Däckfråga: Måste alla däck på en bil vara av samma typ?

Ja, alla däck på en personbil måste vara av samma typ.

Här är reglerna väldigt tydliga. Du får till exempel inte blanda radialdäck och diagonaldäck eller dubbdäck och sommardäck.

I den här artikeln får du några fler exempel på typer av däck som du inte får blanda – och ett undantag!

Inte blanda dubbdäck och odubbade däck

Du får inte blanda dubbade och odubbade däck på samma fordon.

Du får ha olika märken om du vill, men inte olika typer av däck.

Lager med däck

Dubbdäck och släpvagn

Tänk på att om du har dubbdäck på din bil så måste du även ha dubbdäck på din släpvagn som du drar efter fordonet.

Du får däremot ha odubbade däck på bilen och samtidigt ha dubbade däck på släpvagnen.

Tanken bakom detta är att du ska ha bättre däck på släpvagnen för att undvika sladd vid hård inbromsning.

Inte blanda sommardäck och vinterdäck

Eftersom sommardäck och vinterdäck är två olika typer av däck så får du inte blanda dessa.

Det finns dock ett undantag och det kan du läsa mer om längre ner i artikeln.

Blanda däckmärken?

Det är helt okej att blanda däckmärken så länge det är samma typ av däck.

Du kan till exempel köra med dubbade Michelin baktill och dubbade Goodyear framtill.

Blanda däckdimensioner?

Du får blanda dimensioner och till exempel köra med bredare däck baktill på din bil. Här är några saker du måste tänka på då:

  • Däcken är av samma typ
  • Däcken uppfyller alla krav på belastningsförmåga och hastighetskapacitet
  • Däck (och fälg) täcks av bilens skärmar/stänkskydd och kan röra sig fritt när du svänger fullt
  • Rullomkretsen får inte göra att hastighetsmätaren visar fel

Sammanfattat så får du inte blanda eller byta däckdimensioner på ett sätt som har en negativ inverkan på trafiksäkerheten och hur din bil beter sig på vägen.

Tänk på att många fyrhjulsdrivna bilar är väldigt känsliga mot att blanda olika däckdimensioner!

Reservhjul är undantaget

Den enda gången du får blanda däck är om du får punktering och tillfälligt måste använda reservhjulet.

Har du dubbdäck på din bil så får du alltså köra med ett odubbat reservhjul så att du kan kolla däcktrycket, laga skadan, eller byta ut det dubbade däcket om det är förbrukat.

Tänk på att detta ska ses som en tillfällig lösning. Jag rekommenderar inte att du till exempel kör runt med ett reservhjul och tre dubbdäck i vinterväglag om det verkligen inte är nödvändigt!

Lämna en kommentar