Sänka bil: Hur sänker man bilen?

Det är populärt att sänka sin bil av olika anledningar. Det kan ge en bättre väghållning för racing eller drifting, men många tycker helt enkelt att det är snyggt och sportigt.

I den här artikeln ska vi prata om olika sätt att sänka bilen.

Om du har sänkt din bil på något sätt så kan det vara klokt att göra en hjulinställning efteråt.

Kapa fjädrar

Att kapa fjädrarna (eller plocka bort dom helt) är det billigaste sättet att sänka en bil.

Det fungerar på nästan alla bilar som har fjädrar. Det fungerar sämre på vissa bilar som har koniska fjädrar, alltså fjädrar som är smalare i den ena änden.

Mercedes w114 med kapade fjädrar
Mercedes w114 med kapade fjädrar

Att kapa fjädrarna gör sitt jobb, bilen blir lägre. Väghållningen blir inte optimal och stötdämpare slits mer eftersom dom inte jobbar i det läge som dom är byggda för.

Många väljer att kapa fjädrarna för att få bilen precis så låg som man vill. Till en del bilmodeller är det svårt (eller dyrt) att hitta coilovers som sänker tillräckligt mycket.

Att kapa fjädrarna är mer eller mindre gratis. Du behöver bara något att kapa med.

Sänkningsfjädrar / sänkningssats

Sänkningsfjädrar är precis vad det låter som. Du köper en uppsättning nya fjädrar som du byter ut mot originalfjädrarna på din bil.

Sänkningsfjädrar säljs oftast i satser som sänker mellan 35mm och 55mm.

Sänkningsfjädrar är oftast lite hårdare än originalfjädrar och kan ge bilen en lite sportigare känsla.

Priset för sänkningsfjädrar börjar på några hundralappar och uppåt.

Väghållningssats

En väghållningssats innehåller både fjädrar och stötdämpare. Även här brukar det handla om satser som sänker mellan 35mm och 55mm.

Lite dyrare än att köpa bara sänkningsfjädrar, men man får oftast en bättre körupplevelse och väghållning om man byter ut fjädrar och stötdämpare samtidigt.

Ett väghållningskit är lite dyrare än bara en sänkningssats med fjädrar. Räkna med cirka 2000 kronor och uppåt.

Coilovers

I folkmun är coilovers ett kit som gör att du kan justera höjden (och ibland hårdheten) på din fjädring.

Priserna för coilovers brukar också börja från cirka 2000 kronor och uppåt. Det beror mycket på vad du har för bilmodell och vad du väljer för märke på dina coilovers.

Du kan läsa mer om coilovers här.

Driftingbil med coilovers
En driftingbil med coilovers

Luftfjädring / air ride

Luftfjädring har blivit mer och mer populärt på senare år.

Med luftfjädring så byter du ut fjädrarna på din bil mot luftbälgar. Du kan sedan höja och sänka höjden på din bil genom att fylla på eller tömma bälgarna på luft.

Ett air ride system kräver ganska många komponenter, förutom själva luftbälgarna (airbags eller bags) så behöver du lufttank, kompressor, slangar, ventiler, någon form av styrsystem, med mera.

Bil med luftfjädring
Bil med luftfjädring

Många bilar idag har en form av luftfjädring original från fabrik. Denna går oftast inte att sänka och höja som man vill, men det ger en bättre komfort och bilen känner av när du lastar mycket eller drar tungt.

Priserna för ett komplett air ride kit går att få ner till runt 10 000 kronor om du bygger lite fästen och så vidare själv.

Men jag skulle säga att man får räkna med 15 000-20 000 kronor för ett manuellt kit. Ett mer avancerat kit med styrsystem brukar börja runt 25 000-30 000 kronor och kan gå upp mycket mer beroende på vad du väljer för komponenter.

Hydraulik

Hydraulik gör din bil höj- och sänkbar (precis som luftfjädring). Men istället för luftbälgar så används hydraulkolvar för att ersätta stötdämparna.

Förutom kolvar så krävs ett gäng batterier, hydraulpumpar, slangar, kablar, med mera.

Hydraulik jobbar snabbare än luftfjädring, och det gör att bilarna kan hoppa/studsa fram. Det är inte heller ovanligt att man kör på tre hjul (se bilden nedan).

Hydraulik är vanligare i till exempel USA än vad det är i Sverige. Inom Lowrider-kulturen så är det många bilar som använder hydraulik.

Bil med hydraulik
En bil med hydraulik som står på tre hjul

Vad betyder static?

Inom stance-världen så hör man ofta ordet static. Static direkt översatt till svenska betyder “statisk”.

Med static menas att du har en typ av fjädring som inte är justerbar medan du kör.

Coilovers och sänkningsfjädrar är till exempel static. Luftbälgar (bags) och hydraulik är inte static eftersom du kan justera höjden.

Lämna en kommentar