Däcktryck: Allt du behöver veta om lufttryck i däck

Nästan hälften av alla svenska bilägare kör runt med alldeles för lågt däcktryck.

Många kollar däcktrycket när man skiftar mellan sommardäck och vinterdäck. Sedan tänker man inte mer på det. Helt plötsligt så är däcken kanske utslitna i förtid helt i onödan.

I denna artikeln pratar vi om varför du ska kontrollera lufttrycket i dina däck ofta, vad som händer om du kör med fel tryck, samt lite annan information som kan vara bra att tänka på.

Varför är det viktigt att ha rätt däcktryck?

Det finns flera fördelar med att ha rätt lufttryck i dina däck och det finns inga ursäkter att inte ha det. Det går snabbt och enkelt att kontrollera trycket. Är man osäker så kan man få hjälp att kontrollera trycket både hos verkstäder och bensinstationer.

Här nedan går vi igenom några fördelar med att ha rätt däcktryck.

Minskad bränsleförbrukning

Dina däck rullar som lättast med rätt lufttryck. Har du för lite tryck i däcken så får bilens motor jobba mer för att driva bilen framåt. Resultatet av det blir att bilen drar mer bränsle helt i onödan.

Vi kan jämföra det med att cykla. Har man cyklat med för lite luft i däcken (eller till och med cyklat med punktering) så vet man att det krävs mer kraft för att ta sig framåt. Det samma gäller för din bil.

Håll koll på däcktrycket och sänk bränslekostnaden!

Längre livslängd för dina däck

Kör du med för lite luft i däcken så slits gummit mycket snabbare. Det är dåligt för både miljö och framförallt din plånbok.

Har du 80% av däckets rekommenderade lufttryck så minskar du livslängden med hela 20%. Det betyder att ett däck som normalt borde klara 5 000 mil, istället kanske är utslitet efter redan 4 000 mil.

Din bil blir säkrare i trafiken

Om det inte är rätt lufttryck i dina däck så påverkar det också köregenskaperna negativt.

När dina däck slitits ojämnt så gör det att du får sämre grepp mot underlaget. Detta kan göra att bilen lättare får sladd och att bromssträckan blir längre. Med rätt däcktryck så kan däcken fungera som det är tänkt med maximalt grepp, vilket ökar trafiksäkerheten.

Ett lågt däcktryck ökar även risken för vattenplaning.

Vilket däcktryck skall man ha?

Hur mycket tryck du ska ha i dina däck varierar beroende på däck och fordon.

Nästan alla bilar har ett klistermärke innanför tanklocket eller väl synligt på b-stolpen när du öppnar förardörren. Där står det rekommenderade trycket för din bil. Hittar du inte något märke så brukar det även stå i instruktionsboken.

Det brukar finnas information om rekommenderat tryck för tom bil, bil med last, och bil med släp eller husvagn.

Tänk på att klistermärkena i din bil kanske inte stämmer om du har eftermonterat större fälgar eller bytt dimension på däcken. Om så är fallet bör du rådfråga en däckmontör om rekommenderat tryck.

Man ska helst hålla sig inom 10% från det rekommenderade trycket för att minska onödigt slitage så mycket som möjligt. Det betyder att om dina däck ska ha 2.5 bar rekommenderat tryck, så bör du ligga ungefär mellan 2.3 bar och 2.7 bar. Men helst så nära 2.5 bar som möjligt.

Hur kontrollerar man lufttrycket i däcken?

Du kontrollerar däcktrycket med en lufttrycksmätare. Har du flera fordon och husvagnar/släp så kanske det är en god idé att köpa en lufttrycksmätare på till exempel Biltema. Det kan vara bra att ha till hands så att man håller sina däck i gott skick.

Du kan även besöka en bensinmack. Nästan alla bemannade stationer har utrustning för att kontrollera och fylla på luft i däcken.

Det går även att besöka en verkstad om man vet att man har lite luft i däcken. Många däckverkstäder kan hjälpa dig att kontrollera och fylla på luft gratis om det finns tid över och om du är trevlig när du frågar.

Så här kontrollerar du däcktrycket

Här är en lista med steg för steg hur du kontrollerar lufttrycket med tryckmätaren som brukar finnas vid till exempel bemannade bensinstationer.

  1. Skruva loss ventilhatten som sitter på ventilen. Oftast är det en svart liten plasthatt.
  2. Sätt lufttrycksmätaren på ventilen och läs av nuvarande tryck.
  3. Är det för högt eller för lågt så fyll på eller töm däcket på luft. Detta görs på lite olika sätt beroende på hur utrustningen fungerar. Vissa tryckmätare har knappar, medan andra har en display där man ställer in önskat tryck. Fråga personalen om du är osäker.
  4. När rätt tryck är uppnått så tar du loss munstycket från ventilen. Skruva sedan tillbaka ventilhatten! Den ser till att det inte kommer in smuts och skräp.
  5. Gör på samma sätt för alla hjul på bilen.

I samband med att du kontrollerar lufttrycket så kan det även vara en god idé att se över mönsterdjupet på dina däck. Har däcken slitits ojämnt? Finns det tillräckligt med mönster över hela däcket?

Det är alltid bra att upptäcka ett dåligt eller skadat däck innan det är för sent. Det sista man vill är att få punktering och bli stående vid vägkanten, eller ännu värre råka ut för en olycka.

