Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Dåliga glödstift: Symptom och felsökning

Är din dieselbil ovanligt svårstartad när du ska iväg till jobbet på morgonen? Då kan det vara dags att byta glödstift!

I denna artikeln ska vi prata mer om glödstiften i dieselbilar. Du hittar även tips och länkar om vart du kan köpa glödstift eller lämna in bilen på verkstad för byte av glödstiften.

Vad är glödstift?

Glödstift används främst i dieselmotorer och det är det som denna artikeln kommer att handla om. Glödstift finns även i andra typer av motorer, till exempel små metanol-motorer.

Glödstiften i en dieselmotor hjälper till så att motorn startar lättare. Glödstiften sitter monterade i förkammaren eller förbränningsrummet (beroende på vad det är för typ av dieselmotor) och värms upp elektriskt till ungefär 1000 grader.

Denna uppvärmning gör att din dieselmotor blir mer lättstartad.

Glödstift lampa

Mer eller mindre alla personbilar som har glödstift har även en lampa i instrumentpanelen. Den brukar lysa medan glödstiften värms upp och slocknar sedan när bilen är redo att startas.

Glödstift lampan kan även blinka ibland på vissa bilmodeller, läs längre ner på denna sidan vad som kan orsaka det.

Så här ser en glödstift lampa ut.

Glödstift lampa symbol

Om du vet att dina glödstift är dåliga och vill köpa billiga reservdelar så rekommenderar jag att handla på nätet.

Skruvat kan du enkelt hitta rätt reservdelar till din bil och motor. Skriv in ditt registreringsnummer så visas delar som passar din bilmodell.

Hitta billiga reservdelar till din bil här.

Symptom på dåliga glödstift

Om ett eller flera glödstift i din motor börjar bli dåliga så kan det visa sig på olika sätt.

Här nedan hittar du några exempel på olika symptom.

Bilen blir svårstartad

Om det börjar ta längre och längre tid innan du kan starta din dieselbil så är det ett tecken på dåliga glödstift.

Tänk på att en svårstartad bil betyder att det sliter mycket på din startmotor.

Om din dieselbil blir väldigt svårstartad så rekommenderar jag att inte köra så för länge.

Kolla upp vad som är fel och laga det. Oftast är det mycket billigare och lättare att byta glödstift än att till slut behöva byta startmotor.

Glödstift-lampan lyser längre

Om du har haft din bil länge och märker att det plötsligt tar ovanligt lång tid innan lampan i instrumentpanelen slocknar när du ska starta bilen, då kan det vara ett eller flera glödstift som är dåliga.

Detta brukar märkas extra tydligt när det är kallt utomhus.

Bilen ryker ovanligt mycket vid kallstart

Om din bil ryker kraftigt vid start (framförallt i kallt väder) så kan det också vara ett tecken på glödstift som behöver bytas ut.

Glödstift felkod

Det kanske mest uppenbara ”symptomet” är givetvis om din bil ger en felkod på någonting som har med glödstiften att göra.

Den kan till exempel ge felkod antingen på glödstiften eller relät till glödningen.

Om du har en modern bil och misstänker dåliga glödstift så är det en bra idé att felsöka det med en dator.

Köra med trasigt glödstift – farligt?

Det är inte direkt farligt att köra med ett eller flera dåliga glödstift. Det som tar mest skada är startmotorn som får jobba hårdare om bilen är mer svårstartad.

Glödstiftens främsta uppgift är att hjälpa till att starta din motor. När motorn väl är igång så är det bara att tuta och köra.

Det kan därför vara en god idé att byta glödstift när du märker att dom börjar bli dåliga. Det är både billigare och enklare att byta glödstift än att byta startmotor.

Tänk också på att det krävs mer ström från batteriet när du behöver ”mala” på startmotorn mer varje gång du ska starta bilen. Om ditt batteri inte är i bra skick så kan det betyda att du en morgon får slut på ström när du försöker starta din bil.

När ska man byta glödstift?

Man byter inte glödstiften om dom inte visar tecken på att vara dåliga. Det finns ingen bestämd bytesintervall på samma sätt som det kan finnas med tändstift i bensinmotorer.

Ett glödstift kan ofta hålla väldigt länge beroende på vad du har för bil, märke på glödstiften, och hur bilen körs.

Jag har läst flera inlägg från personer som kört tiotusentals mil utan att byta glödstift.

Min gissning är att glödstiften slits mindre om du bor i södra Skåne jämfört med norra Lappland eftersom det är ett mycket kallare klimat.

Med det sagt, man byter helt enkelt glödstift när det behövs.

Glöm inte glödrelät!

Om du läser av felkoder så kan det ibland ge en felkod på relät till glödningen.

Om du till exempel vet att glödstiften är i bra skick (kanske nyligen bytta) så kan det vara ett relä som spökar för dig.

Relät är oftast billigt (100-200 kronor) och lätt att byta på många bilmodeller.

Rådfråga en mekaniker om detta så kan du spara pengar. Det är tråkigt att byta glödstiften och ha kvar samma fel efteråt.

Glödstift-lampan blinkar

När glödstift-lampan blinkar så betyder det nästan alltid att det finns felkoder att läsa av med en dator.

En blinkande lampa i instrumentpanelen ska ses ungefär som en motorlampa eller ”check engine”-lampa.

Det har oftast ingenting med själva glödningen eller glödstiften att göra, även om det är den lampan som blinkar.

För att vara riktigt säker så rekommenderar jag att du läser i din instruktionsbok om lampan börjar blinka.

Vad heter glödstift på engelska?

Om du tänkt beställa glödstift från till exempel Ebay så kan det vara bra att veta vad det heter på engelska.

Det engelska ordet för glödstift är glowplug.

Det kan även skrivas glow plug eller glow-plug.

Hitta billiga reservdelar till din bil på Skruvat.

Lämna en kommentar