Om du funderar på att köpa en begagnad Volvo XC60 så har jag här samlat några vanliga fel och problem med olika årsmodeller.
Jag har läst olika tester och även sammanfattat vad vanliga ägare har sagt omVolvo XC60 i bland annat forum och olika Facebook-grupper.
Har du egna erfarenheter av problem eller fel med XC60? Skriv gärna en kommentar längst ner på sidan så lägger jag till det.
KöprådVolvo XC60
Först vill jag säga attVolvo XC60 är i regel bra bilar och har många nöjda ägare. Det finns cirka 135 000 stycken på våra svenska vägar och det är en av Volvos mest sålda modeller genom tiderna.
Här har jag samlat olika problem och fel som ägare stött på med olika generationer och årsmodeller av XC60 från 2009 fram till idag.
Kom ihåg att Volvo brukar vara duktiga och generösa med garantier. Många problem åtgärdas utan krångel.
En del ägare klagar på problem med läckage via bagageluckan, speciellt när man tvättar bilen med högtryckstvätt. Se till att det är torrt och fint vid provkörning.
Här kan du läsa mer om bagageutrymmet i Volvo XC60 (olika mått och volymer). Många ägare är nöjda med lastutrymmet i XC60.
Många upplever att AC:n kyler väldigt dåligt. Man kör med kylan på lägsta möjliga inställning men får inte riktigt ner temperaturen i bilen under varma sommardagar.
Testa olika temperaturer vid provkörning och se om du är nöjd.
Några har upplevt att Pilot Assist beter sig konstigt. Bromsar när det inte behövs, väjer utan anledning på rak väg, kör ut i vägrenen, med mera.
Testa alla funktioner när du provkör en bil. Läs instruktionsboken och se till att du har ställt in allting som du vill, provkör sedan och känn efter så att bilen inte beter sig konstigt.
Om du tittar på en bil med automatlåda så känn efter så att växellådan växlar som den ska vid olika hastigheter och körstilar. En del ägare upplever att lådan rycker, ibland verkar det ha löst sig vid uppdatering av mjukvaran hos Volvo.
En del ägare är inte helt nöjda med ljudsystemet (jämfört med andra bilar i samma klass). Provlyssna och se vad du tycker!
Några tycker att det skramlar från paneler inuti bilen, verkar mest ”drabba” tidiga årsmodeller.
En del ägare har också klagat på att man hör vinden vid körning i högre hastigheter. Har läst om bilar där man bytt lister för att åtgärda detta.
Jag rekommenderar att du lyssnar efter olika ljud vid provkörning för att se om det är något som du märker eller störs utav.
Testa alla elektriska funktioner vid provkörning. Känn och kläm på allting. Elhissar, centrallås (alla dörrar ska låsa/låsa upp), fläktars olika hastigheter och temperaturer, farthållare, värme/kyla i stolar, med mera.
Se också till att bilen är servad enligt servicebokens intervaller.
Om du tittar på en bil med kamkedja så är det viktigt att oljebyten är gjorda i tid.
Har bilen istället kamrem så ska den vara bytt i tid. Kolla även upp när nästa byte är, om det närmar sig så kanske du kan pruta på priset.
Många bilar har fått byta länkarmsbussningar fram. Lyssna efter oljud i framvagnen. Jag gissar att detta är åtgärdat på många begagnade bilar idag.
I det stora hela verkar många väldigt nöja med sina XC60. Det märks också på att bilen håller ett bra andrahandsvärde.
Även om begagnade XC60 ligger relativt högt i pris så är det positivt för dig, eftersom bilen är populär så har den förhoppningsvis inte sjunkit för mycket i värde den dagen du ska byta igen. Du får dessutom mycket bra bil för pengarna.
Eftersom det finns ett gäng olika motorer och utrustningspaket så rekommenderar jag att provköra några olika varianter för att hitta en bil som passar dig.
Tänk också på att alla XC60 inte är AWD. Jag har läst flera inlägg från personer som köpt framhjulsdrivna bilar i tron om att alla varit fyrhjulsdrivna.
Min Volvo XC60 d4 AWD 2014 blir ibland helt kraftlös och bilen segar sig framåt i max 60 km/tim trotts att gaspedalen är i botten, för att sedan efter 2 mil fungera med full kraft igen. Oftast händer det när släpvagn är på kopplad. Men när jag kör tillverkstad eller lämnar in bilen så uppträder inte felet och verkstan hittar inget fel. Vad kan det vara för fel ?.
Hej,
Vi hade en äldre volvo med liknande problem och det visade sig att det var någon gummi ventil som hade gått sönder och blivit hål utan att man såg det.
Vet inte om det är samma problem men kanske värt att se efter.
Våran xc60 från 2018 har under ett par år haft krångel med styrningen och den har varit på verkstad otaliga gånger och vi har lagt ut massor av pengar utan att de hittar felet.
Lång historia kort…
Började med att servon ”hoppar ur” under körning och ibland tillbaka.
De bytte då nån givare nere vid däcket som var ärgad.
Problemet kvarstår dock.
Det blir vår och problemet försvinner.
Likadant nästa vinter och problemet försvinner till våren och sommaren för att komma tillbaka vintern därpå.
Servopump byttes där emellan och många felsökningar har gjorts men de hittar inget fel.
Förra våren försvann ej problemet och jag har haft en trögstyrd bil sedan dess.
Nån som har en idé?
I och med att det första åren bara var krångel när det va salt på vägarna känns ju det som att den där givaren vid däcken borde varit problemet men den är bytt två gånger.
Det är trist med fel på bilar vår laddhybrid Toyota RAV4 eller som vi nu kallar den RöV4 från 2021 har precis samma fel med den skillnaden att felet är intermittent.
Toyota har felsökt otroligt många gånger och vi lagt ut massor av pengar men de har inte löst felet…
Elfel är knepigt att hitta så vi har ledsnat på vår skit Röv4 och tänker byta bilmärke eftersom vi har haft en hel del andra problem med med Toyotan också. Den har dessutom bara gått knappt 2500 mil.
Jag hade ett konstigt bekymmer med min att den varnar för batterifel trots att det är nytt batteri .
Märkte sedan att drivrem till generator hoppat .
Det konstiga var att bilen slutade växla , alla varningslampor började lysa samlat servon slutade fungera , fläkten slutade fungera , den varnade även för bromsfel .
Kan det bli så för att remmen hoppar ?
Svenne 19 November 2023
’XC60 2015 D4 181 HK manuell diesel.
Jag har bytt Egr-ventil 2 ggr
Byte 1 efter 11000 mil.
byte 2 efter 15000 mil Egr-ventil samt en kylare till Egr-ventilen.
Då jag numera kör mest korta sträckor i stadstrafik, senaste året 500 mil.
Hur håller man motor, Egr-ventil rena från sot och smuts?
A. STP-tillsats i diesel för bättre förbränning och rengöring av spridare.
Det finns ju redan olika inblandningar i diesel som Ok och andra bolag redan gör som tex under vintern.
B. Ändra körsätt att köra bilen på högre varvtal på lägre växlar.
C. Genom att efter ett antal mil blåsa ur motor och Egr-ventil genom att köra bilen någon mil på högre varvtal.
D. Anlita en verkstad för rengöring av spridare och Egr-ventil, hur ofta skulle detta behöva göras.
Skulle något av detta kunna hålla Egr-ventil och motor rena från sot och slagg.