Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Skakningar eller vibrationer i ratten? Vanligaste orsakerna

Har du vibrationer i ratten vid inbromsning eller olika hastigheter? Skakar det i ratten efter senaste däckbytet?

Vibrationer och skakningar i ratten kan bero på många olika saker. Här har vi samlat några vanliga orsaker till detta symptom.

Använd informationen i denna artikeln för att felsöka och försök hitta vad som är orsaken till dina problem. Byt inte ut delar om du inte är säker på vad som är fel.

Obalans i hjulen eller dåliga däck

Detta är kanske den vanligaste orsaken till att det vibrerar eller skakar i ratten vid olika hastigheter.

Om dina däck inte är balanserade, eller är i dåligt skick, så märks det ganska snabbt i ratten. Detta kan komma och gå i olika hastigheter. Det är inte ovanligt att det börjar vibrera i en hastighet, för att sedan sluta om du ökar eller minskar farten.

Om vibrationerna börjat efter ett däckbyte så är det nästan garanterat orsaken.

Undersök mönstret och lufttrycket i dina däck

Du bör börja med att kontrollera lufttrycket i alla däcken. Se även över däcken efter andra skador. Ett skadat däck kan t.ex. ”bukta ut” på sidorna, ha sprickor, eller liknande.

Om du har möjlighet så hissa bilen och snurra på hjulet för hand (utan växel eller handbroms i). Ser det ut att vara jämt? Om din fälg har fått sig en smäll och är skev, så brukar det synas ganska tydligt.

Är fälgarna rena?

Detta kanske låter löjligt. Men riktigt skitiga fälgar kan göra så att du får vibrationer i ratten.

Titta främst på insidan av dina fälgar. Sitter det där ett tjockt lager med jord, lera eller annan smuts? Börja med att tvätta dina hjul ordentligt! Lossa hjulen och rengör noga.

Det finns bra fälgrengöringsmedel att köpa nästan överallt idag. Biltema, bensinstationer, i många större Coop eller Ica-butiker, Mekonomen, webbshoppar på internet, med mera.

Var försiktig när du rengör fälgarna så att du inte råkar skrapa bort någon av vikterna som oftast sitter limmade på insidan.

Vikterna finns där för att dina hjul ska vara balanserade, och utan dom kan du få ännu mer vibrationer.

Testa andra hjul om möjlighet finns

Har du möjlighet så testa att byta till andra hjul. Kanske kan du skifta till vinterhjul eller sommarhjul och göra en kort provkörning. Om vibrationerna då är borta så vet du att felet är i dina hjul.

Om du misstänker att det är dina hjul som är problemet så kan du ringa eller åka till en däckverkstad och rådfråga.

Det kan vara så enkelt att dina hjul bara behöver balanseras, detta brukar inte kosta mer än några hundralappar.

Är däcken dåliga eller en fälg skadad så kan det bli dyrare, beroende på vad du har för däck och fälgar på din bil. Detta kan en däckverkstad hjälpa dig med.

Problem med bromsskivor eller bromsbelägg

En annan vanlig orsak till vibrationer i ratten är dåliga bromsskivor eller bromsbelägg. Detta är en trolig orsak om du känner av skakningarna främst vid inbromsning.

Det kan då vara en bromsskiva som är skev, bromsbelägg som ligger emot, eller ett bromsok som kärvar och behöver bytas eller smörjas upp.

Om du hör oljud när du bromsar så är det ytterligare ett tecken på att något är fel. Veva ner rutan och lyssna när du bromsar. Om det gnisslar eller ”skriker” så är något fel.

Om du misstänker att det är bromsarna som gör att din bil vibrerar så bör du rådfråga en mekaniker eller besöka en verkstad.

Anliggande bromsar kan bli väldigt farligt om det blir varmt vid körning. Varma bromsar kan tappa bromsverkan helt eller delvis.

Bromsproblem ska alltid tas på största allvar!

Bilen behöver en hjulinställning

Om du inte har gjort en hjulinställning på länge så kan det vara en orsak till vibrationer i ratten.

Har du bytt några delar i bilens upphängning det senaste? Kanske kört på en kant eller ett hål? Eller var det längesedan du gjorde en hjulinställning?

Då kan det kanske vara ett bra tillfälle att göra det nu om du inte hittar några andra uppenbara problem som kan orsaka skakningarna.

Dåliga drivknutar eller hjullager

Ibland kan dåliga hjullager eller drivknutar överföra vibrationer till ratten. Ett dåligt lager eller knut brukar även ge ifrån sig olika ljud.

Du kan testa att hissa bilen och känna på varje hjul. Om något av hjulen glappar så kan det vara ett dåligt hjullager.

Om ett hjul glappar så bör du besöka en verkstad eller prata med en mekaniker. Det är inte roligt om ett hjullager går sönder under körning.

Dåliga motorfästen

Detta är kanske inte den vanligaste orsaken, men det kan förekomma. Dåliga motorfästen kan göra att du känner av skakningar vid olika varvtal eller hastigheter.

