Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Köpråd Volkswagen Passat: Problem & vanliga fel

Funderar du på att köpa en Volkswagen Passat och undrar över vanliga fel och problem med olika årsmodeller? Då har du kommit rätt!

På den här sidan har jag samlat vanliga fel och problem som ägare har haft med olika årsmodeller och motorer som finns i Volkswagen Passat.

Jag har läst olika tester och även sammanfattat vad vanliga ägare har sagt om Passat i bland annat forum och olika Facebook-grupper.

Har du egna erfarenheter av problem med Passat? Skriv gärna en kommentar längst ner på sidan så lägger jag till det.

Det finns nästan 200 000 Volkswagen Passat i Sverige och det är den näst mest populära Vokswagen-modellen på våra vägar (Golf är mest populär).

Tänk på att jag på denna sidan har samlat vanliga fel, det behöver inte betyda att det är en dålig bilmodell.

Generellt är Passat väldigt bra bilar och du behöver oftast inte vara orolig. Undersök bilen noga innan köp.

Som vanligt vid bilköp så är det viktigt att undersöka just den bilen du tittar på.

Använd informationen på denna sidan för att undvika vanliga fel och problem.

Volkswagen Passat B5 3B/3BG 1997 – 2005

Den här generationen av Passat kallas ibland B5 eller 3B/3BG.

Tyvärr ganska vanligt med rost. Skärmkanter runt om, dörrar, baklucka. Kolla extra noga runt rutor/lister.

Turbomotorerna 1.8T har haft lite problem med vakuumventil och wastegate som kan göra att bilen rycker. Även dåliga tändspolar kan orsaka ryckande gång.

Många byter ut luftfilter till öppna filter på 1,8T-motorerna, vilket ibland gör att LMM tar stryk. Även detta kan orsaka bland annat ryckande och orolig tomgång. Inte dyrt eller svårt att byta LMM själv.

Många stag och leder i framvagnen slits och börjar glappa. Inget dyrt eller svårt att reparera.

En del ägare verkar ha en del problem med kopplingen (främst på 1,8T).

Många har haft problem med låskistor i dörrar som blir dåliga. Märks främst när det blir minusgrader och dörren inte går att öppna en morgon…

Om inte oljebyten sköts så kan det bli problem med oljesilen som blir tät (koksar igen, oilsludge). I värsta fall tar motorn rejält med skada och en del ägare har bytt motor.

Detta är inget unikt för Passat, andra bilmärken har haft liknande problem. Därför är det viktigt att man motorn är servad enligt bilens serviceintervaller.

Om bilen har så kallad ”longlife-olja” som ska bytas var 3000:e mil, så skadar det inte att serva bilen var 1500:e mil för att undvika problem.

Det kan även vara en del problem med bromsok som kärvar. Inte heller jättedyrt att åtgärda. Ibland går det smörja upp oket, ibland behöver det bytas.

Trots alla problem så är det en trevlig bil. Det finns gott om billiga reservdelar.

Volkswagen Passat B6 3C 2005 – 2010

Den här generationen av Passat kallas ibland B6 eller 3C.

Även i denna modellen är det viktigt att sköta oljebyten och servicar.

En del ägare har haft problem med FSI-motorn, medan andra tycker att det är en bra motor så länge man servar den.

Det är en del problem med rost och bubblande lack även på denna modellen. Skärmkanter, dörrar, baklucka – överallt.

En barnsjukdom är att dörrhandtag går sönder. Undersök så att alla fyra dörrar går att öppna från både insidan och utsidan.

Kolla även så att fjärrlåset fungerar och låser/låser upp alla dörrar och bagagelucka.

Bensinmotorer har en del problem med att motorn ”sotar igen” i insug/ventiler, vilket leder till ryckig gång och misständningar.

Vanligt att slangar till vevhusventilationen spricker sönder på en del motorer.

Undersök så att det inte är några läckage runt motor och växellåda.

En del har problem med DSG-växellådorna, något som kan bli dyrt om lådan behöver renoveras eller bytas ut.

Jag har också läst om några ägare som haft problem med den elektriska handbromsen.

Glappande framvagnar verkar ha följt med från föregående generation. Inte jättedyrt att åtgärda.

Sväng och kör i grupp/kanter samtidigt som du lyssnar när du provkör. Oftast hör man om det klonkar eller dunkar från framvagnen då.

Jag har själv haft en Passat av årsmodell 2008 och tyckte att det var en trevlig bil att köra.

Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »

Volkswagen Passat B7 3C 2011 – 2015

Den här generationen av Passat kallas ibland B7 eller 3C.

Även här en del problem med DSG7-lådorna som kan vara dyra att renovera eller byta ut.

Du bör dock inte vara livrädd för växellådorna. Men du bör hålla ett extra öppet öga om bilen har gått långt, till exempel som taxi.

Provkör och känn efter så att lådan växlar som den ska och att det inte är några missljud.

DSG-lådorna fick en uppdatering 2012.

Testa så att AC kyler som den ska i alla lägen.

En del har problem med elektriska handbromsar (precis som tidigare generation).

Om du kikar på en dieselbil med dieselvärmare så testa så att den fungerar som den ska.

