Sidan innehåller reklam genom annonslänkar för Skruvat & Compricer.

Dåligt bilbatteri: Symptom och felsökning

Bilbatteriet är en viktig del i din bil. Utan ett friskt och piggt batteri så kan du få många konstiga problem. Många moderna bilar stänger av olika funktioner som till exempel AC om ditt batteri inte är uppladdat och i bra skick.

Om ditt batteri är riktigt dåligt så kan det göra att din bil inte startar alls när du behöver den.

I denna artikeln ska vi gå igenom lite olika saker som kan vara bra att veta om bilbatterier och hur du håller ditt batteri i bra skick. Förhoppningsvis gör våra tips att du slipper stå en kall måndagsmorgon med en bil som inte startar.

Hur länge håller ett bilbatteri?

Om du tar hand om ditt bilbatteri så bör det ha en livslängd på ungefär 5-6 år. Detta förutsatt att du underhåller ditt batteri på ett sätt som ger det så bra förutsättningar som möjligt att hålla länge.

Ditt batteri gillar att användas. Om din bil körs regelbundet (och inte allt för korta sträckor) så mår batteriet som bäst.

Bilbatterier blir snabbt dåliga och urladdade om du sällan använder din bil och/eller bara kör korta sträckor. Detta på grund av att batteriet aldrig hinner laddas upp ordentligt.

Om du vet att ditt batteri är dåligt och vill köpa ett nytt batteri till bra pris så rekommenderar jag att handla på nätet.

Skruvat kan du enkelt hitta rätt batteri och andra reservdelar till din bil och motor. Skriv in ditt registreringsnummer så visas delar som passar din bilmodell.

Hitta billiga reservdelar till din bil här.

Tecken på dåligt batteri

Hur märker du om ditt batteri börjar bli dåligt? Det finns några olika tecken som kan vara bra att vara ha i bakhuvudet.

Det är nämligen inte roligt att stå där efter jobbet en fredagseftermiddag med en bil som inte startar (och du vill åka hem till fredagsmyset).

Svårstartad bil – dåligt batteri?

Ett tecken på ett dåligt batteri är att din bil börjar bli svårstartad. Startar bilen inte lika fort som tidigare? Låter bilens startmotor ”trött” när du försöker startar bilen?

Då kan det vara ditt batteri som behöver laddas eller bytas ut.

Vi rekommenderar att du undersöker det innan din bil helt slutar att starta!

Dåligt bilbatteri och kyla

En lurig fälla med bilbatterier är kyla. Ditt batteri kan tyckas fungera alldeles utmärkt – tills första riktigt kalla morgonen på hösten är där!

Din bil kan starta utan problem och bete sig som vanligt, men om ditt batteri inte är i bra skick så kan en riktigt kall natt göra att din bil helt plötsligt inte startar alls en morgon.

Det är väldigt vanligt att våra svenska bilar helt plötsligt inte startar när det blir lite kallare – utan några tydliga tecken på att batteriet varit på väg att bli dåligt.

Batterilampan lyser

När denna varningslampan lyser brukar det betyda att det är något fel med generator och laddning. Men det kan även vara ett dåligt batteri som orsakar att batterilampan lyser.

Köra med dåligt batteri

Det är oftast inget farligt att köra med ett dåligt batteri. Om din generator fungerar och du väl har startat bilen, så kan du köra den som vanligt.

Det kan däremot bli jobbigt om du till exempel har en manuell växellåda och får stopp på bilen innan den hunnit laddat upp batteriet.

Tänk dig att du står vid ett rödljus med en död bil som inte startar igen… Inte roligt!

Vi rekommenderar därför att du byter eller laddar upp ett dåligt batteri så fort du märker att det börjar bli dags!

Hur testar man ett bilbatteri?

Det är inte alltid ett batteri behöver bytas ut bara för att din bil inte startar. Har du kört många korta sträckor och ditt batteri bara är något år gammalt, så kan det räcka med att ladda upp det ordentligt.

Nästan alla verkstäder har utrustning för att mäta skicket på ditt batteri. Man kan då testa belastning och hur batteriet beter sig när det behöver leverera ström för att till exempel starta en bil.

Då märker man ganska snabbt om batteriet är dåligt eller bara behöver laddas upp.

Kontrollera batteri med multimeter

Om du har tillgång till en multimeter så kan du mäta ditt batteri för att få en fingervisning om hur skicket är.

Är du ute efter en billig multimeter som kan spara dig många kronor i verkstadskostnader så rekommenderar jag att beställa på nätet.

Skruvat hittar du digital multimeter och många andra verktyg som är bra att ha om du brukar felsöka din bil själv.

Underhållsladda ditt batteri

Om du vet att du nästan bara kör korta sträckor så kan det vara en god idé att köpa en batteriladdare som klarar av att underhållsladda ditt batteri. Detta gör nästan alla batteriladdare som säljs idag.

Om du ska ha bilen stående några dagar (eller ännu längre) så kan du då koppla i laddaren. På det sättet vet du att du alltid har ett bra batteri med mycket ström.

En billig modern batteriladdare kostar oftast inte jättemycket. För 5-600 kronor får du en bra laddare.

