<\/span><\/h2>\n\n\n\nDet finns \u00e4ven tonade blinkers, baklampor och str\u00e5lkastare att k\u00f6pa ”f\u00e4rdigtonade”<\/em>. Dessa \u00e4r godk\u00e4nda att anv\u00e4nda s\u00e5 l\u00e4nge dom \u00e4r E-m\u00e4rkta – vilket dom flesta \u00e4r som s\u00e4ljs p\u00e5 den svenska marknaden. <\/p>\n\n\n\nDet som kan vara bra att t\u00e4nka p\u00e5 h\u00e4r \u00e4r att vissa tonade baklampor brukar vara s\u00e5 m\u00f6rka att det inte g\u00e5r att ha reflexer inuti lyktorna. <\/p>\n\n\n\n
D\u00e5 f\u00f6ljer det ist\u00e4llet med tv\u00e5 stycken extra reflexer som man tejpar fast bredvid baklamporna. Anv\u00e4nder man inte dessa s\u00e5 blir det nedslag vid besiktning, eftersom reflexer baktill \u00e4r en viktig s\u00e4kerhetsdetalj. <\/p>\n\n\n\n
Det \u00e4r viktigt f\u00f6r din egen skull att din bil syns tydligt om du blir st\u00e5ende vid v\u00e4gkanten. <\/p>\n\n\n\n
<\/span>Tonade baklyktor och besiktning<\/span><\/h2>\n\n\n\nTrots att det \u00e4r olagligt s\u00e5 \u00e4r det m\u00e5nga som tonar baklyktorna p\u00e5 ett s\u00e4tt s\u00e5 att det g\u00e5r igenom besiktningen. <\/p>\n\n\n\n
Eftersom det inte \u00e4r lagligt s\u00e5 kan en besiktningsman underk\u00e4nna toningen, det ska man alltid veta om, men \u00e4r det en svag toning som inte p\u00e5verkar reflexer eller belysningen s\u00e5 \u00e4r det m\u00e5nga som klarar sig. <\/p>\n\n\n\n
Man ska kanske undvika att tona lyktorna kolsvart f\u00f6r st\u00f6rst chans att klara sig. <\/p>\n\n\n\n
<\/span>Tonade blinkers och besiktning<\/span><\/h2>\n\n\n\nPrecis som med baklyktor s\u00e5 \u00e4r det m\u00e5nga som tonar sina blinkers och klarar besiktning trots att det \u00e4r olagligt. <\/p>\n\n\n\n
\u00c4ven h\u00e4r \u00e4r tipset att tona det ”lagom” mycket s\u00e5 att det fortfarande \u00e4r tydligt att lampan blinkar. <\/p>\n\n\n\n
Kolsvarta blinkers som inte lyser igenom kommer h\u00f6gst troligen att bli underk\u00e4nda och det kan vara en fara i trafiken om dina medtrafikanter inte ser \u00e5t vilket h\u00e5ll du blinkar och t\u00e4nker sv\u00e4nga \u00e5t. <\/p>\n\n\n\n
<\/span>Tonade framlyktor och besiktning<\/span><\/h2>\n\n\n\nDetta verkar vara den toning som \u00e4r minst omtyckt av b\u00e5de besiktningstekniker och polisen p\u00e5 v\u00e4garna. Det \u00e4r kanske f\u00f6r att det oftast syns tydligare n\u00e4r ett par framlyktor \u00e4r tonade. <\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r jag l\u00e4st runt i forum och Facebook-grupper har jag f\u00e5tt uppfattningen om att m\u00e5nga som tonar baklyktor och blinkers klarar besiktningen, medan tonade framlyktor inte g\u00e5r igenom lika ofta. <\/p>\n\n\n\n
<\/span>Att t\u00e4nka p\u00e5 om du tonar sj\u00e4lv<\/span><\/h2>\n\n\n\nH\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra saker du kan t\u00e4nka p\u00e5 om du t\u00e4nkt tona sj\u00e4lv. <\/p>\n\n\n\n
<\/span>Tona inte f\u00f6r mycket<\/span><\/h3>\n\n\n\nEftersom det som sagt inte \u00e4r lagligt att tona sj\u00e4lv, s\u00e5 kan det vara klokt att inte tona f\u00f6r m\u00f6rkt. N\u00e4r du tonar m\u00f6rkt s\u00e5 blir ljusgenomsl\u00e4ppet \u00e4ven mycket s\u00e4mre. <\/p>\n\n\n\n
\u00c4ven om det kanske \u00e4r snyggt, s\u00e5 finns det nackdelar med att ha lampor som inte syns…<\/p>\n\n\n\n
M\u00f6rka blinkers betyder att det syns s\u00e4mre n\u00e4r du blinkar, vilket kanske \u00f6kar risken f\u00f6r olyckor om dina medtrafikanter missuppfattar vart du t\u00e4nkt sv\u00e4nga. <\/p>\n\n\n\n
Om det inte syns att du blinkar s\u00e5 tycker inte heller poliser och besiktningstekniker att det \u00e4r h\u00e4ftigt.<\/p>\n\n\n\n
M\u00f6rka baklampor kan ocks\u00e5 g\u00f6ra det sv\u00e5rt att se om du bromsar eller blinkar, vilket \u00e4ven det kan st\u00e4lla till det i trafiken. <\/p>\n\n\n\n
M\u00f6rka framlampor \u00e4r snyggt n\u00e4r du st\u00e5r parkerad p\u00e5 en biltr\u00e4ff, men det \u00e4r mindre roligt n\u00e4r du k\u00f6r hem en kolsvart natt och inte ser v\u00e4gen framf\u00f6r dig… Speciellt om det regnar. <\/p>\n\n\n\n