Funderar du på att köpa en Volvo V50 och undrar över vanliga fel och problem med olika årsmodeller? Då har du kommit rätt!
På den här sidan har jag samlat vanliga fel och problem som ägare har haft med olika årsmodeller och motorer som finns iVolvo V50.
Jag har läst olika tester och även sammanfattat vad vanliga ägare har sagt om V50 i bland annat forum och olika Facebook-grupper.
Har du egna erfarenheter av problem med V50? Skriv gärna en kommentar längst ner på sidan så lägger jag till det.
Det finns ungefär 75 000 styckenVolvo V50 i Sverige.
Tänk på att jag på denna sidan har samlat vanliga fel och problem som jag läst om modellen, det behöver inte betyda att det är en dålig bilmodell.
Som vanligt vid bilköp så är det viktigt att undersöka just den bilen du tittar på.
Använd informationen på denna sidan för att undvika vanliga fel och problem.
Volvo V50 2004 – 2012
Volvo V50 visades upp första gången 2003 och började tillverkas 2004. År 2008 fick V50 en facelift.
V50 är kombiversionen av Volvo S40. Modellen delar plattform med Mazda 3 och Ford Focus från samma år.
V50 har (som många andra Volvo) fått fina omdömen när det kommer till säkerhet.
Även vid besiktning står sig V50 väldigt bra i statistiken.
Tyvärr är första generationen drabbad av en del elektronikfel på grund av fukt som tränger in.
Jag har läst om en del ägare som tycker att bilen är liten, speciellt om man har barn och behöver få plats med barnvagn.
Många bilar har problem med AC. Om du provkör en V50 så var noga med att testa olika temperaturer, fläkthastigheter, med mera. Kyler AC som den ska?
En del tidiga dieslar behöver nya partikelfilter efter cirka 12 000 mil. En ganska tråkig kostnad.
Nyare modeller har partikelfilter som ”bränner ur sig själva” och behöver inte bytas i samma utsträckning.
Om du kikar på en dieselbil så kolla upp hur det ligger till. Är det en modell där filtret behöver bytas så kolla när det är dags för nästa byte och räkna med det i din budget.
Billigaste ljudpaketet är ganska tråkigt. Bryr du dig om ljudet så bör du kika på en bil med större ljudpaket som tillval.
Här kan du läsa mer om bagageutrymmet i Volvo V50 (olika mått och volymer).
Om du kikar på en motor med kamrem så kolla att kamremsbyten är gjorda.
Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »
En del ägare har problem med fukt i lyktorna och lyktglas som blir bleka.
Många ägare verkar överens om att det lägsta utrustningspaketet Kinetic går bort. Välj Momentum eller Summum.
Om du kikar på en bil med dieselvärmare så se till att den fungerar som den ska.
Ska du dra släpvagn eller husvagn så kika på större motorerna. En del ägare klagar på att minsta motorerna är lite trötta att dra med.
Hej tack för ett bra inlägg :)
Jag köpte en Volvo V50 Diesel 2011, den fungerade bra efter 3 år,
så började motorn att Hacka och stannade, ringde efter en Bärgningsbil, som hämtade mig och Volvon, det var Spridarproblem, 3 dagar på Verkstaden stora problem med hemresan. 1 halvår senare, Spridarproblem, Bärgning till verkstaden. Problem igen
2018, då har jag haft 4 bärgningar med Spridarproblem, 3 dagar på verkstaden 4 gånger, 1 Spridare byttes varje gång,
Volvo förstod inte att detta var att 1 Spridare byttes varje gång som jag bärgades till Verkstaden, och 2000 kr x 4 = 8000 kr , jag blev stressad av denna DÅLIGA Volvo, Kommer aldrig att köpa en Dålig Volvo igen, även Fälgmuttrarna var USLA, de delade på sig och ROSTADE, Sömmarna på Sätena lossnade ,Ingen på Volvo Brydde sig, det var bara att betala, Jag mådde dåligt av allt detta, jag har haft en SAAB i 14 år, Aldrig något fel på SAABEN, USCH Fy För Volvo.Till slut så vågade jag inte köra någonstans med Volvon, blev väldigt Stressad och mådde dåligt, Gjorde mig av med den Usla Volvon Köpte en KIA, Fantastisk Bil.