Ett sätt att undersöka detta är att ta hjälp av en vän. En person sätter sig i bilen med motorn igång. Den andra personen öppnar motorhuven och tittar hur motorn beter sig medan den första personen gasar och släpper gasen.

Om motorn rör sig mycket så kan det vara ett tecken på dåliga motorfästen eller motorkuddar.

Dålig eller trasig styrservo

Vibrerar det i ratten när du kör i kurvor eller eller vrider ratten när du står parkerad? Då kan det vara styrservon som är dålig.

Undersök så att bilen inte läcker och undersök nivån i behållaren till styrservon. Det gör man på olika sätt beroende på bilmodell.

Information om hur du gör detta för just din bilmodell finns i instruktionsboken till din bil. Har du ingen instruktionsbok så sök fram informationen på Google, där finns det mesta att hitta enkelt.

Du kan även rådfråga en mekaniker eller åka till en verkstad.

Glapp i styrningen

Styrningen i en bil består av många delar som sitter ihop. Om bilen har några år på nacken är det möjligt att det är glapp någonstans. Kanske behöver du byta styrstag eller något annat i din framvagn.

Sammanfattning

Det finns många olika saker som kan orsaka vibrationer eller skakningar när du kör.

Läs igenom alla tipsen här och undersök det du själv har möjlighet att göra. Att besöka en bensinmack och mäta lufttrycket i dina däck är till exempel både ganska lätt och en vanlig orsak till vibrationerna.

En del saker vi har tagit upp här är mer avancerade och då är det kanske bäst att besöka en verkstad.

Om det närmar sig besiktning så kan du säga till besiktningsteknikern vad du har för problem. Den personen kan då kanske se felet när bilen besiktigas.

Även om felet inte ger dig ett nedslag på besiktningen så kan man ibland få tips om saker som ändå bör bytas och vara en orsak till vibrationerna.

Tänk på att inte köra för länge eller för långt med en bil som inte beter sig som den ska. Det kan sluta illa om något händer.

Om problemet är dåliga däck, bromsar eller ett hjullager som håller på att ge upp så vill du få det reparerat så fort som möjligt.

Man vet aldrig när olyckan är framme!

7 svar på ”Skakningar eller vibrationer i ratten? Vanligaste orsakerna”

  1. Hej
    Min saab 9,5 årsmodel 06
    Bilen skakar vid låg hastighet inte raten själva Bilen som skakar.
    Vid 20 30 40 hastighet börjar Bilen skakar.
    Vad kan det vara

    Svara
    • Hej, helt sjukt jag har också en Saab 9-5 från 2006 som skakar i vissa farter. Jag tror det är obalans i däcken. Ska lämna in min för däckbalansering men även kolla om däcken i sig är rund eller om dem är deformerade. Inget är löst och lufttrycket är bra så hoppas att det är bara obalans. Börja du också med det innan du börjar byta dyra saker

      Mvh

      Svara
      • Helt rätt! Försök att felsöka så mycket som möjligt innan man byter dyra delar. Testa t.ex. att skifta däck fram och bak för att se om vibrationerna ändrar sig, eller byt till ett par andra hjul om det finns möjlighet (vinterdäck t.ex.) och ta en provtur.

        När man har bilen upphissad för hjulbyte kan man passa på att vicka på hjulen och känna om det finns något glapp. Glappar det så kan det vara en god idé att låta en mekaniker kika på det. Oftast kan en mekaniker ganska snabbt se vad det är som glappar.

        Lycka till!

        Svara
  2. Jätteskumt fel, kommer när man saktar ner från 100-110, och ner mot 80, först rejäla vibrationer, så jag går ut och kollar om hjulbultarna sitter fast efter byte till vinterdäck, och dom sitter fast. När jag sen kör igen är allt ok. En stund senare, efter att ha kört vibrationsfritt i motorvägsfart 30 mil, saktar in, och då kommer vibrationer, denna gång oregelbundet, och med enstaka hugg, som känns som att ratten får en liten smäll och vill svänga höger (bara nån cm). När jag saktat ner till 60 kommer bara enstaka hugg, typ var 30e sekund. Blir inte klok på detta.

    Svara
  3. Hej.

    Jag har nyligen köpt en Mercedes C klass 18 modell och till en början vibrerade ratten som attans hela tiden. Efter hjulinställning och balansering samt däckbyte till (Hancook) hos Mekonomen känns det mycket bättre. Men det är inte helt smärtfritt utan ibland kan man känna små små vibreringar. Mekonomen menar på att allt är korrekt utfört och dem kunde inte hitta några andra fel som helst fel, dem menar även på att iomed det är lågprofildäck så kan vibbar uppstå ibland eller pga dåligt vägunderlag. Fälgarna var det heller inget fel på. Då är ju frågan vafasen detta kan bero på….. Jag är inte super kunnig på bilar och man vill ju inte lägga 1000 tals kronor på att gissa sig fram vad som kan vara problemlösaren. Tips o råd ?!?

    Svara

Lämna en kommentar