Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Köpråd Volvo V40: Problem & vanliga fel

Om du funderar på att köpa en begagnad Volvo V40 så har jag här samlat några vanliga fel och problem med olika årsmodeller.

Jag har läst olika tester och även sammanfattat vad vanliga ägare har sagt om Volvo V40 i bland annat forum och olika Facebook-grupper.

Har du egna erfarenheter av problem eller fel med Volvo V40? Skriv gärna en kommentar längst ner på sidan så lägger jag till det.

Först vill jag säga att Volvo V40 är i regel bra bilar och har många nöjda ägare. Det finns nästan 80 000 stycken på våra svenska vägar.

Här har jag samlat olika problem och fel som ägare stött på med olika generationer och årsmodeller av Volvo V40.

Använd informationen för att hitta fel och problem om du tittar på och/eller provkör en begagnad Volvo V40.

Köpråd Volvo V40 1996 – 2004

Första generationen av V40 börjar bli gamla nu. Håll utkik efter rost och diverse elfel.

Testa alla elektriska funktioner vid provkörning. Till exempel elhissar, fläktens olika hastigheter och temperaturer, taklucka om det finns, se så att alla lampor lyser (fram, bak, blinkers, osv).

Om bilen har AC så glöm inte att testa så att den kyler som den ska.

Kolla även i motorn och under bilen så att det inte läcker olja eller andra vätskor.

Många ägare tycker att T4-motorn är en helt okej kul bil att köra med om man gillar att gasa.

En del ägare har haft problem med handbromsen och kärvande bromsok bak. Testa så att handbromsen tar som den ska vid provkörning.

Kolla så att däcken är jämnt slitna runt om. En del har haft problem med att hjulinställningen blir fel och att det då sliter ut däcken snett.

Testa så att växellådan fungerar som den ska. Det ska gå lätt att få i växlarna (framförallt 1:an och backen).

Här kan du läsa mer om bagageutrymmet i Volvo V40 (olika mått och volymer).

Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »

Köpråd Volvo V40 2013 – 2019

Den här generationen av V40 verkar populär med många nöjda ägare – men den har också några nackdelar som en del har klagat på.

En del upplever bilen som liten och trång inuti. Här är det bara du som kan provköra och avgöra om du trivs med utrymmet.

Inredningen upplevs som ”knarrig” av en del ägare.

En del ägare har också problem med olika missljud från bilens dörrar.

Testa så att alla elektriska funktioner fungerar vid provkörning.

V40 finns med ett gäng olika motorer och det finns motorer som går väldigt billigt (perfekt nu när bränslepriserna är som dom är). Men det finns även större motorer, många tycker att T5 känns pigg.

Många ägare tycker att bilen är kul och skön att köra. Lagom ljudnivå i kupén och man kan åka på längre turer utan problem.

Bagageutrymmet är dock i minsta laget för en del. Provkör och känn och kläm på bilen för att bilda dig en egen uppfattning om storleken.

En del har haft problem med fjädrar som brister/går av. Detta brukar besiktningen påpeka så om du tittar på en nybesiktigad bil bör detta inte vara något problem.

Andra länkar om Volvo V40

2 svar på ”Köpråd Volvo V40: Problem & vanliga fel”

  1. V40 2013 – 2019 är en väldigt vacker bil som man åker och sitter bra i. Min V40 2017 D2 som jag för två veckor sedan bytte in mot en begagnad v60 2020 har gått väldigt bra men problem finns att se upp med. Under min ägande tid på fem år (ett år gammal begagnad 2700 mil – förra året 15300 mil så har följande hänt som jag inte tycker är normalt för en bil i den prisklassen. Fjädrar fram gått av och ett hjullager bak byte. Problem med skrammel från inredningen som började direkt när jag köpt den. Problem med nycklar och dörrlås, samt diverse felmeddelanden som tex att motorhuven är öppen fast den är stängd. Yttre svart dekorpanel på bagagelucka som skaver mot plåten vilket om man inte uppmärksammar börjar att rosta. Samt en känslig skarv på bakre skärmkanten som alltid är blästrad efter vinterhalvåret. Ett lackstift med bilens färg är att rekommendera och fylla i. Larmet hoppar ibland igång av sig själv utan att någon petat eller ens varit i närheten av bilen. Problem med att få in radiokanalerna samt att tankmunstycket låser fast sig/svårt att få ned tankmunstycket där det skall vara vid tankning (passar man sig inte där kan man få sig en dusch med diesel vilket inte är trevligt) Svårt att byta strålkastarlampor (fick lämna in den en gång för byte av en varselljuslampa som kostade 14 kronor och betala 800 kr då lampinsatsen ramlat isär)

    Svara
  2. Generellt bra bil men ja fjädring fram är inte den starkaste då jag behövt byta dessa efter att ha kört i ett väghål som bröt h-fram.

    Dock haft problem med kopplingen på min V40 D2 -2015 som tappar tryck då det inte verkar hålla tätt i hastiga väderomslag från varmt till kallt (dvs när vädret slår om från +5 till – 15).

    Gissar att det kommer in fukt och sen isbildning vid packning runt h/s-cylindrarna som inte klarar detta och så börjar det läcka i systemet. Haft samma problem med en XC60 – 2013 också, så gissningsvis ett problem bland fler modeller.

    Utöver det så är bagageskyddet i skuffen feldimensionerad och skaver mot isoleringen i bakluckan. Jag ”klippte till” den så isoleringen ska hålla tätt innan skadan blev för stor. Annars bra bil för långkörning i jobbet och som funkar vid semester med liten familj.

    Svara

Lämna en kommentar