Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

LMM: Trasig luftmassemätare symptom

Väldigt många motorer har en luftmassemätare (LMM) som hjälper till att mäta luften som går in i motorn.

Detta görs för att blandningen av bränsle och luft ska bli så optimal som möjligt i din motor.

En optimal blandning av luft och bränsle gör att din motor är bränslesnål, går jämt och bra, men också så att motorn inte tar skada.

Trasig luftmassemätare symptom

Här är några exempel på vanliga symptom som kan uppstå om luftmassemätaren är trasig eller behöver rengöras.

  • Ojämn tomgång
  • Bilen går ryckigt, brukar märkas extra tydligt vid snabb acceleration
  • Bilen känns slö och effektlös
  • Motorlampan / check engine-lampan lyser
  • Felkoder som har med bränslet att göra

Ett test du kan göra är att koppla loss kontakten som sitter i luftmassemätaren. Om bilen går bättre med kontakten bortkopplad så är det stor chans att det är fel på LMM.

Jag rekommenderar att du läser av bilens felkoder innan du börjar byta delar på ren chansning.

Kom ihåg att det är många fel på en bil som kan orsaka till exempel ojämn tomgång och ryckig acceleration. Det kan bli dyrt att börja byta delar utan att du vet vad som faktiskt är fel.

Kan man köra med trasig luftmassemätare?

Det går oftast att köra med en trasig luftmassemätare, men tänk på att det kan skada din motor och det är inte rekommenderat.

När du kör med trasig katalysator så kan bilen även gå in i så kallat ”limp mode”. Limp mode är ett läge som finns så att du ska kunna köra din bil hem eller till en verkstad om något går sönder (till exempel luftmassemätaren).

Istället för att du blir stående med din bil, så gå den in i limp mode och blandar luft och bränsle på ett sätt som inte är optimalt, men som ändå gör att du kan köra din bil till en verkstad.

När blandningen av luft och bränsle är fel så kommer bilen gå fett eller snålt. Kör du så en längre tid så kan det slita på till exempel katalysatorn. Att byta katalysator kan bli väldigt dyrt.

Är det svårt att byta luftmassemätare?

Om du har lite vana av att skruva så är det oftast lätt att byta LMM på många motorer.

Oftast är det bara att lossa kontakten till luftmassemätaren och sedan lossa några skruvar.

Ibland kan man behöva skruva loss plastkåpor och andra motorkomponenter för att komma åt LMM.

Om du vill byta luftmassemätare själv så rekommenderar jag att söka efter till exempel ”byta lmm volvo v70” eller ”vart sitter luftmassemätaren på volkswagen passat”. på Google och Youtube.

Då brukar man hitta bra information och hjälp med hur man byter luftmassemätaren på olika bilmodeller.

Var sitter Luftmassemätaren?

Luftmassemätaren sitter på insugsröret efter luftfiltret. Exakt hur den är monterad skiljer sig lite beroende på vad du har för bil och motor.

Undrar du mer specifikt vart LMM sitter på just din motor så kan jag rekommendera att söka på Google eller Youtube efter din bilmodell.

Där hittar man nästan alltid bra hjälp med både bilder och video.

Kan man göra rent luftmassemätare?

Ibland kan det fungera att rengöra en luftmassemätare. Den består oftast av trådar eller kretskort som mäter luften som passerar.

Även om LMM sitter placerad efter luftfiltret så kommer det ändå in små partiklar och smuts som ibland kan göra att luftmassemätaren inte fungerar som den ska.

Om så är fallet så kan det ibland fungera att rengöra.

Då är det viktigt att man är väldigt försiktig så att ingenting skadas. Om trådarna i en luftmassemätare går sönder så är det mer eller mindre bara att köpa en ny.

Det finns även speciella rengöringsmedel som man kan använda.

Lämna en kommentar