Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Motortemperatur-lampa: Varför lyser den?

Din bil har ett kylsystem som består av flera olika komponenter som hjälper till att hålla din motor i rätt temperatur.

Om något i kylsystemet går sönder så kan din motor bli överhettad och gå sönder.

För att hjälpa till att förhindra detta så finns det en varningslampa som indikerar att något är fel med motortemperaturen eller kylsystemet.

I denna artikeln ska vi prata mer om motortemperatur-lampan och varför den ibland lyser eller blinkar.

Kylarvätska symbol

Symbolen som lyser (eller blinkar) ser oftast ut såhär. Symbolen kan skilja sig lite mellan olika bilmärken och modeller.

Om du är osäker över symbolen i just din bil så finns det nästan alltid bilder på varje symbol i instruktionsboken som hör till bilen.

Där kan du se exakt hur kylarvätska symbolen ser ut.

Motortemperatur-lampa

Varför lyser motortemperatur-lampan?

Om motortemperaturlampan lyser så kan det bero på att du har problem med vattenpumpen, kylarfläkten, har för lite kylarvätska (vatten och glykol) eller något annat som rör kylsystemet.

Om symbolen för kylarvätska börjar lysa så stanna bilen direkt på en säker plats för att undersöka vad som är fel.

Motortemperatur-lampan indikerar oftast att någonting är fel med kylsystemet så att kylarvätskan har stigit till en temperatur som är alldeles för hög för att kunna kyla din motor på ett bra sätt.

Du kan börja med att titta under bilen och se så att det inte är något läckage av kylarvätska.

Det kan hända att en slang eller liknande gått sönder eller hoppat loss. Bilen läcker då ut kylarvätskan på marken och motorn blir varm eftersom kylningen försämras, och då kan lampan tändas.

Ser det torrt ut under bilen så kontrollera kylarvätskenivån. Läs i din bils instruktionsbok exakt hur du gör detta.

Tänk på att aldrig skruva av locket till kylarvätskan när du precis har stannat en varm bil!

Det är väldigt högt tryck och kylarvätskan är varm.

Öppnas det locket vid varm motor så kan du skada dig själv allvarligt. Tänk dig att nästan 100 grader varmt vatten trycks ut och sprutar överallt med väldigt högt tryck.

Vänta därför alltid tills motorn har svalnat innan du skruvar av locket till expansionskärlet!

Om du vet varför din motortemperatur-lampa lyser och du vill köpa billiga reservdelar så rekommenderar jag att handla på nätet.

Skruvat kan du enkelt hitta rätt reservdelar till din bil och motor. Skriv in ditt registreringsnummer så visas delar som passar din bilmodell.

Hitta billiga reservdelar till din bil här.

Motortemperatur-lampan blinkar

Om lampan blinkar så betyder det oftast att du har för lite kylarvätska i ditt kylsystem.

En blinkade varningslampa betyder lite olika beroende på vad du har för bil och bilmodell.

Läs i din bils instruktionsbok för att se exakt vad en blinkade motortemperatur-lampa betyder i din bilmodell.

Kan man köra när motortemperatur-lampan lyser?

Om lampan börjar lysa för första gången så bör du stanna bilen och kontrollera tre saker.

1. Kontrollera att bilen inte är överhettad

Nästan alla bilar har en temperaturmätare i instrumentpanelen.

Kontrollera den så att temperaturen inte är för hög. Oftast symboliseras detta med ett rött område på mätaren.

Är du osäker så läs i din bils instruktionsbok.

Din motor kan ta allvarlig skada om du kör med för hög temperatur! Är temperaturen hög så kör inte vidare.

2. Kontrollera kylarvätskenivån

Kontrollera att du har tillräckligt med kylarvätska i ditt kylsystem.

För mer information om hur du gör detta så kan du läsa i din bils instruktionsbok.

Tänk på att aldrig någonsin skruva av locket till kylarvätskan när motorn är varm!

3. Leta efter läckage

Om kylarvätskenivån är låg så kolla under bilen för att försäkra dig om att det inte läcker kylarvätska.

1 svar på ”Motortemperatur-lampa: Varför lyser den?”

  1. har en bmw 320i 2001 inköpt beg för 1 vecka sedan där tempmätaren plötsligt gick upp och lampan lös ilrött under stadskörning i köer körde åt sidan och stannade då tempmätaren helt plötsligt skönk tillbaka till normaltemp,körde vidare och samma sak hände igen ett par gånger.Sedan på motorvägen hem hände ingenting allt var normalt.

    Svara

Lämna en kommentar