Antisladdproblem/varning är ett återkommande fel på min V50 D2 2011. Felkoder har tidigare visat att det är SPRIDARNA som krånglar. Alla spridarna är utbytta vid olika tillfällen när bilen lämnats in på verkstad.
Trots det återkommer antisladdfelet (ANTI-SLADD SERV. ERFODRAS) och motorlampor (avgasreningssystem och antisladd) lyser, samtidigt som bilen går i safemode och kan endast köras i 30km/h.
Detta hände senast 5/10. Det föregicks dagen före med att meddelandet ”ANTI-SPINN TILLF. AVSTÄNGD”.
Efter att jag startat om bilen fyra gånger försvann antisladdfel på displayen och även motorlamporna släcktes, och bilen gick att köra igen. Samma händelseförlopp sker varje gång detta inträffar, förutom de gånger när felet inte har försvunnit vid omstart och bilen bärgats till verkstad.
När jag googlar hittar jag många som haft samma problem/fel. Anledningarna till felet är många. Allt från kontaktrulle i ratten, mest fel i hydralikstyrenheten, kontaktfel i ABS-givarna etc etc.
Bilen är nu hos verkstad i Häljarp och ny kontroll av felkoder visar ännu en gång kortslutning i spridare nr.1, men mekanikern är säker på att det är ett el/elektroniskt fel vilket är mycket svårt att hitta när inte felet finns där.
Jag hoppas innerligt att verkstan hittar felet. Om inte, kanske någon här känner till en duktigt mekaniker/felsökare i Skåne.
Hittade verkstaden felet på din bil?
Mvh Gert-Inge Palm/Lund
gingpa@gmail.com
Köpt en D2 2011 12000 mil. Jättefin, två ägare, fullstämplad och allt kändes bra vid provkörning. Dagen efter får jag två efterföljande snabba strömavbrott vid färd in på en parkering. Motorn dog ej så jag parkerade. Kallt ute (-6 ish). Efter en timme skulle jag starta. Helt död, inte en lampa lyste. Hade startkablar och fick igång den direkt. Tänkte att batteriet var lågt i o m att den stått still ett tag innan köp så underhållsladdade under natten.
Provade starta och det tog typ 2 sek efter nyckeln vridits om på första försöket. Motorn gick igång men hörde ett lägre men frekvent ”knackande” ljud, dock ej från motorutrymmet. Inifrån kupén kom ljudet typ under hö baksäte (under bilen). Ljudet ökade i frekvens vid gaspådrag.
Körde bilen till verkstaden för undersökning och felkod utdrag. Inget fel på batteriet, felkod spridare 4 och 1. Ljudet dök inte tillbaka dock.
I papperna hade spridare 1 byts tidigare.
Bilfirman tog tillbaka bilen för undersökning. De hittade inga fel, inga nya (samma) felkoder efter fler provturer samt låtit den stå ute i minus 15. Startade fint varje gång och undersökt elektroniken u a. Det är vad de sagt och vad felkodsprotokollet visar nu. Bilen hemma igen.
Någon som känner igen missljudet eller det plötsliga strömavbrottet eller andra ev bidragande orsaker. Obs! Bilen har aldrig gått ojämnt.
har oxå en volvo v 50 från 2010 diesel som ibland lägger av o dör helt enkelt medans jag kör……svinläskigt då den inte går att styra när den lägger av så då får man va snabb o vrida om nyckeln o sen sätta igång den igen och köra vidare. Varit inne på verkstan tre ggr och lagat allt möjligt och varje ggn tror man att NU är den äntligen Hel igen men så efter ett tag händer samma sak igen. Har någon annan samma erfarenhet?