Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat, Trodo.se, ABS Wheels, Bythjul, Gummihuset, Däckonline och Tirendo

Trasig termostat: Symptom och felsökning

En trasig eller dålig termostat kan ställa till det på olika sätt.

I den här artikeln pratar vi mer om termostatens funktion och hur du kan felsöka om du tror att termostaten är trasig.

Vad är en termostat i bil?

Termostaten i din bil hjälper till att reglera temperaturen i kylsystemet så att din motor kan fungera optimalt.

Termostat till bil

Om termostaten inte fungerar som den ska så kan det leda till att motorn inte når rätt arbetstemperatur.

Du riskerar då att köra runt med en motor som är för varm eller för kall, detta kan skada motorn i längden.

Så fungerar en termostat

Varje termostat har en temperatur då den öppnar sig och släpper igenom kylarvattnet.

Om din bil har en termostat som har en öppningstemperatur på 92 grader, så betyder det kort och gott att den öppnar sig och släpper igenom kylarvattnet vid den temperaturen.

Termostaten sitter monterad på en plats där den styr om kylarvattnet cirkulerar i motorn eller i hela kylsystemet (genom kylare med mera).

När kylarvattnet i motorn uppnår rätt temperatur (till exempel 92 grader) så öppnar sig termostaten och vattnet kan cirkulera och hålla en jämn temperatur.

Om termostaten är trasig så kan den till exempel vara helt stängd, det betyder att temperaturen på kylarvattnet (och motorn) ökar utan att släppas ut i kylaren och andra delar av din motors kylsystem.

Termostaten kan också låsa sig i öppet läge, det innebär bland annat att det tar längre tid innan din motor når rätt arbetstemperatur.

Symptom trasig termostat

En defekt eller trasig termostat kan ge lite olika symptom. Här är fyra vanliga symptom.

Det läcker kylarvätska

Om du märker att din bil läcker kylarvätska så kan det vara runt termostaten det läcker.

Det sitter en packning runt termostaten och det är inte ovanligt med läckage i det området.

Temperaturen är för hög

Om din bil går upp i för hög temperatur så är det ett vanligt tecken på att termostaten är dålig.

Termostaten ska öppna sig (oftast lite över 90 grader) och ser till att motorn inte går upp i för hög temperatur.

Är termostaten trasig så öppnar den kanske inte när den ska, vilket resulterar att din motor går upp i för hög temperatur.

Ser du på din temperaturmätare att motorn är för varm så rekommenderar jag att felsöka det! Att köra med en för varm motor kan göra stor skada.

Temperaturen skiftar

En trasig eller kärvande termostat kan även göra att temperaturen skiftar mellan varmt och kallt.

En motor ska ligga runt samma arbetstemperatur när den är varmkörd.

Om du kör din bil och temperaturen skiftar väldigt mycket så kan det betyda att termostaten är dålig.

Dålig värme i bilen

Ett klassiskt tecken på en dålig termostat är att du inte får upp riktigt varm och skön värme inne i bilen när du kör.

Detta brukar märkas extra väl på kalla vinterdagar.

Byte av termostat

En termostat är inte speciellt dyr, den kostar från cirka 200 kronor och upp till 1000 kronor beroende på bilmodell och motor.

Att byta termostat kan vara både lätt och svårt. Det beror helt på vad du har för bil och motor.

Det är oftast väldigt enkelt att byta termostat på äldre bilar där det finns gott om plats.

På modernare motorer kan termostaten sitta monterat på ett sätt som gör att du måste skruva loss andra delar för att komma åt termostaten.

När du byter termostat så måste du oftast tömma hela eller delar av ditt kylsystem. Tänk då på att inte hälla ut glykol i naturen!

Vanliga frågor om termostaten i en bil

Här har jag samlat några vanliga frågor om termostater.

Var sitter termostaten på en bil?

Termostaten sitter på motorn där flera kylslangar går ihop. Den sitter inuti ett termostathus som oftast har två slangar som möts. Följ slangarna från kylaren så hittar du termostaten.

Hur fungerar en termostat?

En termostat öppnar sig när kylarvattnet når den temperatur som termostaten är specificerad för. När termostaten är öppen så släpper den igenom vattnet ut i hela kylsystemet.

Är det svårt att byta termostat?

Det är oftast enkelt att byta termostaten på äldre bilar där det finns gott om plats. På nyare bilar kan det vara ont om plats och många andra komponenter som sitter i vägen.

Lämna en kommentar