Om du funderar på att köpa en begagnad Opel Astra så har jag här samlat några vanliga fel och problem med olika årsmodeller.
Jag har läst olika tester och även sammanfattat vad vanliga ägare har sagt omOpel Astra i bland annat forum och olika Facebook-grupper.
Har du egna erfarenheter av problem eller fel med Astra? Skriv gärna en kommentar längst ner på sidan så lägger jag till det.
Innehåll
KöprådOpel Astra
Först vill jag säga attOpel Astra är i regel bra bilar och har många nöjda ägare. Det finns nästan 65 000 stycken på våra svenska vägar och det är Opels mest sålda modell i Sverige.
Här har jag samlat olika problem och fel som ägare stött på med olika generationer och årsmodeller av Astra.
Opel Astra F 1992 – 1998
Den första generationen av Astra kom 1992 och fick en facelift 1995.
Första åren hade Astra stora problem med rost på grund av ett dåligt rostskydd. Det blev bättre runt 1995.
Idag när bilarna är 25-30 år gamla så bör du hålla utkik efter rost (överallt) när du tittar på en begagnad Astra F.
Opel har även haft problem med att många plastdetaljer blir ”matta” och fula.
I övrigt fick bilen bra betyg i säkerhet i sin klass.
Opel Astra G 1998 – 2004
Den andra generationen av Astra kom 1998.
Till skillnad från den första generationen så har denna fått mycket bättre betyg för sitt rostskydd.
Trots det så är bilarna 20-25 år gamla vid det här laget, och jag rekommenderar att du håller koll efter rost om du tänkt köpa en begagnad Astra G.
Även denna generationen fick bra betyg när det kommer till säkerheten.
En del ägare har haft problem med värmen. Se till att bilen inte går upp för högt i temperatur och att det kommer värme in i kupén när motorn är varmkörd.
Testa också så att fläktens alla hastigheter fungerar.
Opel Astra H 2004 – 2010
Den tredje generationen av Astra kom 2004 och fick en facelift 2007.
Även på denna generationen så finns det rost. Kolla runt hela bilen och under bilen.
Jag har själv haft en Astra H och upplevde att vägljudet och vinden var lite störande vid körning i högre hastigheter (landsväg och motorväg). Provkör själv för att avgöra vad du tycker.
Tittar du på en OPC så tänk på att dom ofta är hårt körda. Lyssna efter missljud i motor och växellåda. Om du känner ett ”huggande” i växellådan så kan det bli en dyr affär.
Kör på ojämna vägar och i gupp vid provkörning och försök lyssna efter glappande ljud i bussningar, stag, m.m.
En del ägare har fått byta bromsok bak som rostat och kärvat ihop.
Generatorn har gett upp på en del bilar, inte jättevanligt men jag har läst några som råkat ut för det.
Många ägare har fått byta låskistan i bakluckan. Detta råkade jag ut för på min gamla Astra H. En dag gick bagaget inte att öppna utifrån. Det var inte speciellt svårt eller dyrt att laga.
Se till att kamrem är bytt i tid.
Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »
Opel Astra J 2009 – 2015
Den fjärde generationen av Astra kom 2009 och fick en facelift 2013.
Denna generationen fick högsta betyg (fem stjärnor) i Euro NCAP:s krocktester.
En del ägare verkar ha haft problem med att värmen i stolarna slutat fungera.
Testa alla elektriska funktioner vid provkörning. Elhissar, centrallås (alla dörrar ska låsa/låsa upp), fläktens olika hastigheter och temperaturer, värme i stolar, och så vidare. Testa allt!
En del verkar ha haft problem med vinande ljud från växellådan. Jag har inte hittat vad detta beror på, men lyssna vid provkörning så att det inte är några oljud.
Om du tittar på en motor med kamkedja så är det viktigt att oljebyten är gjorda.
Tittar du på en bil med kamrem så se till att den är bytt i tid. Om ett byte närmar sig så kanske du även kan pruta på priset.
En del ägare har fått byta koppling alldeles för tidigt. Testa så att kopplingen tar som den ska vid provkörning.