Funderar du på att köpa en Renault Clio och undrar över vanliga fel och problem med olika årsmodeller? Då har du kommit rätt!
På den här sidan har jag samlat vanliga fel och problem som ägare har haft med olika årsmodeller och motorer som finns i Renault Clio.
Jag har läst olika tester och även sammanfattat vad vanliga ägare har sagt om Clio i bland annat forum och olika Facebook-grupper.
Har du egna erfarenheter av problem med Clio? Skriv gärna en kommentar längst ner på sidan så lägger jag till det.
Innehåll
Köpråd Renault Clio
Det finns ungefär 75 000 stycken Clio i Sverige. Det är en populär liten bil som funnits sedan 1991 i fem olika generationer.
På den här sidan har jag samlat vanliga fel och problem som kan vara bra att ha koll på om du ska provköra eller köpa en Clio.
Renault Clio I 1991 – 1998
Den första generationen av Clio kom 1991. Den utsågs då till årets bil i Europa.
Vi kan börja med rost. Första generationen Clio är nu 20-30 år gamla och många har mer eller mindre rost.
Försök även leta efter gamla fula rostlagningar. Det är tyvärr inte ovanligt med fusklagningar som snart börjar rosta igen.
Lyssna även efter oljud vid provkörning. Hjullager och andra slitagedelar kan sjunga på sista versen, speciellt om det aldrig är bytt.
Se till att kamrem är bytt enligt bilens servicebok.
Om du är intresserad av en av dom större och starkare motorerna så lyssna och känn extra mycket på bilen vid provkörning. Det är tyvärr inte ovanligt att dom är hårt körda.
Även koppling brukar ge sig om bilen gått långt eller hårt.
Testa så att bilen går upp i temperatur som den ska och att det kommer värme i kupén när bilen nått rätt arbetstemperatur.
Renault Clio II 1998 – 2006
Den andra generationen av Clip kom 1998. Denna generationen är något större än föregångaren.
Här verkar många ägare ha haft mycket blandade problem.
Mycket problem med elektronik och konstiga elfel. Vid provkörning så testa alla elektriska funktioner som du kan komma på.
Elhissar, centrallås, fläkten (alla hastigheter), se till att det kommer kyla/värme, värme i säten, med mera. Testa allt!
Även en del problem med rost.
Många ägare får byta hjullager, stötdämpare och andra delar i hjulupphängningen.
Några har fått byta koppling trots att bilen inte gått speciellt långt.
En del problem med bromsar bak som kärvar och behöver renoveras eller bytas.
Se till att kamrem är bytt enligt bilens intervall.
Allt detta behöver inte betyda att det är en dålig bil. Hittar du ett fint exemplar så är det en billig bil att äga med billiga reservdelar och servicekostnader.
Många av dom vanliga felen kostar inte mycket att åtgärda.
Som vanligt är det viktigt att testa alla funktioner och provköra bilen innan köp.
Positivt är att många ägare tycks vara nöjda med komforten i andra generationens Clio. Relativt tysta och fina bilar för att vara så små.
Renault Clio III 2006 – 2015
Den tredje generationen av Clio kom 2006.
Här har jag hört om många ägare som haft problem med bland annat elhissar och lampor.
Vid provkörning är det viktigt att testa alla elektriska funktioner. Det kan vara jobbigt att köpa en bil för att sedan upptäcka att det finns konstiga elfel som kan vara svåra att hitta.
Även här ska du vara noga med att kamrem är bytt i tid. Man byter ofta vattenpump i samband med kamremsbytet.
En del ägare har problem med gnisslande bakbromsar.
Baklamporna på många bilar släpper in fukt som kan se lite fult ut och ibland orsaka elfel och lampor som slutar fungera.
Den här generationen har mycket bättre rostskydd än tidigare Clio. Håll ändå utkik efter rost vid provkörning.
Många ägare verkar vara nöjd med komforten även i denna generationens Clio. Sköna stolar och trevlig bil att köra.
Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »
Renault Clio IV 2013 – 2020
Den fjärde generationen av Clio kom 2013. Denna generationen ar en längre hjulbas och är rymligare inuti än tidigare generationer.
Renault har haft lite dåligt rykte under åren (mycket blandade fel på tidigare generationer av Clio) men från generation fyra och framåt så verkar det ha bättrat sig rejält.
Många nöjda ägare när det kommer till den lite större Clio IV.
Renault Clio har på senare år varit en av Europas mest sålda bilar. Mer populär än Volkswagen Golf, det är inte illa!
Några ägare har haft problem med stötdämpare som behöver bytas.
Även småproblem med bromsar bak, men inget som verkar drabba många bilar.
Förekommer även enstaka elektriska fel, så än en gång är det viktigt att testa alla elektriska funktioner vid provkörning!