Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Kylarcement: Fungerar det? Läs här!

Läcker din bil kylarvätska? Har du hört någonstans att det fungerar utmärkt att hälla i kylarcement eller annan kylartätning för att fixa läckan? Vänta lite!

Läs detta inlägget innan du häller något annat än vatten och glykol i ditt kylsystem!

Hur fungerar kylarcement?

Kylarcement eller kylartätning är olika medel som du häller i din motors kylsystem.

Tanken är att kylarcementen ska täppa till eventuella läckor i systemet så att du slipper byta ut till exempel kylet om det läcker.

Är det bra eller dåligt med kylarcement?

Man hör ofta äldre personer prata om kylarcement (eller andra konstigheter som kanel, ägg, ingefära, med mera).

På gamla bilar så fungerade det ”utmärkt”. Gamla motorer är oftast inte lika känsliga och man hade inte alltid lika stor tillgång till reservdelar (eller så bra ekonomi).

Då fungerade det helt okej att fixa den läckande kylarvätskan med det man hade.

Dagens bilar är lite känsligare. En modern motor blir inte lika glad om du fyller kylsystemet med kylarcement eller samma ingredienser som mormor använder vid julbaket.

På många äldre bilar så fyller man dessutom på kylarvatten direkt i kylaren. I dagens bilar fyller du på i expansionskärlet.

Om din kylare läcker så måste då kylarcementen kanske passera motorblock, värmepaket, vattenpump, termostathus, med mera… Alla dessa komponenter är betydligt känsligare idag på moderna bilar.

Vart du än har din läcka så är det stor chans att något annat (kanske ännu dyrare) tar skada när du fyller kylsystemet med kylarcement.

När man läser forumtrådar där folk använt kylarcement så är det inte ovanligt att det har ”fungerat bra” ett tag…

Sedan dyker problem upp med igensatta vattenpumpar (och kokande bilar), termostater som kärvar ihop och ingen mer värme i bilen (igensatt värmepaket).

Var medveten om dessa risker innan du tar beslutet att ta den enkla billiga vägen att hälla i kylarcement i din bil.

Laga felet istället!

Visst, är det en vinterbil som bara behöver överleva i två månader så funkar kylarcement säkert bra nog.

Men är det en i övrigt frisk bil så rekommenderar jag starkt att laga felet. Byt ut kylet eller vad det nu är som läcker. Det mesta går att hitta billigt idag.

Oavsett om du ska behålla bilen eller sälja vidare, så är bästa lösningen att laga det som är trasigt.

Tänk dig att du köper en bil som rasar efter en månad för att förra ägaren ”lagat” en läcka på snålaste möjliga sätt…

Bar’s Leaks

Är det något medel som verkar fungera bra för många så är det Bar’s Leaks.

När jag läser runt i olika forum och grupper så är det detta medel som minst personer stöter på problem med.

Det täpper inte igen ditt kylsystem på samma sätt som kylarcement av olika slag.

Var noga med att läsa instruktionerna! Detta gäller oavsett om du använder Bar’s Leaks eller något annat medel.

Använd på egen risk! Jag rekommenderar fortfarande att du byter ut den läckande delen.

Lämna en kommentar