Tona blinkers & lyktor – så här säger lagen

Ett populärt och billigt sätt att styla sin bil är att tona blinkers, strålkastare eller baklampor. Antingen tonar man själv med toningsfilm eller toningsspray, men det går även att köpa färdigtonade lampor och lyktor från fabrik.

Men vad säger egentligen lagen, besiktningen och polisen om att man tonar själv? Det ska vi reda ut denna artikeln.

Tona lyktorna själv

Ska man vara laglydig så får man inte tona sina lyktor själv. Hos Transportstyrelsen kan man läsa följande:

Strålkastare, lyktor, reflexanordningar och glödlampor får inte förses med färgskikt, oavsett färg.

Man får alltså egentligen inte tona någonting själv. Det spelar ingen roll hur starkt/svagt man tonar, eller vilken färg man använder.

Trots detta så kan det ändå vara ganska riskfritt att tona. När man läser i forum och Facebook-grupper så är det många som klarar både besiktningar och flygande inspektioner.

Om du har tonat dina blinkers lite svagt och det ändå syns tydligt att du blinkar, då är det ändå en ganska liten chans att en besiktningstekniker eller bilinspektör märker (eller bryr sig) om detta.

Kör du däremot med kolsvarta baklampor eller blå toning på dina strålkastare fram, ja då är det kanske en större chans att det blir ombesiktning eller i värsta fall böter.

När jag läst runt på olika forum så får jag intrycket av att svagt tonade baklampor och blinkers brukar slinka igenom besiktningar utan problem. Medan toning på strålkastarna fram brukar vara lite känsligare.

Tonade lyktor från fabrik

Det finns även tonade blinkers, baklampor och strålkastare att köpa ”färdigtonade”. Dessa är godkända att använda så länge dom är E-märkta – vilket dom flesta är som säljs på den svenska marknaden.

Det som kan vara bra att tänka på här är att vissa tonade baklampor brukar vara så mörka att det inte går att ha reflexer inuti lyktorna. Då följer det istället med två stycken extra reflexer som man tejpar fast bredvid baklamporna. Använder man inte dessa så blir det nedslag vid besiktning, eftersom reflexer baktill är en viktig säkerhetsdetalj. Det är viktigt för din egen skull att din bil syns tydligt om du blir stående vid vägkanten.

Tonade baklyktor och besiktning

Trots att det är olagligt så är det många som tonar baklyktorna på ett sätt så att det går igenom besiktningen. Eftersom det inte är lagligt så kan en besiktningsman underkänna toningen, det ska man alltid veta om, men är det en svag toning som inte påverkar reflexer eller belysningen så är det många som klarar sig.

Man ska kanske undvika att tona lyktorna kolsvart för störst chans.

Tonade blinkers och besiktning

Precis som med baklyktor så är det många som tonar sina blinkers och klarar besiktning trots att det är olagligt. Även här är tipset att tona det ”lagom” mycket så att det fortfarande är tydligt att lampan blinkar.

Kolsvarta blinkers som inte lyser igenom kommer högst troligen att bli underkända.

Tonade framlyktor och besiktning

Detta verkar vara den toning som är minst omtyckt av både besiktningstekniker och polisen på vägarna. Det är kanske för att det oftast syns tydligare när ett par framlyktor är tonade.

När jag läst runt i forum och Facebook-grupper har jag fått uppfattningen om att många som tonar baklyktor och blinkers klarar besiktningen, medan tonade framlyktor inte går igenom lika ofta.

Att tänka på om du tonar själv

Här är några saker du kan tänka på om du tänkt tona själv.

Tona inte för mycket

Eftersom det som sagt inte är lagligt att tona själv, så kan det vara klokt att inte tona för mörkt. När du tonar mörkt så blir ljusgenomsläppet även mycket sämre. Även om det kanske är snyggt, så finns det nackdelar.

Mörka blinkers betyder att det syns sämre när du blinkar, vilket kanske ökar risken för olyckor om dina medtrafikanter missuppfattar vart du tänkt köra. Om det inte syns att du blinkar så tycker inte heller poliser och besiktningstekniker att det är häftigt.

Mörka baklampor kan också göra det svårt att se om du bromsar eller blinkar, vilket även det kan ställa till det i trafiken.

Mörka framlampor är snyggt när du står parkerad på en bilträff, men det är mindre roligt när du kör hem en kolsvart natt och inte ser vägen framför dig…

Gör det snyggt och seriöst

Om du får din toning att se ut som att det är från fabrik, så brukar det göra alla lite gladare. Lägg tid på att spraya jämna fina lager, eller att skära rakt om du använder toningsfilm.

Om du däremot till exempel sprayar på ojämna mängder toningsspray som rinner och ser riktigt illa ut, då tror jag att det ökar chansen att en besiktningstekniker eller polis reagerar.

Det samma gäller om du använder toningsfilm. Skär till det snyggt och montera filmen rakt och korrekt (använd såpavatten). Då ser det mycket bättre ut än när det finns luftbubblor och ojämna kanter.

Använd rätt färger

En bil måste avge rött ljus bakåt, och vitt eller gult ljus framåt. Det kan därför vara en dålig idé att till exempel tona sina framlyktor med grön toningsfilm – om man nu inte gillar att prata med polisen vill säga…

Sammanfattat om toning

Använd helt enkelt sunt förnuft. Var medveten om att det är olagligt, men det är en sån grej som ”alla gör” och som oftast går att göra snyggt och trafiksäkert.

Men träffar du på ”fel” bilinspektör eller besiktningstekniker så kan även den svagaste toningen ge dig ombesiktning eller böter.

Att din toning klarat sig igenom besiktningen betyder inte heller att den är laglig. Du kan bli stannad av polisen nästa dag och få böter. Det är trots allt inte lagligt att tona sina lyktor eller lampor.

Lämna en kommentar