Även denna generation av Passat har drabbats av en del rost, även om bilen inte är många år. Håll utkik efter rost, begynnande rost eller bubblor i lacken. Främst på dörrar och baklucka.

Kika hur bromsarna ser ut. Många har fått byta skivor och belägg tidigare än det borde behövas. Kan delvis bero på bromsok som kärvar.

En del ägare upplever bilen som bullrig inuti.

Vid minusgrader är det många som har problem med att navigationen känns seg (detta är dock inget unikt för Passat).

Volkswagen Passat B8 3G 2015 – 2021

Den här generationen av Passat kallas ibland B8 eller 3G.

Tyvärr förekommer det rost även här. Inte lika farligt som tidigare generationer, men kolla så att det inte är någon begynnande rost.

En del ägare upplever att helljuset lyser svagt och dåligt. Det verkar finnas några olika varianter av lyktor som är olika bra/dåliga.

Se till att växellådan växlar mjukt och inte för några missljud. Speciellt om bilen har rullat många mil.

Kolla så att bromsskivor och bromssköldar inte är rostiga.

Motorerna verkar stabila även i denna generationen. Jag har inte läst om några stora problem.

Är Volkswagen Passat en bra bil?

Ja, Passat är populära och bra bilar. Se till att du får tag i ett välskött exemplar med fin servicehistorik så kommer du ha många mil framför dig.

Håll koll på dom vanliga felen och problemen ovan för att undvika fallgropar.

Här kan du läsa mer om bagageutrymmet i Volkswagen Passat (olika mått och volymer). Många ägare är nöjda med lastutrymmet i Passat.

Andra länkar om Volkswagen Passat

5 svar på ”Köpråd Volkswagen Passat: Problem & vanliga fel”

  1. Appen funkar om man har tur
    Oljevarning efter 2400 mil???
    Online assistr lägger av hela tiden
    Frontassist lägger av hela tiden
    Det betyder att även farthållaren lägger av
    Telefonen går ej som det ska med bilen
    Enl vw så är det pga apple men det fungerar inte bra med android heller
    Infosystemet låser sig och startar om hela tiden
    Man måste stanna hela tiden och göra omstart för att om man har tur nolla alla fel som dyker upp när man kör
    Om inte vw fixar detta så avråder jag från detta märke
    Haft inne bilen ett antal ggr det enda dom gör är att uppdatera dom byter ingenting suck

    Svara
    • Jag svara på mitt eget inlägg🥴
      Det är en passat 2021 diesel 2.0
      Drygt ett halvår gammal
      Kan tillägga att larmet går så fort värmaren är på trots att man stänger av kupeövervakningen
      Den struligaste bilen jag jag haft
      Vw lovar att återkomma men det händer inte
      Verkstaden är handlingsförlamad för dom måste få ok av vw för att göra ngt
      Månaderna går och inget händer
      Det är den sämsta av allt när man har den i tjänsten och det inte ens går att svara i telefonen eller att navigatorn tappar bort kunden under körning
      Vw vill att man filmar felen?
      Under körning på motorväg = olagligt!!!!
      Fundera noga på om du vill ha en bil med dessa problem innan köp!!!!

      Svara
  2. Har en passat -15. Har inte haft mkt bekymmer. Men i våras började kopplingen fastna nere. Bytte slavcylindern o lufttade. Gick 1 mån . Likadant. Höll på fram till i höst. Luftade 1 gång i månaden. Byte av vätska varje gång.
    Nu är huvudcylindern oxå bytt, lamellbyte och vätskebyte igen. 15k +
    Nu går bilen smärtfritt igen👍

    Svara
  3. Har en passat b8 1,5 bensin manuell. 5000mil. Jag har hela tiden haft problem med ryckig gång med kall motor. När bilen har stått 1 timme och jag startar så vandrar tomgången kraftig några ggr. När motorn är varm så går den perfekt. Varit inn på VW några ggr. Några uppdateringar samt turbobyte på garanti. Läckande spjäll.
    Någon som har någon ide’

    Svara
  4. Hej
    Har en Passat GTE 2021 som nu gått knappt 5000 mil. Köpte den för 2 år sedan och den hade då gått precis 1000 mil.
    Bra utrymmen och snål på bränslet är två fördelar med den men kvaliteten har de inte fått med direkt. Denna bil har den överlägset sämsta kvalitet jag varit om. Några exempel på bekymmer jag haft:
    ° Laddluckan låser inte i stängt läge, fixades på garantin.
    °Tankluckan fryser ständigt fast på vintern.
    ° Går ofta inte att scrolla mellan radions kanaler och ibland ger den inget ljud ifrån sig heller, trots att indikeringen säger att jag gar en viss nivå.
    ° Lane assist med flera system kör ibland en harang om att de inte fungerar när jag kör iväg.
    °Bränslepumpen havererade på annandag jul, inte så kul men jag fick ju nöjet att prova VW assistans då…
    ° Nyckellösa systemet fungerade inte på några handtag, byttes på garantin.
    °Knakar i fjädringen när jag kör över fartgupp.
    °Nu knakar det om bakluckestängningen och luckan sitter inte rakt när den väl är stängd. Blev så förbannad att jag slog en buckla i bakluckan…
    Nej, jag kan inte rekommendera VW eller deras verkstäder tyvärr!

    Svara

Lämna en kommentar