Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Dålig generator? Symptom och felsökning

Generatorn är en viktig del i en bil. Den ser till att ditt batteri laddas upp under körning så att alla elektriska funktioner fungerar.

Till exempel så behöver din startmotor mycket ström för att orka starta bilen.

Om generatorn börjar bli dålig så blir ditt batteri svagare och svagare eftersom det inte laddas upp som det ska.

I den här artikeln ska jag prata lite mer om olika symptom för en dålig generator, samt berätta lite om hur du kan göra enklare felsökning för att utesluta andra komponenter.

Symptom: Hur vet man om generatorn är dålig?

Det finns lite olika symptom som kan ge dig en ledtråd om att något inte står rätt till med generatorn.

Lampor och strålkastare lyser svagt

Ett tecken på att din bil inte får tillräckligt med ström är att strålkastare och lampor lyser svagare eller flimrar. Speciellt på äldre bilar så är detta ofta extra tydligt.

Om bilen står på tomgång och lamporna i instrumentpanelen eller strålkastarna på bilen lyser svagare än vanligt, så kan det tyda på att dom inte får tillräckligt med ström.

Du kan då testa att varva upp motorn lite genom att trycka på gaspedalen. Börjar alla lampor att lysa starkare? Då är det troligtvis något tokigt med generatorn, batteriet, eller något annat som påverkar strömmen i din bil.

Batterilampan lyser

Nästan alla bilar har en varningslampa i instrumentpanelen som tänds om det är något fel med batteriet eller laddningen.

På äldre bilar är batterilampan ofta en liten symbol som ser ut som ett batteri.

På nya bilar kan det istället dyka upp ett felmeddelande på skärmen som berättar att något är fel med laddning eller batteri.

En del bilar stänger av vissa elektriska funktioner om batteriet inte är ordentligt laddat. Detta är för att spara ström.

Mercedes E-klass w211 stänger till exempel av värmen i sätena om bilen känner av att det inte finns tillräckligt med ström i batteriet.

Börja med att kontrollera att batteriet är laddat och fungerar som det ska innan du byter andra delar!

Bilen startar inte

Om din bil fungerar felfritt men helt plötsligt inte startar en morgon så beror det ofta på att batteriet inte orkar få fart på startmotorn. Det finns helt enkelt inte någon ström.

Detta kan bero på att batteriet är dåligt.

Om du vet att du har ett friskt batteri så kan det istället vara något problem med generatorn som inte kunnat ladda upp batteriet ordentligt.

Generatorn låter illa

Om du hör ett skramlande eller skrapande ljud som du tror kommer från generatorn så är det också ett tecken på att den inte mår så bra.

Speciellt i samband med något av dom andra symptomen som jag nämnde ovan.

Om du vet att din generator är dålig och vill köpa billiga reservdelar så rekommenderar jag att handla på nätet.

Skruvat kan du enkelt hitta rätt generator och andra reservdelar till din bil och motor. Skriv in ditt registreringsnummer så visas delar som passar din bilmodell.

Hitta billiga reservdelar till din bil här.

Felsöka generator

Har du något av ovanstående symptom eller fel så är det dags att försöka hitta problemet.

Läs av felkoder med dator

Har du en ny modern bil som ger ett felmeddelande så är det oftast enklast att koppla in en dator och läsa av felkoderna.

Moderna bilar har många komponenter som hjälper till att ladda upp batteriet. I det fallet kan det då vara fel på generatorn, spänningsregulatorn, eller något annat elektriskt.

Det är oftast svårt att se med blotta ögat vad som är fel, så jag rekommenderar att man börjar med en felsökning med hjälp av en dator.

Mät spänning med multimeter

Om du inte kan läsa av felkoderna från datorn i din bil så finns det som tur är andra sätt att försöka hitta felet.

Det man brukar börja med är att mäta sig till hur skicket är på batteriet och hur mycket generatorn laddar när motorn är igång. Detta för att försöka utesluta till exempel att batteriet är dåligt.

Det du behöver för detta är en vanlig multimeter som du hittar på till exempel Biltema eller Jula.

När motorn är avstängd (och har varit avstängd en stund, cirka en timme) så ska spänningen i batteriet vara ungefär 12,5-12,7 V (volt) när du mäter.

Om du nu startar motorn och mäter igen så bör spänningen ligga mellan 13,8-14,5 V.

