I denna artikeln hittar du information om vilka motorer i BMW som haft en del problem med kamkedjor. Jag listar både bensinmotorer och dieselmotorer.
Vad är problemet med kedjorna?
Tillverkarna har försökt få ner bränsleförbrukningen genom att minska friktionen i motorerna.
Detta har man gjort genom att bland annat göra vissa delar lättare, bland annat kamkedjan. Ett dåligt designbeslut helt enkelt.
Den minskade bränsleförbrukningen är kanske en klen tröst för ägare där motorerna rasat redan efter bara 10 000 – 15 000 mil.
Om du har en motor med kamkedja så var noga med att sköta oljebyten. Om din bil har en serviceintervall på 3 000 mil så skadar det inte att byta olja redan vid 1 500 mil för att spara på motorn.
Detta gäller mer eller mindre alla bilmodeller och motorer med kamkedja. Kedjan med kringdelar mår inte bra av att inte servas.
Om du hör ett rasslande ljud från din motor så kontakta en verkstad för att hitta orsaken innan det leder till dyra reparationer eller motorbyte.
BMW diesel som har problem med kamkedjor
Här hittar du vilka dieselmotorer i BMW som haft problem med kamkedjor.
Det handlar främst om motorerna N47, N57 och M57.
N47: 2007 – 2012
I tabellen nedan ser du vilka modeller med N47-motorn som är drabbade.
Här gäller det årsmodellerna 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 och 2012.
Modell | Årsmodeller | Motorkod |
---|---|---|
118d, 120d, 123d, 318d, 320d, 520d, X3 | 2007 – 2009 | N47D20A |
118d, 120d, 123d, 318d, 320d, 520d, X3 | 2009 – 2012 | N47D20C |
M57 och N57: 2006 – 2012
I tabellen nedan ser du vilka modeller med M57- och N57-motorer som är drabbade.
Här gäller det årsmodellerna 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 och 2012.
Modell | Årsmodeller | Motorkod |
---|---|---|
525d, 530d, 535d, 635d, 640d, X3, X5, X6, 730d, 740d | 2006 – 2010 | M57306D1 |
525d, 530d, 535d, 635d, 640d, X3, X5, X6, 730d, 740d | 2006 – 2010 | M57306D2 |
525d, 530d, 535d, 635d, 640d, X3, X5, X6, 730d, 740d | 2006 – 2010 | M57306D3 |
525d, 530d, 535d, 635d, 640d, X3, X5, X6, 730d, 740d | 2006 – 2010 | M57306D4 |
525d, 530d, 535d, 635d, 640d, X3, X5, X6, 730d, 740d | 2006 – 2010 | M57306D5 |
525d, 530d, 535d, 635d, 640d, X3, X5, X6, 730d, 740d | 2011 – 2012 | N57D30A |
525d, 530d, 535d, 635d, 640d, X3, X5, X6, 730d, 740d | 2011 – 2012 | N57D30B |
BMW bensin som har problem med kamkedjor
Här hittar du vilka bensinmotorer i BMW som haft problem med kamkedjor.
Det handlar främst om motorerna N20, N42 och N43.
N42 och N43: 2001 – 2011
I tabellen nedan ser du vilka modeller med N42- och N43-motorer som är drabbade.
Här gäller det årsmodellerna 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 och 2011.
Modell | Årsmodeller | Motorkod |
---|---|---|
116i, 120i, 316i, 320i | 2001 – 2007 | N42B18 |
116i, 120i, 316i, 320i | 2001 – 2007 | N42B20 |
116i, 120i, 316i, 320i | 2007 – 2011 | N43B16 |
116i, 120i, 316i, 320i | 2007 – 2011 | N43B20 |
N20: 2011 – 2015
I tabellen nedan ser du vilka modeller med N20-motorn som är drabbade.
Här gäller det årsmodellerna 2011, 2012, 2013, 2014 och 2015.
Modell | Årsmodeller | Motorkod |
---|---|---|
125i, 220i, 225i, 228i, 320i, 328i, 420i, 428i, 520i, 528i | 2011 – 2015 | N20B20 |
X1, X3, X4, Z4 | 2011 – 2015 | N20B20 |
Om du har mer information eller har haft problem med kamkedjan i din BMW så får du gärna lämna en kommentar här nedan.
Vår BMW 520 årsmodell 2012 har gått lite drygt 11 000 mil när den för drygt 2 månader sedan stannade på väg hem från Sälen. En dyr taxi-resa hem och krigande för att få bilen till vår stads auktoriserade verkstad som konstaterade kemkedjan av. Försäkringen hade täckt om den varit 2 år yngre. Det är ju helt galet att en bil som är 10 år och gått knappt 12 000 mil drabbas av en kamkedja som går av!! Ingen hjälp från vare sig försäkringsbolaget eller bilfirman vi köpte av för 5 år sen! Dyr skräpbil som vi aldrig någonsin ska skaffa igen!
Har en BMW 318 i 2000 som gått 42000 mil med oljebyten hela tiden efter 1500 mil. Hur stor är sannolikheten att den håller ett antal tusen mil till? Vad kostar ett kjedjebyte ?
Kedjebyte kostar runt 8- 10 tusen
318i från 2011 med strax under 10 000mil behöver nu en ny kamkedja.