Om du funderar på att köpa en begagnad Audi A4 så har jag här samlat några vanliga fel och problem med olika årsmodeller.
Jag har läst olika tester och även sammanfattat vad vanliga ägare har sagt om Audi A4 i bland annat forum och olika Facebook-grupper.
Har du egna erfarenheter av problem eller fel med A4? Skriv gärna en kommentar längst ner på sidan så lägger jag till det.
Innehåll
Köpråd Audi A4
Först vill jag säga att Audi A4 är i regel bra bilar. Det finns cirka 85 000 stycken på våra svenska vägar och det är många nöjda ägare.
Här har jag samlat olika problem och fel som ägare stött på med olika årsmodeller.
Audi A4 B5 1995 – 2001
Detta är första generationen av Audi A4. Den kallas B5 och den fick en facelift 1999.
Här bör du titta efter rost, rost och rost. Dörrar, skärmar, baklucka, under bilen, osv. Undersök extra noga under dörrar, runt regskyltsbelysningen bak, innanför skärmar.
Försök även se om det finns gamla (dåliga) rostlagningar.
Även klarlacksläpp förekommer.
Många tycker att 1.6 bensinmotorerna är för slöa. 1.8 (med eller utan turbo) är trevligare att köra.
Det är väldigt vanligt med glapp i framvagnen. Lyssna noga vid provkörning.
Det är inte jättedyrt eller svårt att byta. Men det är störande ljud, kan slita ut dina däck i förtid och ger oftast nerslag vid besiktning.
Testa så att all elektronik fungerar. Fläkten (alla lägen), värme i säten, elhissar.
Det verkar inte vara jättevanligt med elfel på A4, men det är tråkigt att köpa en bil för att sedan upptäcka att kupéfläkten inte fungerar i alla lägen eller att stolsvärmen inte fungerar en kall vintermorgon…
En del ägare har haft problem med ABS-styrenheten på bilar som gått långt.
Om du tittar på en bil med turbo som är chippad/trimmad av tidigare ägare så försök att lyssna och känn extra mycket på bilen vid provkörning.
Det händer t.ex. att chippade bilar får problem med koppling som ger upp.
Är bilen chippad så var extra noga med att oljebyten är gjorda!
Här kan du läsa mer om bagageutrymmet i Audi A4 (olika mått och volymer).
Audi A4 B6 2001 – 2006
Detta är andra generationen och den kallas B6.
Fortfarande problem med framvagnar som glappar och låter illa. Inte dyrt att åtgärda, men kan vara bra att lyssna efter oljud vid provkörning.
Se till att oljebyten och andra servicar är gjorda i tid (detta bör du göra oavsett bil och motor). Det har varit lite problem med motorer där ägarna slarvat med oljebyten.
En del ägare med 1.8t motorer har problem med tändspolar. Det är oftast inte dyrt eller svårt att byta. Kan märkas om bilen hugger/bluddrar och beter sig konstigt.
Se till att kamrem är bytt i tid, det skadar inte om även vattenpump är bytt samtidigt (minst en gång om bilen gått långt).
Även här finns det en del rost att hålla utkik efter.
Audi A4 B7 2005 – 2009
Detta är tredje generationen och den kallas B7. Man brukar säga att denna generationen är en större uppdatering av B6 (generationen innan).
Det är väldigt mycket nytt från B6, men också en del saker som är lika.
Många är nöjda med kvaliteten och körupplevelsen i B7. Något högt vägljud om det är dåligt underlag, men så är det med många bilar i samma klass.
Som tidigare är det viktigt att servicar (framförallt oljebyten) är gjorda i tid. Även kamrem (och vattenpump) kan vara bra att ha koll på.
Bytet kostar några tusenlappar och det kan vara en tråkig utgift när man precis köpt en begagnad bil.
En del motorer har problem med vevhusventilationen. När du bestämt vilken motor du är intresserad av så rekommenderar jag att koll upp vanliga problem med just den motorn. Det kan spara dig mycket pengar.
Värt att notera: det är ingen motor som är extra ”dålig” eller som bör undvikas.
Glöm inte att kolla efter rost runt om bilen även på dom här årsmodellerna.
Se också: Jämför bilförsäkringar och hitta billigaste priset för din bil »
Audi A4 B8 2008 – 2016
Detta är fjärde generationen och den kallas B8. Denna generationen fick en facelift 2013.
Här har jag läst att TFSI-motorerna (1.8 och 2.0) har problem med att motorerna drar olja.
Detta har åtgärdats på garantin på vissa bilar. Värt att kolla upp vid köp om det är gjort på bilen du är intresserad av.
Vanligt med lacksläpp runt om bilen. Framförallt dörrar och skärmar.
Om du kollar på en bil med automatlåda så provkör och känn så att lådan växlar som den ska vid olika typer av körning.
Om det är en bil med manuell låda så är det inte ovanligt att koppling och kringdelar slits, speciellt om bilen gått långt.
Om motorn har kamrem så var noga att byten är gjorda.
Kolla under bilen så att det inte läcker/droppar olja.
Testa alla elektriska funktioner. Fläktar, värme i stolar, elhissar, taklucka, osv.
Provkör och lyssna efter oljud i framvagnen. Kör på ojämna vägar och över gupp och lyssna.
En del ägare upplever att det låter/gnisslar om interiören.