Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Köpråd Audi A6: Problem & vanliga fel

Om du funderar på att köpa en begagnad Audi A6 så har jag här samlat några vanliga fel och problem med olika årsmodeller.

Jag har läst olika tester och även sammanfattat vad vanliga ägare har sagt om Audi A6 i bland annat forum och olika Facebook-grupper.

Har du egna erfarenheter av problem eller fel med A6? Skriv gärna en kommentar längst ner på sidan så lägger jag till det.

Köpråd Audi A6

Först vill jag säga att Audi A6 är i regel bra bilar och har många nöjda ägare. Det finns cirka 70 000 stycken på våra svenska vägar.

Här har jag samlat olika problem och fel som ägare stött på med olika årsmodeller.

Om du funderar på att köpa en begagnad Audi A6 så är det viktigt att du provkör bilen eftersom det finns både bra och dåliga exemplar där ute.

Använd informationen på denna sidan för att hitta fel och problem när du provkör en A6.

Det kan också vara en bra idé att kolla upp vad bilen kostar att äga (skatt och försäkring) innan du köper en A6. Speciellt modeller med stora dieselmotorer kostar en del.

Här kan du läsa mer om bagageutrymmet i Audi A6 (olika mått och volymer).

Audi A6 ”C4 / 4A” 1995 – 1998

Första generationen av Audi A6 kom 1995 och kallas ibland C4 eller 4A.

Eftersom det är nästan 25-30 år gamla bilar så börja med att titta efter rost. Även om denna modellen har ett bra rostskydd så tar åldern ut sin rätt.

Lyssna efter glapp i framvagnen vid körning.

Audi A6 ”C5 / 4B” 1997 – 2006

Andra generationen av Audi A6 kom 1997 och kallas ibland C5 eller 4B. Den fick en facelift 2002.

Även här bör du kolla efter rost, det finns både bra och mindre bra exemplar på våra vägar.

Kolla så att kamrem är bytt i tid. Närmar det sig nästa byte så kan du kanske eventuellt pruta på priset.

Om du funderar på att köpa en bil som är trimmad/chippad så tänk på att en del bilar kan vara hårt körda, ofta tar kopplingen stryk.

Oftast är det inga problem att chippa motorerna (1.8 turbo är en populär motor att öka effekten på).

Provkör bilen noga, lyssna på motorn och testa så att växlar/koppling känns som det ska.

Lyssna även efter oljud vid körning, främst i gupp och ojämna vägar. Inte helt ovanligt att olika delar i framvagnen slits på denna modellen.

Det är inte jättedyrt eller svårt att reparera, men kan vara skönt att upptäcka det innan köp.

Många av motorerna är ganska törstiga med dagens mått, kanske värt att ha med i dina kalkyler när du väljer bil och motor.

Några ägare har haft problem med bromsok bak som kärvar, men det verkar inte vara jättevanligt och är troligtvis åtgärdat på många begagnade bilar idag. Testa så att handbroms fungerar och tar som den ska.

Audi A6 ”C6 / 4F” 2004 – 2011

Tredje generationen av Audi A6 kom 2004 och kallas ibland C6 eller 4F. Den fick en facelift 2009.

Den här generationen är väldigt drabbad av rost. Titta framförallt nederkant av dörrar, men också runt om hela bilen (och under).

Tyvärr är många delar av underredet täckt av plastkåpor och annat, vilket gör det svårare att upptäcka rostangrepp.

Bilen fick bara 3 av 5 stjärnor för sitt rostskydd i Vi Bilägares rostskyddstest. Detta gäller åren 2004 – 2008. Senare år ska vara mycket bättre.

Många bilar har fått detta åtgärdat på garanti vid det här laget, men det är ändå bra att hålla ett öga på det om du tänkt köpa en begagnad A6.

Det är en del ägare som tycker att inredningen i den här generationen är lite tråkig och omodern. Provkör en bil för att själv bilda dig en uppfattning.

Flesta ägare verkar dock tycka att komforten är väldigt bra och det är tyst och fint även i högre hastigheter på motorväg.

Testa alla elektriska funktioner vid provkörning. Elhissar, centrallås (alla dörrar), alla lampor, fläktens olika hastigheter och temperaturer, taklucka, och så vidare.

En del ägare har fått byta hjullager titt som tätt. Lyssna vid provkörning.

Lyssna efter missljud i framvagnen. Framvagnsdelar är oftast inte dyrt eller svårt att byta.

Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »

Audi A6 ”C7 / 4G” 2011 – 2018

Andra generationen av Audi A6 kom 2011 och kallas ibland C7 eller 4G. Den fick en facelift 2015.

