Bilservice: Pris och bra att veta om service

Din bil utsätts för mycket påfrestningar när du kör. Motor, däck och bromsar slits för varje minut och meter som din bil används. Men har du tänkt på att även när bilen står stilla så försämras vissa egenskaper i vätskor och andra delar?

I detta inlägget ska vi prata om service av bilar och varför det är viktigt att man sköter om sin bil.

Vad är en service?

När man servar en bil så kontrollerar man och byter ut vätskor och delar.

Beroende på vilken typ av service det är så utför man lite olika kontroller och byter olika komponenter. Detta betyder att man behöver göra service regelbundet och varje service innebär lite olika kontroller och byten.

Man byter till exempel oftast motorolja varje år, medan en kamrem håller i cirka 8-12 år beroende på bilmodell och motor.

Eftersom det finns så många olika bilmodeller och motorer så är det viktigt att man anlitar en bra verkstad eller har bra koll på vad som behöver kontrolleras om man bestämmer sig för att serva bilen själv.

Vad ingår i en bilservice?

Det finns olika typer av service-nivåer. Man byter till exempel motorolja betydligt oftare än vad man byter kamrem.

Här är några exempel på delar och vätskor som behöver kontrolleras och bytas/servas med jämna mellanrum.

Kamrem och kamkedja

Att man byter kamremmen i tid är väldigt viktigt. En trasig kamrem betyder att du inte kan köra din bil och att du har dyra reparationer att vänta.

Kamkedjor behöver oftast inte bytas alls, eller i alla fall väldigt sällan. Det är lite olika beroende på vilken motor du har, så här är det viktigt att rådfråga en verkstad eller kunnig mekaniker.

Luftfilter

Luftfiltret är den komponent som gör att det inte kommer in smuts och damm i din motor.

Eftersom bilens luftfilter filtrerar bort alla partiklar så fastnar dessa i filtret. Med tiden gör detta att filtret behöver bytas till ett nytt och fräscht luftfilter.

Att byta luftfilter är oftast billigt och väldigt enkelt.

Motorolja och oljefilter

Oljan i en motor hjälper till att smörja alla delar som rör sig. Det är viktigt att oljan är i bra skick så att smörjförmågan är bra.

Det samlas även avlagringar och annat i oljan som fastnar i oljefiltret. Det är därför viktigt att man byter filtret samtidigt som man byter motorolja. Det är dumsnålt att bara byta olja utan att byta oljefiltret samtidigt.

Växellådsolja och filter

På en del bilar måste man även byta olja och filter i växellådan. Ibland spolar man även rent växellådan invändigt.

Det är vanligtast på automatlådor som rullat många mil och börjat växla hårt eller slirar. En spolning kan då ibland lösa problemet och ge växellådan ett förlängt liv.

Kylarvätska (glykol)

Kylarvätskan i din motor är viktig av flera anledningar.

Den sänker fryspunkten så att din motor inte fryser sönder på vintern och den höjer kokpunkten och leder bort värme mer effektivt än rent vatten. Den skyddar också mot korrosion (rost) i ditt kylsystem.

Kylarvätskan blir sämre med tiden och bör bytas med jämna mellanrum för att prestera så bra som möjligt.

Tändstift

Om din bil har tändstift så är det bra att byta dessa när dom blir utslitna. Gamla slitna tändstift kan göra att din bil drar mer bränsle och rycker eller går ojämnt när du gasar.

Bränslefilter

Både bensin- och dieselbilar har minst ett bränslefilter (ibland två) som ser till att smuts och skit från tanken inte följer med in i motorn.

Eftersom bränslefiltret samlar upp smutsen så måste det bytas med jämna mellanrum.

Ett tätt eller helt igensatt bränslefilter gör att bilen inte får tillräckligt med bränsle. Det kan göra bilen svårstartad eller orsaka ryckningar och andra problem.

Ett bilbatteri håller normalt i cirka 5-7 år om det sköts om på rätt sätt.

Felkoder

Många bilar sparar felkoder och varningar som man endast kan se med hjälp av en dator. På det sättet kan man få information om något behöver bytas eller repareras.