Lufttryck i sommardäck

När du kontrollerar lufttrycket i dina sommardäck så bör du göra detta när däcken är kalla. Du kan få felaktiga värden om du till exempel kontrollerar trycket i däcket precis efter att du har kört 50 mil hem från sommarstugan så att däcken är uppvärmda.

Helst ska du bara ha kört bilen några kilometer när du läser av trycket.

Lufttryck i vinterdäck

Under vinterhalvåret är det ofta halt och då är det extra viktigt att du har rätt däcktryck och maximalt med grepp mot underlaget.

Tänk också på att luften ”drar ihop sig” vid kyla. Så om du har monterat vinterdäcken i en varm verkstad är det viktigt att du kontrollerar däcktrycket igen när bilen har varit ute i kylan några timmar.

Om vädret växlar mellan 10 plusgrader och 20 minusgrader, vilket inte är helt ovanligt en svensk vinter, så är det också en god idé att kontrollera trycket ofta.

Hur ofta ska man kontrollera däcktrycket?

Jag tror att dom flesta bara kontrollerar lufttrycket när man skiftar mellan vinterdäck och sommardäck. Det är alldeles för sällan!

Ett däck kan tappa mycket luft mellan sommar- och vintersäsongerna. Däcket tappar trycket oavsett om du kör bilen mycket eller ingenting alls.

Jag rekommenderar att du kontrollerar däcktrycket i alla fall någon gång per kvartal, helst ännu oftare. Du kanske ska göra det till en god vana att kontrollera trycket samtidigt som du tankar bilen?

Det är gratis och kommer att spara dig mycket pengar i längden!

Kontrollera inför längre resor

Det kan även vara klokt att kontrollera sina däck innan man ska iväg på en längre tripp. Till exempel innan en semesterresa eller andra långa turer.

Det är bara positivt att ha maximalt grepp och minimalt slitage när du ska ut på långfärd.

Oftast när man åker iväg på semester så lastar man även bilen extra mycket och mer last betyder att du bör ha mer luft i däcken.

Lufttryck med husvagn eller släp

Du bör även hålla koll på trycket om du ska köra med husvagn eller släp. När man hänger på något tungt på dragkroken så bör man öka lufttrycket för att väga upp den extra tyngden.

För lågt däcktryck

Ett för lågt däcktryck sliter ut dina däck i förtid. Däcket rullar också lite tyngre, vilket ökar din bränsleförbrukning.

Har du någon gång cyklat med för lite luft i dina cykeldäck så förstår du nog varför bilen drar mer bränsle med ett för lågt däcktryck.

För högt däcktryck

Det är inte bara lågt tryck som är dåligt. Att köra med alldeles för mycket luft är inte heller bra.

Det ger nästan samma nackdelar som att köra med för lite luft. Däcket slits snabbare, greppar mycket sämre och bilen kommer kännas stötigare eftersom dina däck är hårdare av för mycket luft.

Däcktryck i släp eller husvagn

Vi vet redan att bilägare ofta är dåliga på att kontrollera lufttrycket i bildäcken och jag tror att folk är ännu sämre på att kontrollera däcken till sina husvagnar och släp. Oftast byter man inte till vinterdäck på husvagnen så den rullar år efter år utan att man kanske tänker på däcktrycket.

Så om du ska iväg på en bilsemester genom halva Sverige, se till att stanna till vid macken och kontrollera däcktrycket i din husvagns hjul innan du ger dig ut på vägarna.

En husvagn väger kanske oftast inte mycket mer än en normal bil när den är fullastad, men med den lilla skillnaden att det ofta är två hjul istället för fyra.

Det kan också bli en väldigt otrevlig upplevelse att få punktering på sin husvagn på motorvägen, och som vi lärt oss hjälper rätt tryck till att minska slitaget och risken för punktering på däcken.

Vilket lufttryck i stretchade däck?

Det är populärt att köra med stretchade däck. Det vill säga att man har smalare däck än vad som är tänkt för fälgarna som däcken är monterade på.

Om du har stretchade däck så ska du oftast ha ett högre däcktryck än vad som är rekommenderat för dina däckdimensioner.

Det kan variera väldigt mycket beroende på hur extremt stretchat däcket är och hur stora/breda fälgarna är. Jag rekommenderar att du pratar med en däckmontör eller frågar i ett forum/Facebook-grupp. Där brukar medlemmarna ha koll på vilket tryck som fungerar när man kör stretchade däck i olika storlekar och dimensioner.

Glöm inte reservdäcket

Min gissning är att det allra mest bortglömda däcket är det stackars reservhjulet. När kontrollerade du det senast?

Det kan bli en otrevlig överraskning att stå vid vägkanten med punktering och upptäcka att reservhjulet nästan är tomt på luft.

Kom därför ihåg att kontrollera reservdäcket i alla fall någon gång per år, du kommer tacka dig själv den dagen du behöver använda det!

Sammanfattningsvis

Kontrollera lufttrycket i alla dina däck med jämna mellanrum. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Kom ihåg däcken på husvagnen, släpkärran och inte minst reservhjulet.

Detta kommer i längden att spara dig pengar i form av lägre bränsleförbrukning och mindre däckslitage. Men det kommer även göra din bil mer trafiksäker.

Lämna en kommentar