I längden kan du spara mycket pengar på en sådan investering – speciellt om du kör just korta sträckor och kanske ofta har bilen stående några dagar mellan varje gång du använder den.

Ett bilbatteri kostar oftast mellan 1000 kronor och 2000 kronor. Om du köper en laddare för som ökar ditt bilbatteris livslängd från 3 till 6 år så kommer den laddaren snabbt att betala sig själv.

Du minimerar också risken att bli stående med en bil som inte startar.

Du kan läsa mer om hur du laddar ett bilbatteri här.

Är generatorn dålig?

Om du byter eller laddar ditt batteri men bilen ändå får slut på ström på alldeles för kort tid, då kan det vara något i bilens elsystem som är trasigt och inte fungerar som det är tänkt.

Din bil har en generator vars uppgift bland annat är att ladda upp ditt batteri medan du kör.

Om generatorn börjar bli dålig så laddas inte batteriet upp så mycket som det behöver för att fungera optimalt.

Drar bilen tjuvström?

Det kan också vara så att din bil drar tjuvström någonstans. Det kan betyda att bilen drar ur ström ur batteriet även fast bilen är avstängd.

Lämnar du då din bil i några dagar så kan batteriet vara så urdraget att bilen inte startar.

Om du har bytt eller laddat ditt batteri men ändå har problem med att bilen inte startar efter några dagar eller veckor, då kan det vara en god idé att kontakta en verkstad som kan felsöka din bil.

En modern bil kan ibland visa felkoder om något är kortslutet eller fel i elsystemet.

En äldre bil kan man ganska lätt mäta sig fram till om den drar alldeles mycket ström.

Men börja alltid med att undersöka själva batteriet! Det är det vanligaste felet och både billigt och enkelt att kontrollera först.

Ha med dig startkablar!

Något som många inte har i sina bilar är startkablar. Startkablar kostar inte mycket pengar och det tar inte mycket plats.

Vill du vara på den säkra sidan så kan du köpa startkablar och lägga i skuffen på din bil, till exempel vid reservhjulet.

Du kommer tacka dig själv den dagen du behöver använda kablarna!

Kanske är det inte ens din bil som får problem. Vore det inte härligt att kunna hjälpa din arbetskollega eller farbrorn utanför Ica-butiken som inte kan starta sin bil?

Då står du redo med startkablar för att hjälpa till!

Byta bilbatteri

Om ditt batteri är dåligt så bör du byta ut det. Ett dåligt batteri kommer inte att återhämta sig.

Det går bara att ladda upp och underhålla ett batteri till en viss gräns, sen kommer det sluta ta emot laddning och inte fungera på ett bra sätt.

Det är oftast väldigt enkelt att byta bilbatteri. Ta ur det gamla batteriet och stoppa i ett nytt. En del bilar har batteriet i fram under motorhuven och en del har batteriet i bagaget baktill.

En del bilar (till exempel tidiga versionen av Mercedes-Benz E-klass w211) har två batterier.

Om du ska byta batteri själv så ta reda på vad som gäller för din bil. Ibland kan det behövas säkerhetskoder för bilstereo och liknande efter att bilen varit strömlös ett tag.

Har dieselbilar ett större batteri?

Ja, oftast har bilar med en dieselmotor ett kraftfullare batteri.

En dieselbil används oftast mer och det brukar inte vara lika mycket problem med att korta sträckor drar ur batteriet i förtid.

Förvaring av bilbatteri

Om du behöver förvara ditt batteri en längre tid så kom ihåg att batteriet mår bäst av att förvaras på en torr och sval plats.

Ju kallare förvaring, desto bättre håller batteriet laddningen. Det är dock inte bra för batteriet att förvaras i minusgrader.

Torka rent batteriet (framförallt plus- och minuspolerna) innan förvaring.

Ladda upp batteriet fullt innan förvarningen. Om du ska förvara det flera månader så mår batteriet bäst om du underhållsladdar det eller laddar upp det några gånger under förvaringen.

Sammanfattningsvis om bilbatterier

Glöm inte att ditt batteri gillar att användas. Kör du korta sträckor eller brukar din bil väldigt sällan så är det en god idé att köpa en batteriladdare som kan underhållsladda ditt batteri när du inte använder den.

Det kan också vara en bra idé att kontrollera ditt batteri om du vet att det har några år på nacken.

Som vi nämnde ovan så kan ett batteri verka helt friskt, fram tills det blir lite kallare temperatur ute som gör att din bil helt plötsligt inte startar.

Hitta billiga reservdelar till din bil på Skruvat.

1 svar på ”Dåligt bilbatteri: Symptom och felsökning”

  1. Hej!
    Jag har en BMW e92 335d års 2008 med ett nytt bilbatteri som jag köpte 1/6-23 (igår), VARTA A5 Silver Dynamic AGM 95Ah.
    Jag kör inte med bilen under vintern och har en billaddare: CTEK MXS 5.0 12v/5a.
    Min fråga är hur bilen ska laddas under vintern, 5-6 månader lång?
    Jag har fått många olika svar, men tänker att det är bättre att fråga någon som kan om bilbatterier istället.

    Mvh RK

    Svara

Lämna en kommentar