Om du har en varningslampa som lyser så kan det vara bra att läsa av felkoderna för att se vad som är fel.

Batteri

Även om din bil startar och känns som vanligt så kan batteriet vara utslitet och göra att bilen inte startar om det till exempel blir minusgrader.

Att testa batteriet i god tid gör att du hinner ladda eller byta det innan det är för sent. Ett dåligt batteri kan till exempel göra att din bil helt plötsligt inte startar om det blir minusgrader eller om bilen står still några dagar.

Bromsar

Det är viktigt att man har fungerande bromsar på sin bil och ett bromssystem innehåller många delar som måste hållas i gott skick för att fungera optimalt.

Bromsbelägg, bromsbackar och bromsskivor behöver kontrolleras och bytas med jämna mellanrum.

Bromsvätskan slits ut och måste bytas ut i tid. Bromsvätska drar åt sig vatten med tiden och gör att vätskan kan börja koka vid hårda inbromsningar. Detta kan göra att du helt eller delvis tappar bromsförmågan.

Man brukar byta bromsvätska vartannat år eller var 3000:e mil.

Däck

Däck har ingen förbestämd bytesintervall som många andra delar på en bil, man byter helt enkelt däck när det behövs. Kanske är däcken gamla och torra, eller så är mönstret dåligt.

Trots att däck inte har någon bytesintervall så brukar man vid en service på verkstad ändå kontrollera och varna bilägaren om däcken är dåliga eller skadade på något sätt.

Hur lång tid tar en service?

Hur lång tid en service tar beror på vad för service som utförs.

Till exempel så tar det inte mer än cirka 30 minuter att byta motorolja på dom flesta bilar. Även luftfilter brukar vara väldigt enkelt och tar bara några minuter.

Andra enkla åtgärder kan vara att läsa felkoder, kontrollera däcken, eller se över hur bromsarna ser ut.

Däremot kan det ta många timmar att byta kamrem eller kamkedja på en del bilmodeller och motorer.

Det är därför svårt att säga hur lång tid en ”service” tar eftersom det kan vara så olika beroende på vad mekanikern gör vid just din service.

Har din bil rullat många mil och är lite äldre så kan servicen bli dyrare eftersom det kan ta längre tid att lossa rostiga skruvar och annat. Det är till exempel inte helt ovanligt att luftnipplar på bromsok rostar sönder och skapar mer jobb för en mekaniker.

Här får man kontakta en verkstad och höra vad det tar i tid för just din bil.

Oftast kan man lämna bilen redan kvällen innan om man inte har möjlighet att åka dit tidigt på morgonen. Då kan verkstaden ha bilen under dagen och du kan hämta den när den är färdig.

När ska man serva bilen?

Det är bäst för din bil om man servar allting vid rätt tid och intervall.

Det kan till exempel bli väldigt dyrt om en kamrem går av eller om bromsarna slutar fungera så att det sker en olycka.

Om du läser i instruktionsboken så brukar det stå när olika servicar ska genomföras och vad som görs vid varje service.

Nyare bilar brukar visa servicemeddelanden i displayen i instrumentpanelen. Det kan då stå till exempel ”Service B”. Då kollar du helt enkelt upp i instruktionsboken vad en Service B innefattar. Saknar du instruktionsbok så finns den mesta informationen att söka fram på internet.

Måste jag serva bilen?

Kort svar ja, långt svar nej…

En bil som inte servas kan rulla många mil till – men till vilket pris?

Struntar du i att byta olja, bromsvätska, kamrem, bränslefilter, och så vidare, så kommer du till slut att ha en okörbar bil som kan bli väldigt dyr att reparera.

Kör man alldeles för länge med dålig motorolja så kan man behöva renovera eller byta hela motorn.

Blir bromsvätskan dålig så att du tappar bromsförmågan på motorvägen, ja då kan det gå riktigt illa med både bil och människor.

Det kommer även bli tufft att ta klara den årliga besiktningen om du inte har skött om bromsar eller motor eftersom bromsvärden och avgasvärden blir fel.