Spänningen bör inte ligga mycket lägre eller högre än så. Även en för hög spänning betyder troligtvis att något är fel och i längden skadar det ditt batteri.

Tänk på att stänga av alla extra funktioner när du mäter. Till exempel stereo, luftkonditionering, värmen i säten, och så vidare.

Nästa steg är att mäta igen med motorn igång, men denna gången slår du på alla elektriska funktioner i bilen. Vrid igång fläkten, sätt på stereon, och så vidare.

Nu bör spänningen ligga runt 13,7-14,0 V för dom flesta bilmodeller. För att vara extra säker så kan du se om det finns något gränsvärde för just din bil i bilens instruktionsbok.

Kontrollera att remmen till generatorn är hel

Även om det kanske inte är jättevanligt, så kan det i vissa fall vara så att remmen till generatorn helt enkelt har gått av. Om du öppnar huven och ser generatorn, så dubbelkolla att remmen sitter kvar!

Det hände mig med en gammal Golf 2 från 1989 att remmen gick av.

Kabelbrott

Ibland kan det vara kabelbrott eller ärgade kablar som gör att generatorn inte laddar som den ska. Detta kan vara lite svårare att se och felsöka om man inte vet vad man ska leta efter.

Här rekommenderar jag att du tar hjälp av en verkstad eller någon som vet vad man ska titta efter.

Måste man byta generatorn?

På vissa bilar behöver man inte byta ut hela generatorn (som oftast är ganska dyr). Istället räcker det kanske med att byta spänningsregulator eller generatorkol.

Detta beror lite på vad som är fel på just din bil. Ibland går det att byta ut delar runt generatorn, men ibland är det en ny generator eller renovering som är enda lösningen.

Köra utan generator

Om din generator inte fungerar så kan det ändå gå att köra bilen så länge det finns ström i batteriet.

Eftersom generatorn inte laddar upp batteriet så är det svårt att säga hur långt du kan köra innan du blir stående helt strömlös.

Jag rekommenderar inte att köra en bil i trafiken med trasig generator. Stängs bilen av så påverkar det bromsar, styrning och mycket annat.

Är det svårt att byta generator?

Hur svårt det är att byta generator beror helt på vad du har för bil och motor.

Jag vet av egen erfarenhet att det är ganska enkelt att byta generator på både Golf 2 och Volvo 740 om man inte har tummen mitt i handen.

Jag vet också att det är väldigt trångt att byta generator på Mercedes 320 CDI E-klass från 2003.

Rent generellt så skulle jag ge dig rådet att titta under huven. Ser det ut som att du enkelt kan komma åt att felsöka och byta generatorn? Känner du dig bekväm att spendera en kväll eller en helg i garaget?

Testa i så fall att söka på Youtube efter guider och tips för just din bilmodell. Om du till exempel har en Volvo V70 så sök på Youtube efter ”byta generator volvo v70” eller ”replace alternator volvo v70”.

Generator på engelska

Om du tänkt beställa en generator från till exempel Ebay så kan det vara bra att veta vad det heter på engelska.

Det engelska ordet för generator är alternator.

Andra artiklar om samma ämne

2 svar på ”Dålig generator? Symptom och felsökning”

    • Jag har haft samma problem på flera bilar. Det kan vara klurigt att hitta vart det drar tjuvström.

      Det jag har gjort vid felsökning är att ha bilen avstängd, nyckeln urtagen och alla funktioner avstängda (lampor osv).

      Mät med en multimeter hur mycket ström som dras från batteriet. En avstängd bil bör inte dra mycket ström alls (oftast under 0.1A).

      Min gissning är att din bil drar mer än så eftersom batteriet sugs ut.

      Medan du mäter med multimeter så kan du nu testa att ta ur en säkring i taget. Kolla på multimetern hela tiden och se om strömförbrukningen sjunker när du tar ut en säkring. Om det sker så har du eventuellt hittat felet.

      Jag har till exempel haft en Mercedes 2006 där problemet var en kortslutning i stereon, och det upptäckte jag när jag mätte strömförbrukningen samtidigt som jag drog ut säkringen till stereon.

      Stereon fungerade som den skulle i övrigt vid körning, så det var ett klurigt fel att upptäcka om jag inte hade mätt och testat att dra ut alla säkringar en och en.

      Svara

Lämna en kommentar