En del motorer har haft problem med EGR-ventiler, jag gissar dock att detta är åtgärdat på många begagnade bilar idag. Värt att notera: Det är många fler bilar som har problem med EGR än Audi A6.

Dieselmotorn 3.0 TDI V6 har haft lite problem med kamkedjorna, eller snarare kedjespännaren.

Om du tittar på en bil med denna motorn så lyssna noga efter oljud (rasslande) från motorn. Detta verkar framförallt gälla från år 2014 och framåt.

Det kan även vara bra att slänga ett öga på serviceboken och se om något med kamkedjan är bytt.

Om du tittar på en bil med kamkedja så är det viktigt att oljebyten är gjorda i tid vid varje intervall.

Har bilen kamrem så se till att kamremsbyte är gjort. Närmar det sig ett kamremsbyte så kanske du kan pruta lite på priset.

Tittar du på en bil med automatlåda så provkör ordentligt i olika lägen och se så att den växlar och beter sig som den ska.

Andra länkar om Audi A6

2 svar på ”Köpråd Audi A6: Problem & vanliga fel”

  1. Jag har själv ägt 3st A6-or, 2st Allroad 3,0tdi samt 1st 40tdi.
    Mina bilar har aldrig haft några mekaniska problem. Däremot var det elektronik strul på min 40tdi C8 2019…men dessa fixades under garanti tiden. I dagsläget har jag en Q8 Etron…och kan konstatera att batteritekniken INTE klarar vårt transportbehov. Så i dag väntar jag på att min Audi åf-are får in den C7 A6 Allroad 3,0tdi (2018) han har bytt in. Så…jag väljer dels att gå tillbaka till Diesel drift! Samt den ”gamla” 3,0tdi 218-hästaren (som ska BSR trimmas) trots alla negativa saker som skrivs om 3,0 tdi motorn. Det är naturligtvis så att det finns exemplar där ägarna har drabbats av rasade motorer…hur många det handlar om vet nog bara Audi. 3,0 tdi motorn har tillverkats under många år och sitter i många modeller från VW-gruppen…så det är förmodligen få motorer som har rasat när allt kommer omkring. Vilket är en klen tröst för den som har drabbats. MEN! Säg mig EN biltillverkare som inte har en del missnöjda bilägare p.g.a. motorproblem. Ibland jävlas det helt enkelt…men sedan går livet förhoppningsvis vidare. Den politiskt framtvingade Batteri driften ser jag som ett mycket större problem…och detta säger jag utifrån mina egna erfarenheter.

    Svara
    • Ett litet tillägg till ovanstående.
      Definitionen av Jävulens bländverk måste vare ett Batteridrivet fordon.
      Om du bor i ett förhållandevis varmt klimat. Oftast kör i stan där laddstolparna står lika tätt som gatubelysningen. Inte har något behov av att dra släp eller husvagn. Köp en Batteridriven bil…du kommer att bli supernöjd och sprida ditt gosspel om din el bil till oss övriga bilägare.
      MEN! Om Du, liksom jag, bor i Norra Sverige. Ofta kör i områden med upp till 150 km mellan laddstolparna. Drar Husvagn – Skotersläp. Måste använda bilen även då det är 10-50 grader KALLT.
      TÄNK INTE ENS TANKEN ATT KÖPA EN BATTERIDRIVEN BIL!
      TRO MIG! Du kommer att förbanna dig själv fram till den dag du hittar en Sörlänning som köper detta Satans bländverk av dig. För räckvidden på batterilådan sjunker som en sten i Nord Atlanten när temperaturen sjunker under 0-strecket…och Gud Nåde Dig om du hänger kåpsläpet på dragkroken. Du hinner knappt förbi garageknuten innan instrumentbrädan liknar Julgranen med alla dess lampor för att strömmen snart är slut. Du kommer även att bli varse om att texten LIMP HOME MODE…betyder INTE att frugan väntar med en nygräddad limpmacka och kaffe. Det betyder…STANNA HEMMA GUBBJÄVEL! DET ÄR FÖR KALLT I DAG eller HÄNG AV RYGGSÄCKEN FRÅN KROKEN…jag tyar icke mer Karl-Oskar!
      Kort sagt…bor Du Norr om Dalälven så låt dig inte luras av reklamen där toppluve försedda Stockholmare är på väg till Åre med alla kottar för ett haleluja moments i pudersnö. Verkligheten är INTE som reklamen. Behåll
      din Diesel – Bensin Audi så länge det går!! Det är jääävligt skönt att det tar max 3 minuter att tanka en räckvidd på +90 mil i sin A6 Allroad 3,0 tdi.

      Svara

Lämna en kommentar