Se därför till att alltid serva din bil enligt intervallerna som gäller. Det är oftast inte hela världen att köra några mil över serviceintervallen, men dra inte ut på det för länge.

Men jag kör så sällan…

Även om du inte kör många mil per år så är det många saker som behöver bytas ändå med jämna mellanrum.

En kamrem torkar långsamt ut och blir svagare för varje år, även om du inte kör med bilen.

Även motorolja, kylarvätska, bromsvätska, och andra vätskor samlar på sig skräp, vatten och annat som gör att egenskaperna försämras när bilen står still.

Så mitt råd är att följa serviceintervallerna både när det gäller tid och mil!

Ska din kamrem bytas efter 8 år så gör det även om du bara har kört 500 mil på 8 år. Det blir dyrt om den går av…

Vad kostar en service?

Det är svårt att säga vad en service kostar eftersom det finns så många delar och vätskor som man måste serva och byta. Det finns även väldigt många bilmodeller och motorer, som alla kräver olika mycket jobb.

Det är till exempel mycket mer tidskrävande och dyrare att byta kamkedja på en nyare Volkswagen Polo 1.2 TSI motor, än vad det är att byta luftfilter på en gammal Saab 9-5.

Spara pengar på bilservice

Vill man spara lite pengar när man ska serva bilen så rekommenderar jag att jämföra olika verkstäder. Det kan skilja många tusenlappar mellan en auktoriserad märkesverkstad och en så kallad allbilsverkstad (som till exempel Mekonomen).

Kan man serva bilen själv?

Ja, det kan man. På många bilmodeller är det enkelt att göra många servicepunkter själv.

Behöver man hjälp så finns det mängder med information på Google och framförallt Youtube.

Ett tips är att söka på Youtube efter din bilmodell (och motor) samt det du behöver serva. Hittar du inget resultat på svenska så testa att skriva på engelska.

Om du till exempel funderar på hur man byter luftfilter på en Volvo V70 D5 2011 så kan du gå in på Youtube och söka efter ”Volvo v70 d5 2011 air filter”.

Då dyker det oftast upp många bra guider som visar steg-för-steg hur man gör. Det är då enklare att avgöra om det är något du vill testa att göra själv, eller lämna bort till en verkstad.

När det gäller enklare arbeten som att byta luftfilter så är det inte mycket som kan gå fel så länge man inte har tummen mitt i handen.

När det gäller mer avancerade jobb som att byta kamrem så rekommenderar jag att man lämnar bilen till en verkstad om man inte vet exakt vad man gör. Monteras en kamrem på fel sätt så kan det bli en dyr historia.

Tänk på att alltid spara kvitton och anteckna vid vilka mil du har bytt delar och servat din bil! Det skadar aldrig att ha koll på bilens historik.

Garantier och försäkringar

En sak man inte får glömma, framförallt på nyare bilar, är att kolla upp vad som gäller med garantier och försäkringar när bilen servas. Speciellt om man tänkt serva bilen själv.

För att motorgarantier och annat ska gälla så krävs det oftast att bilen servas på speciella verkstäder. Om du då lämnar bort bilen till en liten lokal verkstad så kanske själva servicen blir dyrare, men samtidigt kan dina garantier sluta gälla.

Om du servar bilen på verkstad så se alltid till att spara kvitton och servicebok. På det sättet har du själv på vad som har gjorts med bilen och när det är dags att sälja den så kan du visa framtida köpare all historik och att du har tagit hand om bilen.

Om du ska köpa en bil så är det också bra att fråga om servicebok och kvitton på det som är gjort med bilen.

Om en säljare påstår att något är gjort, till exempel bytt kamrem nyligen, fast det helt saknas kvitto eller servicestämpel för arbetet, då finns det alltid en risk att det inte är gjort.

Sammanfattningsvis om bilservice

Det är viktigt för din bil och trafiksäkerheten att servicar sköts på rätt sätt och i vid rätt tid.

Att fuska med servicen på bilen kan bli dyrare än att serva bilen.

Sköter du inte om din bil så kan både garantier och försäkringar sluta gälla.

Lämna en kommentar