Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat, Trodo.se, ABS Wheels, Bythjul, Gummihuset, Däckonline och Tirendo

Startspärr – Så fungerar den

Vi har nog alla hört att moderna bilar har en så kallad elektronisk startspärr. Men vad är en startspärr egentligen och hur fungerar den?

Det ska vi prata om i den här artikeln!

Vad är startspärr?

Startspärren är en av alla stöldskydd som din bil har.

Även om en biltjuv lyckas ta sig förbi andra stöldskydd som billås och rattlås, så måste bilen startas för att kunna köras.

En elektronisk startspärr förhindrar detta.

I moderna bilar så styrs motorn av datorer och elektronik som styr bränsleinsprutning, tändning, och så vidare.

Utan dessa system så går inte bilen att starta eller köra.

Startspärrens (immobilizer) uppgift är att se till att det bara är rätt nyckel som kan starta rätt bil.

Hur funkar startspärr?

I nyckeln sitter det en transceiver (sändtagare) som innehåller en hemlig kod.

När du stoppar nyckeln i tändningslåset så aktiveras nyckelns lilla elektroniska chip av det elektromagnetiska fältet som din bil utsätter nyckeln för.

När chipet aktiveras så skickar nyckeln en kod via radiosignaler till bilens styrsystem.

Om koden stämmer med bilens kod så startar bilen. Om koden däremot inte stämmer så startar inte bilen.

Den spärras alltså från att starta – därav namnet startspärr!

Allt detta gör att bilar med startspärr oftast är svårare att stjäla.

Skillnad på startspärr och immobilizer?

Här är det ingen skillnad alls – tvärtom.

Immobilizer är det engelska ordet för startspärr.

Om du hör någon prata om immobilizer så är det alltså startspärren som man menar.

Lämna en kommentar