullager.

Volkswagen Golf Mk4 1998 – 2006

Den här generationen av Golf kallas Mk4 eller Golf 4.

Även här är det en del rost att hålla utkik efter.

Många ägare verkar haft problem med kombinationen dieselmotor och automatlåda där lådorna rasat.

Vanligt med dåliga hjullager och spindelleder. Inte speciellt dyrt att byta.

En del ägare har haft problem med torkarmotor till bakrutan.

Som en del andra Volkswagen och andra bilmärken så är det en del problem med dörrlås och elhissar. Oftast lätt och billigt att fixa.

Kolla så att all el fungerar om du funderar på att köpa en Mk4. Testa alla elhissar, se till så att alla dörrar låser/låser upp sig som dom ska, testa alla lägen på fläktar, se så att alla lampor fungerar.

Den vanliga 1.6 bensinmotorn är populär och relativt snål att köra. Driftsäker och bra motor.

Kolla upp när kamrem senast är bytt. Det är viktigt att intervallerna sköts.

Volkswagen Golf Mk5 2004 – 2010

Denna generationen av Golf kallas Mk5 eller Golf 5.

Även i denna generationen bör du hålla utkik efter rost lite varstans.

Om du kikar på en modell med automatlåda så provkör i olika hastigheter och testa både lite mjukare och hårdare gas för att se så att lådan växlar mjukt och fint som den ska.

En del ägare verkar ha problem med bromsok bak som kärvar och ibland måste bytas ut.

Även hjullager bak brukar ge sig tidigare än vad man hade önskat. Ganska billigt att byta.

Några har också problem med låset till bakluckan som kärvar eller slutar fungera helt. Inte speciellt svårt eller dyrt att byta.

Var noga med att kamrem är bytt i tid om bilen har kuggrem. Om bilen har kamkedja så lyssna efter oljud, speciellt vid kall motor.

Om bilen har kamkedja är det viktigt att oljebyten och andra servicar är gjorda i tid.

En del bilar har problem med ABS-enheter.

Många verkar tycka att man helt ska undvika Golf 5 för att den inte känns lika rolig i utseende som Golf 4 eller Golf 6.

Det avgör du bäst själv. Provkör bilen och känn på den för att avgöra om du gillar modellen eller inte.

Här kan du läsa mer om bagageutrymmet i Volkswagen Golf (olika mått och volymer). Många ägare är nöjda med lastutrymmet i Golf.

Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »

Volkswagen Golf Mk6 2004 – 2010

Denna generationen av Golf kallas Mk6 eller Golf 6.

Om du kikar på en modell med kamkedja så lyssna noga efter oljud från motorn, specielt vid kallstart.

En del motorer har nämligen haft problem med kamkedjor.

Håll koll på kamremsbyte om du väljer en motor med kuggrem.

Många gillar designen och komforten i Golf 6 mycket mer jämfört med föregångarna.

Kolla upp så att bilen är servad som den ska.

Det kan börja krypa lite rost, undersök skarvar med mera.

Testa alla elektriska funktioner vid provkörning. Fönsterhissar, centrallås, fläktar, lampor, och så vidare.

Andra länkar om Volkswagen Golf

1 svar på ”Köpråd Volkswagen Golf: Problem & vanliga fel”

  1. Hej. Jag har problem med co-halten.
    Lögn i hellskotta att få besiktningen att godkänna den.
    Har bytt stift,kablar,motortempgivare,lambdasond,fördelarlock men nu börjar min fantasi sina.
    Har en 93:a med 1.4 litersmotor.

    Svara

Lämna en kommentar