Montera och koppla extraljus: Tips och information

Om du kör mycket så kan det vara skönt med så bra belysning som möjligt. Helljuset på moderna bilar blir bättre och bättre, men det kan inte jämföras med ljusstyrkan du får av att montera extraljus eller en ledramp på din bil.

I det här inlägget pratar vi mer om hur du monterar extraljus och vad du bör tänka på.

Varför montera extraljus?

Extraljus är för dig som känner att du vill se bättre när du är ute och kör. Det rör sig många djur ute på våra svenska vägar och bra extraljus kan göra en stor skillnad i hur tidigt du upptäcker faror på eller bredvid vägen.

Kör du mycket i gryning/skymning eller mörker så är det extra viktigt med bra belysning.

Extraljus idag behöver inte vara stora runda lyktor, utan det finns små och diskreta ljusramper (oftast med LED-belysning) som ger ett väldigt bra ljus utan att ”förstöra” utseendet på din bil.

Kan man montera extraljus själv?

Jag tror att nästan alla kan montera extraljus själv. Själva monteringen av lyktorna kan skilja sig lite beroende på vad du ska montera.

Det finns många olika fästen beroende på om du ska montera stora runda extraljus eller en liten smidig ljusramp. Du kan även välja olika typer av fästen beroende på om du ska fästa dina extraljus i fronten eller kanske på ett takräcke.

Det finns även en del modellanpassade fästen och fästen som du fäster i samma hål som din registreringsskylt, då är monteringen oftast väldigt enkel.

Något som kan krångla till det lite är inkopplingen av dina extraljus.

På äldre bilar är det oftast ganska enkelt om du har instruktionerna till just din bil.

På nya bilar kan det vara lite knivigare där det oftast är ont om plats och mer komplicerade elsystem.

Om du känner dig osäker på att montera extraljusen själv, så kan nästan alla bilverkstäder göra det jobbet åt dig. Kontakta en verkstad för att få ett prisförslag för din bil.

Tips när du monterar extraljus

Om du ska montera extraljus själv så kolla upp innan vad du behöver och hur du gör med just din bil. Det finns mängder med guider för olika bilmodeller som du kan söka fram på Google och Youtube.

Om du har allting du behöver och vet ungefär hur du ska gå till väga så kommer du spara mycket tid och det kommer göra arbetet mycket enklare för dig. Det blir jobbigt om du upptäcker halvvägs in i ditt monterande att du har för lite kabel eller saknar något annat.

Justera dina extraljus

Om du tycker att dina extraljus lyser för högt, lågt eller för mycket åt sidorna så kan du justera extraljusen tills du är nöjd. Nästan alla typer av fästen går att justera väldigt enkelt, oftast behöver du bara en skruvmejsel.

Glöm inte att skruva åt fästena igen när du har justerat färdigt, så att inte lamporna flyttar på sig vid körning.

Montera extraljus video

Här har vi samlat några videor som visar hur du kan montera olika typer av extraljus på blandade bilmodeller.

Hur många extraljus får man ha?

I Sverige finns det ingenting som säger att du inte får ha så många extraljus du vill. Det som gäller är att du inte får täcka sikten för föraren, täcka registreringsskyltar, och så vidare.

Däremot i övriga EU är det max 100 som gäller. Så om du ska åka utanför Sverige så måste du koppla ur alla extraljus över 100.

Oftast är denna gränsen inga problem, så det är mer eller mindre fritt fram att skaffa så bra lyse som du vill på din bil.

Vad har Polisen för extraljus?

När jag försöker hitta information om polisens extraljus så hittar jag några olika modeller.

  • Hella Comet 200 Xenon
  • NBB Alpha

Nyare polisbilar har ibland en ljusramp som jag ännu inte har hittat modellnamnet på. Vet du vilken modell det är så lämna gärna en kommentar i kommentarsfältet nedan!

Polisen har även Hella FF 75 som backljus.

Extraljus på engelska

Extraljus på engelska brukar kallas auxiliary lights eller extra lights. Det kan vara bra att veta om du tänkt köpa dina extraljus på till exempel Ebay eller någon annan sida som inte är på svenska.

Lämna en kommentar